Maak er gebruik van. Misschien moet ik mijn mening hierover gaan herzien. Wel onder protest.
Dat is goed om te lezen Jan. Neem er je voordeel van.
Maak er gebruik van. Misschien moet ik mijn mening hierover gaan herzien. Wel onder protest.
Dat is goed om te lezen Jan. Neem er je voordeel van.
We moeten een beetje opletten met deze draadā¦
Volgens mij zijn de randzaken geleverd en/of besteld. Die tooltjes maken is natuurlijk nog geen dagtaak. Dat Jan andere werkzaamheden uitvoert lijkt me niet meer dan normaal.
Hoop binnenkort alleen wel op plaatjes van een geproduceerd prototype :).
Top. Vroeger waren we afhankelijk van beurzen, folders en langsgaan bij (potentiƫle) relaties om je kunsten te tonen. Social media is een effectief alternatief dat ook voor kleine spelers bruikbaar is. Zeker gebruik van maken.
That makes two of us. Point taken.
Dat is overigens niet het geval. Bij elke stroom berichten verwacht ik vooruitgang, resultaat. Ik heb mijn verwachtingen terug geschroefd.
Nope. Ik volg het draadje nog vol belangstelling.
Sportief
Ik ben blij dat er uitgebreid gecommuniceerd wordt. Liever af en toe een seintje over de gang van zaken, ook al is er nog niets te zien, dan radiostilte.
Even geduld
En nu weer naar het tooltje . Arie is lekker enthousiast, mooi om te zien! Er komt wat moois aan.
Goed bezig Jan! Volg dit topic met veel interesse
Stelletje zeurpieten zijn jullie hier, als er te lang radiostilte is bij een hlfe dan is het ook niet goed.
Mooi zeg! Count me in!
volgend projectje: Een sleutelhanger in geanodiseerd titanium met deze wijsheid erin gegraveerd.
Voor alle negatieve zeurpieten in dit topic.
Jan maakt wat los in mensen.
Anyway. Hopelijk snel een prototype.
de kleuren zijn nog een beetje bleek, ik heb dit proefstukje titanium niet geƫtst
Links 75 V, aflopend met 5 V stapjes naar 15 V
Als ik 't etsmiddel teruggevonden heb, dan zullen de kleuren veel helderder worden
Gave kleuren. Ik vind het er in principe goed uitzien!
De donkere bruine en donker blauwe vind ik het mooist. Ben heel benieuwd naar het effect van het etsen.
kan je denk je ook het tooltje al fabrieken, zonder de groeven dan waar je dat beiteltje voor nodig hebt?
Voor de groefjes achter de schroefdraad, moet ik ook nog een tooltje slijpen. 't wachten is nog op die lamme drijfriem⦠Dat duurt inmiddels een weekā¦
Zodadelijk richting werkplaats, 'k heb voor de boortjes nog boorhouders nodig.
die zijn niet zo spannend⦠gewoon stukjes ø20 Messing afslijpen, over een lengte van 32 mm afdraaien naar ø16, omdraaien, vlakken tot een lengte van 35 mm,
Dan kan ik ze ƩƩn voor ƩƩn op de juiste maat boren⦠'k neem ook de slagcijfers mee, zodat ik de maat erin kan slaan⦠gewoon een handjevol maken⦠ik heb voor dit tooltje boren nodig van 2.6, 3, 5.6, dus 3 stuks, maar ik heb nog een flink stuk Messing⦠dus ik maak er een paar extraā¦
Inderdaad, gewoon te koop. Kan je alle maten boren in kwijt.
[quote=āArie_Kabaalstra, post:434, topic:350897ā]
Dan kan ik ze ƩƩn voor ƩƩn op de juiste maat borenā¦
Waarmee boor je ze dan? Je hebt geen boorhouderā¦
Dat is ook mijn idee. Een onderdeeltje dus. Prototype is niet nodig, in dit geval lever je een eindproduct.
Zie dit als positieve feedback.
Goedbedoeld dus.
Ja⦠goede vraagā¦
zoān boorhouder kan ik (heb ik ook) op mijn EMCO Compact 5 CNC en mijn HBM C1 draaibankjes gebruiken.
Die zet ik in de losse kop, en die bedien ik handmatig.
Dit is een EMCO Compact 5 CNC, Nummertje 1 is de Losse kop, daar kun je zoān boorhouder inzetten, nummertje 2 is de gereedschapswisselaar, daar kun je ook boortjes inzetten, maar dan heb je een iets ander model boorhouder voor nodig.
Feitelijk een messing bus, met 2 gaten aan de omtrek, voor de klemboutjes, en een gat in de lengte waar je het boortje inzet.
Hoe ik die dingen boor?.. simpel eigenlijk, ik zet de boor in de klauwplaat van de draaibank, en een āBlindeā boorhouder (dus nog zonder gat) in de wisselaar, die draai ik dan zo dat de houder āvoor staatā, en dan zet ik 'm op de centerlijn (dus in lijn met de boor), en dan beweeg ik de slede, met daarop de wisselaar naar de boor toe.
