Weet iemand een springbar tool voor aan je sleutelbos??

Mooie progressie! Hij ziet er al goed uit en mensen staan te dringen om er eentje te kunnen bemachtigen straks. Pracht topic en project :ok_hand:

1 like

Wat hier staat is dat Arie weet waar hij mee bezig is. Dit is freesmachine taal, waardoor je de productie kunt automatiseren. Best handig als honderd forumleden zo’n ding willen hebben.

2 likes

Goud

1 like

Wordtie wel duurder van…

Dat heb je heel scherp gezien, want er staat maar 1 beweging op de Y-as in, waardoor duidelijk wordt dat het inderdaad voor de Freesmachine is…
Draaibanken (in elk geval de mijne) hebben geen Y-as

Eerste regel…

Ander ā€œWeggevertjeā€ā€¦ G28 aan het eind… die gebruik je (ik in elk geval niet) vaak op een draaibank…op de EMCO 5 eindigt elke cyclus met een beweging naar het gereedschap wisselpunt, en als ik em niet met een cyclus programmeer, dan gebruik ik de functie M101 (die heb ik zelf geprogrammeerd, en die doet’t zelfde)
op de EMCOturn 120, ga ik ook altijd terug naar het gereedschapwisselpunt, maar dan met G00 T000 X60.Z60., gevolgd door een M2 (einde programma)

Die programmeertaal is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk… 't lastige is dat elke machinefabrikant zijn eigen ā€œDialectā€ heeft…

2 likes

Lekker bezig Jan!
Ziet er mooi uit!

Waarom schrijf je eigenlijk je eigen code als je daar ook een post processor voor kan gebruiken?

1 like

Ik heb hier een vak in gehad, moesten we zelf een freesbank programmeren en konden we zien wat daar uit kwam. Het is inderdaad niet zo moeilijk; een paar codes voor de soort handeling, wat coƶrdinaten die de beweging beschrijven, veel meer is het niet.

Postprocessor?.. da’s niet meer dan de vertaalfunctie in een Cam programma…

Dat snippertje code is puur een aanvulling op een stuk programma dat ik met CAM gemaakt heb, 't frezen van het oogje… dat doe ik met ā€œtrochoĆÆdaleā€ freespaden, en dat klop je niet zo maar even met het handje in… 't boren van een gaatje?. dat is met’t handje inkloppen net zo veel moeite als met de CAM software… gewoon bestandje openen, en die code er even onderzetten.

Op de EMCO 5 gebruik ik nooit CAM… nou… 1 keertje dan… paar deksels voor Horlogekasten van DWC, daar zaten allerhande radii in… dat was met de cycli een enorme klus geworden… dan is CAM wel makkelijker…
Voor de rest?.. bouw ik elke vorm gewoon op met cycli, en ook op de Freesbank doe ik nog heel veel met de hand… Ik heb op de machines die met EdingCNC bestuurd worden (de freesbanken en de EMCO5 Draaibank) een bibliotheek met standaard bewerkingen geschreven, ik hoef alleen maar aan te geven hoe groot, hoe ik ze ga bewerken en waar ze moeten komen…
En als ik dan in mijn werkplaatsje bezig ben… tekeningetje mee, dialoogje invullen, start drukken… volgende machine…

'k heb in mijn werkplaats nog geen internet… zodra dat het geval is, kan ik daar een PC neerzetten met mijn tekensoftware, en mijn CAM software… nu moet ik met een USB Stickje heen en weer fietsen als ik een ā€œfoutjeā€ in mijn programma heb… dus dat schiet niet op…

de EMCOturn 120 is weer een ander verhaal… daar heb ik nog geen RS232 kabeltje voor, om bestanden vanuit de PC naar de machine over te zetten… dus programmeer ik daarop ALLES gewoon aan de machine…gelukkig is die EMCOtronic TM02 besturing die daar aan ziet niet gek… en ik begin er aardig thuis in te worden…

@StefStuntpiloot, we zijn een uitstervend ras… wij zijn door deze lessen nog in staat om , om het even welke CNC machine te programmeren… zodra we weten hoe we een machine moeten bedienen, kunnen we’m programmeren… gewoon wat codes inkloppen… grote groene knop heien…
Voor ā€œdie jonge gastenā€ is een CNC Machine zonder CAD/CAM software als een ouderwetse telefoon met een draaischijf, ze weten wat je er mee zou kunnen… maar hoe 't werkt?..

