Haha copy paste voor mij. Al sta ik nog wel met één been in kamp A, ik gun Jan ook wel wat geluk en vind het allemaal wel leuk om te volgen. Ik doe dan ook mee. Niet omdat ik dat ding nodig heb maar omdat ik Jan het afmaken van die Dumets wel gun na al die tegenslagen.
Aan een zo een hebben we wel genoeg hoor .
In elk geval wil ik niet dat deze draad steeds discussies over Jan. Dat is een herhaling van zetten, en voegt niets toe aan een eventueel tooltje dat wel of niet gemaakt gaat worden.
Soms vraag ik me wel eens af of er psychologen actief lid zijn hier op HF… en hoe die hier zitten te smullen; of denken van; aju, ik ben klaar met werken
Nou, het leest wel als een soap. Prima vermaak en zeker voer voor psychologen.
Maar vooral de mate van ongeduld die naar voren komt. Hoe lang wordt er gewoonlijk niet gezocht, gewikt en gewogen over het perfecte horloge (of band).
Dat tooltje komt er wel. Of niet. Elkaar in de waarde laten lijkt mij belangrijker. Genoeg ellende al op de wereld.
Ik vraag me alleen maar af of het tooltje er echt gaat komen.
Bekende van mij heeft een machinefabriek.
Ben er 99,9% zeker van dat ze daar het tooltje in 1 dag kunnen ontwerpen en maken. Zo moeilijk is het niet.
Niet lullen maar poetsen.
Zo’n ding maken, en verpatsen.
Kan je later nog leuke vormpjes en kleurtjes gaan maken, en aan de zelfde mensen de nieuwe uitvoering verkopen.
Dus hop!
Morgen klaar.
Ðaar wil ik nog het volgende aan toevoegen:
Blijkbaar verwachten sommigen dat zodra ik aankondig iets te gaan maken, dat ik vanaf dat moment alleen maar bezig ben met datgene… Eh… 't is weekend… en?.. Ik kom nu net uit de werkplaats… hoeveel bedrijven werken tot 23.15 op zaterdag?..
@Stp Tuurlijk… er zijn dingen die ik zo even kan maken, omdat ik daar alle spullen al voor heb… wil jij morgen een setje titanium trouwringen?.. kan ik zo doen… dat lukte me op 14 februari 2019 ook nog… 2 paar ringen in één dag… Maar als die bekende 't materiaal voor een bepaalde klus niet in huis heeft… moet ie’t ook bestellen…
Vroeger zou ik roepen HDV, kassa 1!
Maar zo ben ik niet meer. Ik laat de langere teksten even aan m’n confrère @Drebin over. Om te oefenen.
Maargoed… 'k had eerder vandaag al aangegeven… die Boorhoudertjes… die spuug ik er nog wel even uit…
een “regimentje” boorhouders… links de Blanks, rechts de maten die ik nodig heb, vnlr. 2.6, 3. en 5.6
Hoe zijn we hier gekomen?
Stukkie Messing ø20 afgebeten, en in de draaibank geknupt, afgedraaid naar ø16, met een klein schuin kantje eraan
Even passen met het montageblok… Yes!.. 't past… Dat blokje zullen jullie wel herkennen van dat andere tooltje dat ik eerder gemaakt heb.
dus… enige minuten later:
zes stuks aan één kant bewerkt,
Daarna, terug in de machine, overtollig materiaal afsteken, en even vlakken… 'k was iets te laat met de foto… de beitel is alweer op weg naar het startpunt voor de volgende.
en dan hebben we een regimentje blanks… Mooi… volgende stap…
nou… zoals gezegd… zo dus… boortje in de klauwplaat… busje eroverheen fietsen.
Normaliter staat een boor op een draaibank stil, en draait het werkstuk… nu dus niet… werkt ook prima, en dit is voor deze machine de algemeen geaccepteerde werkwijze voor het maken van boorhouders.
en nu?.. Arie is tevree… 'k ga er een biertje ingooien… en nog even wat domme TV kijken… iets over kwantumfysica of zo… niet te moeilijk…
Het is weer vakantieweekend in t gesticht denk ik.
Eens. Dit kan niemand je kwalijk nemen. Je kan niet verwachten van iemand dat hij van een ieder zijn hersenspinsel alle materiaal op voorraad heeft.
