Nee hoor. Je punt blijft hangen. Daardoor worden je verhalen voor mij lastiger leesbaar. Erg jammer want ik lees ze graag!
Rolex green, the best of colours.
Daarom werk ik niet bij Karweiā¦
Alle gekheid op een stokje.
Stukje staal in de klem gemikt, 2 gaatjes geboordā¦
Kwartslag gedraaid, boutgaatje gefreesd
En daarna nog even ingezaagd⦠Nu heb ik dus dat houdertje om de inzetjes te slijpen⦠alleen dat zwarte vierkante blok moet voor het mooie nog een paar tiende afgefreesd worden⦠dat doe ik morgenā¦
Kun je nagaan als het dat ouwe ding was geweestā¦
Weet je wat je eens moet proberen? Om als goed opgeleide tekenaar SketchUp te proberen; iets wat volgens mij bestemd is voor mensen zonder CAD achtergrond. Lukt je niet. Ik kon met geen mogelijkheid mān voorkennis uitschakelen
Sketchup⦠Gruwel!..
'k heb er wel eens mee āgespeeldā⦠maar wat kan ik verder met die modellen?.. Geen bal
Actie!.. inzetslijphoudertje (3 x woordwaarde ) op de machineā¦
en niet al te veel later hebben we dit⦠een 1 mm steekbeiteltje⦠morgen nog even dit stukje hardmetaal in 2 klieven, en aan de andere helft een vergelijkbaar beiteltje slijpen, maar dan met een Radius van 0.5 voor de groefjes.
Dit ging in elk geval met 't vanmiddag gemaakte klemtooltje veel makkelijker dan voorheen, toen ik altijd een opspanning moest improviseren.
't is nu slechts een kwestie van staafje hardmetaal in de klem, Raken, handwiel op 0 stellen, en slijpen maar.
Het lijkt erop dat ie van een andere partitie geboot heeft (aanwijzigen: oude versie windows / drive letters die veranderd zijn)
Ja⦠daar leek het wel op⦠gek genoeg, draait het nu een stuk beter⦠sinds ik alle 3 de schermen op de GeForce kaart heb aangesloten, en niet meer 1 scherm aan de Onboard VGA Kaart⦠hetgeen wel fijn is bij 3D CAD tekenen, dan gooi ik de Samenstelling op het linker scherm, de subsamenstelling waar ik aan wil werken rechts, en 't onderdeel wat ik onder handen neem op het middelste schermā¦
zo dusā¦en .Ja⦠dit is het tooltje dat ik net geslepen hebā¦
Heerlijk als je 3 schermen hebtā¦
Groen⦠hebben we⦠98 Voltā¦
en op 78 Volt hebben we āfuchsiaā, Tevens vandaag tussen alle andere dingen door de beiteltjes geslepen, de beitel die ik gisteren al geslepen had, is nu afgerond (met een diamantvijltje voorbewerkt, en daarna met de hand op de slijpsteen nageslepen.)
en ik heb een nieuwe steekbeitel geslepen
Dat Klemtooltje is zijn gewicht in goud waard!
't staafje in de achtergrond⦠'k moest toch even testen, hier op de handbediende draaibank, die halfronde groeven geven een beste bak grip op het tooltje, en de steekbeitel maakt een mooie strakke groef van 1 mm breed, voor de uitloop van de schroefdraad, en de O-ring.
@Flippeke, ik neem op korte termijn even contact op met je voor de O-ringen.
't mag dan weekend zijn, en straks begint de F1, Maar ik ben nog even achter de slijpmachine gekropen, 'k moest nog een klein binnendraaibeiteltje hebben, om ruimte te maken voor de O-ring in de dop, 'k denk dat ik zo nog even een uurtje de werkplaats in duik, houders maken, meer=beter,
Voor de Body heb ik nodig: 2 langsdraaibeitels, 1 steekbeitel, 1 halfronde groefbeitel, een centerboor, boor 2.6, boor 3 , dat zijn er 6⦠en dan heb ik nog 2 posities vrij in de machine, op ƩƩn daarvan zit de afsteekbeitel. Dus dat gaat lukkenā¦
de Dopjes, die vragen: Centerboor, Boor 5.6, binnendraaibeiteltje, buitendraaibeitel en de afsteekbeitel., daās voor de eerste bewerking⦠intussen kan ik op de andere draaibank de dopjes afronden, en dan kunnen de lange doppen meteen op de freesbank om de platte kantjes en het gaatje te maken.
