Geen idee wat dat betekend
Als ik het dan maar weetā¦
Toen ik van de verkoper hoorde dat die machine op die school amper gebruikt werd, omdat de leerlingen em te ingewikkeld vonden dacht ik⦠"Dan is er echt geen hoop meer voor de maak-industrie in dit land⦠"
er staan nog heel veel oudere machines in diverse bedrijven, en die worden nog altijd gebruikt, omdat ze nog niet versleten of kapot zijn, normaliter schrijft men een machine over 10 jaar af⦠is ie dan nog bruikbaar?.. dan laten weām lekker staan⦠hijās afgeschreven, dus alles wat er nu nog mee geproduceerd wordt is āDikke winstā
'k heb in 2013 nog bij een bedrijf gewerkt waar een CNC Freesbank uit 1986 stond, had een defect⦠dat heb ik in een half uurtje kunnen verhelpen, en daarna heb ik die machine ook meteen in gebruik genomen⦠ja⦠ouderwetsche besturing, maar van een merk dat ik ken, dus⦠even uitzoeken⦠ok⦠programmaatje ingeduimd⦠en gaan⦠, er stond daar ook nog een Freesbank uit 1992⦠prima ding⦠al 2 keer afgeschreven⦠21 jaar oud, maar een prima machine⦠'t is dat ie niet in mijn portemonee, en niet in mijn werkplaats past⦠anders?.. zet em maar neer⦠met de Robot en Palletwisselaar erbij graagā¦
CNC Machines⦠daās mijn vak⦠ik heb met zoān beetje alle bekende besturingen wel gewerkt⦠op Mazak en Siemens na danā¦
Gelukkig had ik bij mijn ā120ā alle manuals⦠en dat is wel fijn⦠daar staan alle cycli, alle functies, en alle procedures in beschreven⦠en dan ben je al snel op weg met zoān machineā¦
in de gebruikers handleiding (dus niet de programmeerhandleiding) staan ook maattekeningen van diverse onderdelen, zodat je ze ook zelf kan maken indien nodig, of aangepaste versies van die onderdelen⦠zelfs de āschijfā van de gereedschapswisselaar, staat keurig op tekening in die manual, en daardoor kon ik em in 3D natekenen, en zelf wat gereedschappen ontwerpen die ik in de toekomst ga maken, zodat ik em nog beter in kan zettenā¦
Dit helpt welā¦
en voor de Bronzen bussen waar de boortjes in zitten, daar heb ik al een programmaatje voor in de machine staan⦠'k hoef er maar een stukje brons in te zetten⦠programma oproepen deurtje dicht⦠grote groene knop een optater geven, en koffie!..
Waar de een een Muziekinstrument beetpakt en er zo een deuntje op speelt, trap ik een CNC machine aan, en vogel wel uit hoe ie werkt⦠:D⦠muziekinstrumenten zijn aan mij niet besteed⦠of het moet een Didgeridoo zijn⦠daar krijg ik wel geluid uitā¦
Elke CNC besturing heeft zijn handigheidjes en eigenaardigheden⦠en soms⦠zoals ik bij de 120 merkte⦠zijn er handiger methoden om bepaalde dingen te doen, en de standaard procedures over boord te smijten⦠en dat noemen ze āervaringā
deze voor mij.
Ik heb ook wel interesse.
Misschien iets om mee te nemen. In deze tekening lijkt het of de tools niet verwisselbaar zijn? Is dat een optie om te overwegen. Dan kan je er gewoon een nieuwe instoppen indien nodig.
Is de insteek, check post 45
Ik wil er ook wel 1
Is er geen risico dat het los draait aan je sleutelhanger? En je een deel kwijt raakt?
Valt wel mee denk ik. Zoān kokertje met naam/adres voor aan de halsband van een huisdier is ook gewoon geschroefd en komt ook niet los.
Had ik al gezegd dat ik er 1tje wil?
Wat zeg ik; een aantal zet ik er ook wel weg.
Wat een leuk initiatief en prachtig topic.
@Ruud; mooi dat je dit samen oppakt. Klasse.