En dan weet ik zelfs nog hoe CNC besturingen op Software niveau functioneren… en da’s weer een heel andere tak van sport.

4 likes

Haha, ik hou er van! Ouderwets vakwerk!
Ik hou me graag aanbevolen voor het eindproduct.
Keep up the good work!

1 like

Hoe oud denk je dat ik ben? :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

Oeps :rofl:

1 like

Citaat… 't is geeneens een duur onderdeel (nouja… 22,-), dat zijn mijn boodschappen voor ƩƩn week…

Denk dat er hier best een paar zijn om je wat geld voor te schieten om dit project te voltooien.
Ik wel in ieder geval

1 like

Ik denk zo min mogelijk… want daar slijten mijn hersens van… , als je nog geen 25 jaar of ouder bent, dan is er in mijn ogen nog hoop voor het onderwijs in Nederland… eerlijkgezegd, gezien het gegeven dat je er nog les in gehad hebt, denk ik eerder in de richting van 35+

Zolang het werk hoef ik het fijne er niet van te weten :sunglasses::ok_hand:

Ik programmeer alleen in C, alles wat andere programma’s voor mij kunnen doen ga ik zelf geen tijd in stoppen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar jij werkt toch ook met fusion 360? Je kan daar in de offline modus gewoon aan cadcam tekenen werken.

1 like

Nee… Ik heb een Licentie Alibre Design, Fusion is me te duur, de gratis versie te beperkt.

C heb ik nog niet veel ervaring mee, afgezien van wat gepruts met Arduino’s…
Ik ben me zijdelings wel in C# aan het verdiepen, omdat de API van mijn CNC besturing te benaderen is met in C# geschreven applicaties. (ideetje met een programmeerapplicatie die ā€œop de achtergrond draaitā€, en ā€œWakker wordtā€ als je een bepaalde variabele in de CNC Besturing wijzigt…

Eerlijk gezegd, ik ben niet meer zo’n fan van Autodesk Software, AutoCad 14 vond ik een prima tekenpakket voor 2 en 3D, Mechanical Desktop was een grote sprong vooruit, Inventor was helemaal geweldig, maar 't was wel een ā€œMemory Hogā€
Ik heb daar wel een aantal jaren Professioneel mee gewerkt… vooral de plaatwerk module is erg goed… Fusion?.. ik heb het geprobeerd, maar vind het niet fijn werken.

Maar goed… ik werk alweer een 11 jaar met Alibre Design, en ik ben ook Beta Tester… net als voor sommige andere pakketten. je ā€œroltā€ erin…

Alibre design kan ik ook Offline gebruiken, maar er is ook een "floating license, die stelt me in staat om waar dan ook ƩƩn exemplaar van Alibre te gebruiken…('k ben of op de zaak, of in mijn kantoortje… dus dat komt goed uit)

Je bent de eerste persoon die ik ken die niet positief is over fusion 360.

Ik merk juist dat er een steeds grotere shift is richting dit programma, zelfs machinefabrieken die de overstap maken naar fusion 360.

Ik heb weinig ervaring met andere pakketten, dus ik heb geen vergelijkings materiaal. Maar wat mij wel opvalt aan dat programma is dat het extreem gebruiksvriendelijk is.

1 like

Ik ben een laatbloeier en heb een paar jaar geleden dit vak gehad, hij wordt nog steeds gegeven. Ik ben 31.

Wat is er aan de hand geen updates meer in het meest interessante topic van HF?

2 likes

Geen 4G op Zandvoort denk. :thinking:

Jan is druk. Hij moet de werkplaats nog opruimen en aanvegen en gaat daarna patat halen. Tussendoor fietst ie nog even langs z’n ouderlijk huis om daar een spantangetje te halen die ie was vergeten zelf te maken maar dat kan nu niet meer omdat de CNC machine al met het draaien van een nieuwe deurbel bezig is.
Tussendoor schrijft ie nog even een handleiding voor ƩƩn of ander softwarepakket en gaat ie in de badkamer wijzerplaten spuiten. Dit alles terwijl ie een andere programmeercode aan het verzinnen is voor iets wat al lang af had kunnen zijn maar waar ie nog geen tijd voor heeft vrij kunnen maken omdat ie zo druk bezig is.

18 likes