Daās ƩƩn manier⦠een andere manier kan zijn, een klein spantanghoudertje gebruiken als boorhouder, daar kun je dan spantangen inzetten voor de maat boor die je wilt gebruikenā¦
en die dingen, die zou ik het liefst gebruiken, maar tijd en geld⦠Messing staf heb ik liggen, nog iets van een 80 cm, 't draaien van zoān ding is āminutenwerkā
en daar komt nog bij, dat ik soms āRare matenā nodig heb, en dan is de centrering van een spantang die niet precies op maat is niet optimaal.
Op de EMCO Compact 5 CNC heb ik wel een aantal boorhoudertjes met spantangen, zelf gemaakt ook⦠'t is tenslotte niet meer dan een stukje staal dat in de wisselaar past, gaatje 4.7 erin geboord voor de spantang, schuin kantje voorin, schroefdraadje M8 x 075 erop aan de buitenkant⦠en dan kunnen er Proxxon spantangen in⦠die heb ik⦠want ik heb ook een aantal Proxxon machines.
't mooie is ook wel⦠voor hele kleine boortjes⦠is de āopname schachtā, het deel dat in de boorhouder gaat standaard 3, of 3.175 mm (1/8")⦠en daar heb ik spantangen voorā¦
hier zie je een aantal van die boorhoudertjes met spantang in actie.
boortje is Ćø0.7 mm, maar zit in een spantang 3 mmā¦
Hiermee zet je dus de boren op de gereedschaphouder, dus kun je automatisch boren.
Als ik de Tooltjes op de Compact 5 zou willen maken⦠dan heb ik een āprobleemā⦠ik heb 2 steekbeitels nodig, 2 mesbeitels, en 3 maten boren⦠en een centerboor⦠dat zijn er 8⦠en ik heb maar 6 posities op de wisselaarā¦
vandaar dat ik het op de EMCOturn 120 wil gaan doen⦠die heeft namelijk wel 8 gereedschapsposities,
Daar komt nog bij⦠als je met de hand gaat boren, dan moet je er iedere keer bij komen, en boordieptes zijn niet nauwkeurig te maken met deze constructie, kortom⦠ānie handigā
Kortom⦠Handjevol boorhoudertjes maken, boren op de juiste maat , dan kan ik alle gereedschappen die ik nodig heb in ƩƩn keer in de wisselaar zettenā¦
Metertje Titanium erin⦠grote groene knop drukken, en dan kan de machine elk deel in één keer maken.
Daarom heb ik ook die EMCOturn 120 gekocht⦠8 gereedschappenā¦Voor een horlogekast heb ik er al 7 nodig⦠dat was in het verleden dus altijd al āschipperenā
'k kan wel met āhoutje-Touwtjeā oplossingen blijven werken, maar dat schiet niet op⦠als ik grotere oplagen wil kunnen makenā¦
de āBottomlineā in dit alles is⦠als je een machine koopt⦠dan heb je alleen de machine⦠omdat iedereen weer andere eisen heeft met betrekking tot de gereedschappenā¦
bij mijn ā120ā had ik de mazzel dat er in elk geval 2 mesbeitels, een steekbeitel, een binnendraaibeitel en een centerboor in zaten, en wat extra gereedschaphouders.
de rest⦠dat zal ik zelf moeten regelenā¦
Als je ooit de kans krijgt om naar een technische vakbeurs te gaan⦠je zal je verbazen over het enorme aanbod aan diverse gereedschappen.
Ik zie liever een tooltje dan een heel verhaal. Dat verhaal snap ik niet en doet me iets teveel denken aan de werkplaatsen van Dumet.
Dan bestel ik er eentje bij jou. Gewoon omdat het kan.
Sommige dingen veranderen nooit op HF, heerlijk.
@Arie_Kabaalstra in een topic waarin hij iets gaat maken. Maar eigenlijk van de ene in de andere afleiding springt. Altijd met veel te lange verhalen en toelichtingen. Steeds verder afdrijvend van het doel.
Kamp A roept dat het een kut topic is en heeft kritiek op Arie (ik zat altijd in dit kamp)
Kamp B roept dat Kamp A stil moet moet houden, Arie is zoān fijne ambachtsman en we moeten juist allemaal positief zijn.
Alle drie de partijen die met elkaar bezig zijn in een topic wat uiteindelijk escaleert en zorgt voor wat vertrekkende mensen, al dan niet voor even en al dan niet vrijwillig.
Nu ik er over nadenk, er is toch wat veranderd. Ik ben uit Kamp A vertrokken (al voel ik de sympathie nog). En ben meer in een soort observerende @Fate_Amenable_To_Change rol gaan zitten, incluus lange teksten. Nu de dure woorden nog, maar ook voor mij is dit nog een groeiproces.