Dan loop je prima op schema dus! De rest alvast klaar maken in afwachting van het materiaal. Keurig.
Edit: Allen, zullen we de meneer boven mij gewoon negeren en niet het podium geven waar hij naar zoekt?
Vlaggen en door.
Precies… Jij snapt het…
'k heb het zelf ook meegemaakt in bedrijven waar ik gewerkt heb… soms hadden we bijzonder zwaar belaste onderdelen te maken… daar waren dan speciale en heel speciale staalsoorten voor nodig… dat is zelfs bij de leverancier niet eens op voorraad…
Als het dan binnenkomt, dan wordt het ook linea recta de gereedschapmakerij in gereden… van het pallet, zo in de machine…
Zoals ook eerder aangegeven, zo’n machine, daar heb je niet standaard alle gereedschappen zomaar bij… 'k mocht al in mijn handen knijpen dat er een tweetal mesbeitels, een binnendraaibeitel, en een steekbeitel in zaten, alsmede een centerboor.
De gereedschappen die ik deze week gemaakt heb, of nog ga maken, die ontwerp ik niet voor één klusje… die dingen moeten als het even kan voor talloze klussen in de toekomst gebruikt kunnen worden.
Dan neem je even de tijd om daar goed over na te denken… “Effe snel een tooltje improviseren” maakt dat je em één keer kan gebruiken… en voor een volgende vergelijkbare klus moet je dan weer… en daar heeft Kabaalstra geen zin an.
Voorbeeldje… deze is vrij makkelijk te maken. voor kleine steekbeiteltjes en profiel beiteltjes… maar als je de gaten onder een hoek boort, dan kun je em ook als mesbeitel gebruiken, Ik heb al 7 jaar dergelijke beiteltjes op mijn “5je”, dus dat concept heeft zich bewezen… Nou… dan maken we ze ook maar een slagje groter voor de “120”
'k moest toch nog wat gereedschappen hebben voor die machine. pakken we dat meteen mee…
Dit heeft twee kanten. Je kan ook veel tijd kwijt zijn met een perfecte oplossing, terwijl je nog maar moet zien of je het echt vaker nodig hebt. In zulke gevallen is een snelle quick en dirty best verdedigbaar.
een goed ontwerp is “quick and clean” te maken…
't bovenstaande tooltje kost me ongeveer een uurtje… en als ik er meerdere maak, dan duurt het minder lang dan de som der delen…
Dat kan. Maar als dat ontwerp bijv 3 weken bedenktijd nodig heeft is t toch handiger om t quick en dirty in een uurtje te doen.
Elke situatie is anders.
Heb je niet liever een aluminium tool aan je sleutelbos? Ik snap dat het minder sexy is dan titanium, maar mijn sleutelbos is nu al zwaar.
Geweldig Arie, overigens ben ik wel blij dat ik dirigent ben geworden en geen horlogemaker ondanks m’n instrumentmakers opleiding. Wat jij hier allemaal laat zien zou ik niet kunnen! Ik zou trouwens ook wel zo’n “tooltje” willen, maar dan met een ingebouwd led-lampje😀.
eh… ja… dat kan… maar nee…dat ga ik voorlopig niet doen…dan moet ik een pietepeuterig schakelaartje verzinnen, en dan zal ie ook wel wat dikker worden vanwege de batterij(tjes) .
nah… gewicht van zo’n dingetje valt wel mee… de gemiddelde autosleutel is tegenwoordig al zwaar genoeg om iemand knock out mee te gooien… (even kijkend naar dat “blok zeep” van de auto van mijn ouders… )
Tja… je moet mij ook niet voor een orkest zetten… Dirigent is wat ik begrepen heb ook wel eens een ondankbaar vak, is het concert goed, dan was het een fantastisch orkest… was het niet goed… dan lag het aan de dirigent…(is me ooit verteld door een Cellist die bij 't haags residentie-orkest speelde )
Genieten van het vak is het belangrijkste… of je nu Planets van Gustav Holst moet dirigeren, of dat je wijzernaafjes staat te draaien op een draaibank die daar in beginsel helemaal niet voor ontworpen was…
Waarom hebben we op HF geen anti-zeur-zeik-blijf dan weg knopje?
Staat het onderwerp of de persoon je niet aan blijf dan gewoon weg, en verziek het niet voor anderen die het wel met plezier volgen.