@Arie_Kabaalstra; ben benieuwd !
Wel interessant⦠want die van mij is gisteren open gerold en t tooltje is ook kwijt
Ik zou dit ook fijn vinden! ik doe graag mee
'kwartiertje geleden⦠zit ik lekker te eten⦠gerucht uit de gang⦠Jawel!.
Jawel!..
@Ruud heeft me een paar inzetjes gestuurd, zodat ik de exacte maten heb van die van Bergeonā¦
't is niet altijd wat het lijkt⦠we gaan Bergeon inzetjes gebruikenā¦
nu de Tekensoftware even aantrappen, en het huidige ontwerp aanpassen op de Bergeon inzetjesā¦
Dan heb ik niks gezegd.
Waar zijn deze te bestellen
Status momenteel:
Ontwerp klaar, tekeningen en programmaās moeten nog gemaakt worden.
Materiaal : ik heb nog een stukje Titanium van Ćø10 mm, daar kan ik 'm wel uithalen, die 2 mm draai ik er wel afā¦
Gereedschappen: Tap en snijplaat M6 x 0.5 moet ik nog bestellen, evenals Tap M3
Nou heb ik wel een Tap M3, maar daās er een uit een goedkoop setje⦠prima voor Aluminium, Messing, Brons en in staal gaat het ook wel⦠maar Titanium?.. daar ga ik em niet aan wagenā¦daar moet ik dus even een goede voor bestellen.
Cannetje Koelmiddel, even kijken hoeveel de verdunning is, en hoeveel liter er in mijn Tank gaat⦠1-2 liter moet voldoende zijn.
Verder heb ik nog nodig: wat boortjesā¦om voor te boren voor de schroefdraad, maar mijn lokale ijzerwaren handel heeft dat wel op voorraad⦠die hebben boortjes vanaf 1 mm, in 0.1 mm oplopendā¦dus ik moet even een boodschappenlijstje maken, en dan even shoppen in Koudumā¦
Daarnaast heb ik een nieuwe tandriem nodig voor mijn kleine draaibankje in mijn Atelier⦠die gebruik ik namelijk als āGereedschapslijpmachineā, daar zal ik het beiteltje voor de groefjes op gaan slijpen.
Dus, om kort te gaan⦠nog wat dingen bestellen, en even op de fiets stappen naar Koudum⦠(dan komt mijn Jan Janssen Tour de France ook weer eens uit de schuur) om wat boortjes te halen.
Straks even naar de werkplaats, de Koelinstallatie van mijn draaibank moet nog aangesloten worden, gisteravond even in de manual gekeken, daās niet heel spannend⦠4 draadjes, de Fase L1, L2 en L3 op de eerste 3 klemmen in het āaansluitkastjeā en de aarde op de Aardrail⦠je hoeft geen ElektriciĆ«n te zijn om dat te snappen⦠draairichting controleren en zonodig 2 fasen verwisselenā¦meer moet dat niet zijnā¦'k heb wel vaker een 3 Fase motor aangesloten.
Er komt binnenkort een nieuw topic⦠als ik het Prototype klaar heb, dan gaat de bestelling open.
Welkom terug overigens. Ik had het idee dat je een tijd geleden dit forum vaarwel had gezegdā¦
Maar leuk dat je zoān project hier doet!
'k ben nooit echt weggeweest⦠alleen druk geweest met dingen op de rit zettenā¦
Zoals inmiddels wel bekend heb ik op persoonlijk vlak in 2019 een behoorlijke klap gekregen⦠mijn vriendin overleed vrij plotseling⦠en dan heb je wel even wat anders aan je hoofdā¦
In de tijd daarna heb ik een werkplaatsje gehuurd, en mijn machinepark uit kunnen breidenā¦
'k heb ook nog 2 werkbanken gebouwd, maar gezien het gedrag van sommige forumleden heb ik besloten om daarvan geen verslag te doen hierā¦'k was er even helemaal klaar meeā¦
Prachtig, zou dit graag backen!
Of natuurlijk kopen als het klaar is