Lekker bezig arie. Tijd voor t volgende prototype
Precies⦠ik ben nu alle āpuzzelstukjesā op hun plek aan het leggen⦠houdertjes voor de gereedschappen, 'k heb het spantangetje Ćø8 al in de 4de as van de freesbank zitten, programma moet nog iets aangepast worden, maar daās een paar minuutjes werk.
Als je alle gereedschappen al hebt, dan is 't een makkie⦠maar bedenk dat ik deze draaibank :
Nog niet zo lang heb, en dat ik daar alleen maar 't minimum aan gereedschappen bij kreeg (en dat is een mazzeltje, normaliter zit er niets bij⦠)
deze moet nog gemaakt worden, maar dat ziet er spannender uit dan het is, 't zwarte blok heb ik al, 't beiteltje (zie de eerste foto) heb ik al, 'k moet alleen de messing bus draaien, en daarvoor heb ik het programma al in de machine staan⦠dus hoef ik er alleen een āpeukjeā messing in te stoppen, en op start te drukkenā¦
Soms he?..
schreef ik hierboven nog :
Niet dus⦠want?.. 'k had er de vorige keer al een paar extra gemaakt⦠ik hoefde deze dus alleen nog maar te borenā¦en de gaatjes voor de klemboutjes in te frezen (en dat programma stond ook al in de machine)
Dus⦠hebben we nu de houder voor het binnendraaibeiteltjeā¦
Mooi⦠volgende stap⦠houder voor het steekbeiteltje voor de O-ring groef had ik al
gemaakt.
Maar daar had ik er eigenlijk nog 1 voor nodig⦠maar⦠ik heb geen staal Ćø20 meerā¦
Dus heb ik die maar van Messing gemaakt⦠'k heb nog wel een andere houder , wel van staal, mogelijk pas ik die toe, als dit exemplaar toch niet aan de verwachtingen voldoet
Even een āFamiliefotootjeā⦠en ik heb even alle laden en kasten open getrokken⦠ik was in de veronderstelling dat ik 4 van die zwarte blokken had⦠maar er zaten er maar 3 in de machine⦠'k was dus vergeten waar ik nummer 4 opgeborgen had, maar die vond ik dus onderin het frame van de machine tegenā¦
'k heb thuis nog een stalen ladekastje staan, die moest ik maar eens in het onderstel van de draaibank lassen, dan weet ik waar alles blijftā¦
In elk geval heb ik volgens mij genoeg van die blokken⦠dus⦠qua gereedschappen⦠heb ik nu als 't goed is allesā¦
Vol verwachting klopt (mijn) ons hartā¦
Prototypeeee
Ik zei het toch
āVroegĆ¢hā⦠toen we nog geen drempels hadden, maar kuilen, toen de kisten bier nog van hout waren, en we door moesten zuipen om de kachel aan te houdenā¦
toen ik nog in loondienst werkte in een gereedschapmakerij dus⦠Had ik zoān beetje alles voorāt grijpen liggen.
En nu?. 'k heb nog een handjevol Freesjes, met name 4mm, 3mm, 2mm, 1mm, en nog 1van 0.5 als ik het goed heb, voor de EMCO Compact 5 draaibank⦠mwah⦠voorāt meeste werk wel⦠buitendraaibeitels, binnendraaibeitels en boorhoudertjes⦠kom ik wel mee wegā¦
Wat heb ik feitelijk voor de EMCOturn 120?.. een Buitendraaibeiteltje met CCMT09 wisselplaatje (en daar heb ik er maar 1 van⦠een Buitendraaibeiteltje met een DCMT07 wisselplaatje, en een Binnendraaibeiteltje met een DCMT07 plaatjeā¦en een afsteekbeitel 2 mm, en ik weet niet eens welk type plaatje daarin zitā¦
'k heb momenteel dus GEEN van die plaatjes op voorraad⦠krak is eindeā¦
Lang verhaal kort⦠Ja⦠ik heb dus eerst wat gereedschappen moeten maken,
Daās wel zoān beetje klaar nu⦠tekeningen zijn ook wel zoān beetje klaar⦠nu eerst maar eens de programmaās in klad op gaan schrijven, in āpseudo codeā gewoon een omschrijving van de bewerkingsvolgorde, als leidraad bij het programmeren.
En dan rijst de volgende vraag, ga ik voor de verschillende onderdelen verschillende werkstukcoordinatensystemen gebruiken, of gebruik ik er ƩƩntje, en vul ik daar gewoon bij het laden van het programma ook de Werk-offset in (zeg maar hoever het werk uit de klauwplaat steekt⦠moet ik ook nog even over nadenkenā¦
'k heb ook nog even getest met het steekbeiteltje⦠'t dikste randje is 0.2 mm , de dunste 0.1⦠kortom⦠dat beiteltje snijdt als een malle!
Ik geef toe, die voorbereiding zou sneller kunnen, maar alles kan sneller als verder geen zorgen in 't leven hebt, en als je meerdere opdrachten tegelijk zou hebben⦠want dan pak je alles in ƩƩn moeite door⦠Jongleren met 3 ballen is makkelijker dan met 1 balā¦
Begrijpelijk kerel. Mooi als dit wel lukt en je er nog ook lol in hebt. Zo te zien is dat het geval, mooi dat je je verhaal deelt en super om je vorderingen te zien. En ja, ook ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Genoeg liefhebbers zo te zien, dus al je moeite is het zeker waard.
Youbetcha!..
2 jaar geleden heb ik natuurlijk die klap gehad, toen mijn vriendin overleed, nou⦠dan staat alles stil⦠je krabbelt weer overeind⦠Corona⦠staat de hele wereld stilā¦
Daardoor zit ik nu in een bijzonder moeilijke situatie, maar het plezier in mijn leven, en mijn werk (mijn werk is mijn leven) is er nog altijdā¦
ben ook zoekende naar werk buiten de deur, de schoorsteen moet tenslotte blijven roken, maar door alle loze beloften van uitzuigburoās lijkt het erop dat de kans op een stabiel inkomen eerder uit mezelf, en mijn bedrijf kan komen, dan dat het komt door het vinden van een baanā¦
Afgelopen weken talloze sollicitaties ingestuurd, op gesprekken geweest, en ⦠NIKS⦠geen reacties āJa⦠we bellen vrijdag terug voor een eventueel 2de gesprekā⦠dat is 3 dagen geleden⦠ga je zo met sollicitanten om?.. hoe ga je dan met je personeel om?..'t geeft mij in elk geval geen goed gevoel.
dan maar de schouders er volop onderā¦'k merk hier dat de Gunfactor hoog is, en dat motiveert me nog meerā¦
Dit zou voor mij een flinke bak werk, maar daarmee ook een flinke omzet kunnen betekenen, en dat maakt het vinden van werk buitenshuis wat minder urgent⦠, als ik dit dan ādoor kan trekkenā, dan komen we ergens!
Misschien heb ik voor mezelf de lat in het verleden te hoog gelegd, ābit off more than i could chewā⦠nu zijn het kleinere behapbare brokkenā¦
de eerstvolgende hap, is het maken van de programmaās⦠sommige programmaās heb ik al, en het lollige is, dat voor de dopjes met het oogje de bewerkingstijd op de kleine draaibank (het afronden) en op de Freesbank (de platte kantjes en het gaatje ) ongeveer even lang duren⦠dat betekent dat die machines straks met 90% efficientie simultaan kunnen draaien⦠'t mooiste zou zijn als het voorbewerken van die dopjes op de grote draaibank ook ongeveer zo lang duurt⦠dan kan ik ārondjes lopenā in mijn werkplaatsje⦠dopje 1 op machine 1, klaar?.. dopje twee starten, met dopje 1 naar machine 2, starten, en als ze dan beiden klaar zijn⦠dop je 1 naar machine 3, Dopje 2 naar machine 2, en dopje 3 starten⦠dan sta je geen moment meer stil⦠en daās gewoon lekker werken⦠vandaag ook tijdens het maken van dat 2de beitelhoudertje weer 2 machines tegelijk⦠de draaibank was de achterkant van de houder aan het draaien, en onderwijl was ik de voorkant aan het programmeren, draaibank klaar?.. houdertje in de freesbank, positie instellen⦠start heien⦠en door⦠en intussen zoek je dan de andere gereedschappen bij elkaar voor het afwerkenā¦
Dat zijn de momenten dat ik echt genietā¦
Mijn steun heb je, Jan. Alle respect voor hoe je opkrabbelt na alle ellende, en alle begrip voor het feit dat je met beperkte middelen toch probeert de schoorsteen te laten roken.
Ideetje voor een volgend project, nadat een paar duizend springbar tooltjes zijn geproduceerd en verkocht? IFL maakt prachtige gyroscopische watchwinders⦠kijk hier maar eens. Met jouw skills een koud kunstje, en voor een HF-Kabaalstra versie is vast belangstelling. En helemaal gratis zijn ze niet, dus er zal best wat aan te verdienen zijn