'k heb de machines… als het echt niet anders kan…zou ik de inzetjes ook zelf kunnen maken… naar Bergeon specificaties.
'k kwam er net achter dat ik voor de body één
van deze “units” te kort kom… Netwerk is inmiddels ingeschakeld… daar is nog wel aan te komen… anders zal ik in meerdere opspanningen moeten gaan bewerken… en dat wil ik nou juist voorkomen…
Volgens het instelblad “Bar-Block”… daar heb ik er 4 van… moet er 5 hebben… wil er 6… dan heb ik er één extra… eigenlijk zitten er minimaal altijd 2 mesbeitels of 1 mesbeitel en een afsteekbeitel in de machine, en heb je nog 6 posities… die wil ik allemaal kunnen “vullen” met zo’n blok…
Waar moet ik aan denken qua kosten dan, zo’n ‘unit’? Gewoon voor de beeldvorming, totaal geen beeld bij.
Geen idee eigenlijk… “wat de gek ervoor geeft”?.. een houdertje voor een wisselplaatje, die dingen zitten zo rond de 2 tientjes voor de goedkoopste, tot 100+ euro voor hele speciale
zo’n dingetje dus. voor mijn machine moet ik ze hebben van 12 x 12 mm voor CCMT 09 wisselplaatjes, die’s 20,-
Ik kan die houder die ik “nodig” heb, zo bedenk ik me nu, ook op een andere manier “verzinnen.”… ik heb nog een stuk rechthoekig staal, en als ik daar 2 gaatjes in boor, en daar M5 in tap… , gaatje ø4 aan de kopse kant inboren, gaatje dwars erop met M4, inbusboutje… … dan is dat wel weer een heel ander model houder, maar hij doet dan hetzelfde…
zoiets dus… de gaten bovenin, daar komen gewone 6kant boutjes in, en als ik die uitdraai, dan klem je daarmee het blok in de sleuf in de gereedschapswisselaar vast.
MAAR!..
da’s natuurlijk niet waar velen al een hele dag reikhalzend naar uit zitten te kijken…
Ik heb in elk geval 2 Dopjes gemaakt… en daarbij een aantal bevindeningen…
't boren was minder “Spannend” dan ik gevreesd had, echter is de boordiameter wel een beetje aan de ruime kant, dat heb je met gewone boortjes… eigenlijk wil je een nauwkeuriger gat voor zulke fijne schroefdraad…
maar!..
Die’s er ook nog… , en daarmee kan ik rustig vanuit een gat ø4.5 of 5mm, een stukje zuiver op maat uitdraaien voor het tappen van de schroefdraad… , en dat snijdt ook nog eens een stuk lekkerder… Dus dát is één van de “Actiepunten”
Gaatje in de Doppen kleiner boren, en dan uitdraaien tot de gewenste maat… dan ben ik zuiver…
Verder… Leuk dat de koelnozzle van de draaibank op de slede meeloopt… maar voor een boor heb je daar niet veel aan… dus morgen bij de locale ijzerwarenhandel maar eens even kijken voor een T-stukje, en een klein kraantje, dan knup ik daar een stuk slang aan, en die kan ik met een magneetstatief wel ergens in de machine vastzetten, en dan voor’t boorwerk op de "kop van’t werk richten… dan “blaas” ik voldoende koelmiddel 't gat in…
Waar ik ook nog tegenaan liep, ik dacht 't gaatje voor de sleutelring wel even te boren met een freesje 4 op de freesbank… dat gaat nou net niet bepaald lekker… 't wordt nogal heet (ik heb (nog) geen koeling op die machine), en ik krijg nogal dikke bramen…
Daar valt wel wat aan te doen, de platte kantjes frees ik in 2 bewerkingen… eerst “Ros” ik de bulk van’t materiaal eraf, en dan poets ik de vlakken na… als ik na het “Rossen” eerst het gat frees, in plaats van boor, en dan pas de vlakken naloopt, dan heb ik minder bramen… , dat betekent wel dat ik het freeswerk met een kleinere frees moet doen, ø3 in plaats van ø4, maar … dan kan alles gewoon in één moeite door…
't blijft taai spul dat Titanium…
Nu eerst een biertje… dat heb ik wel verdiend vind ik…
Kun je ook aanbieden zodat men kan kiezen:
- De sleutelhanger zonder inzetjes (die moet koper er dan gewoon zelf inschroeven)
- De sleutelhanger met officiële Bergeon inzetjes
- De sleutelhanger met officiële Dumet huismerk inzetjes (net iets goedkoper dan de Bergeon, zelfde specs).
In de laatste optie hou je er misschien ook nog wat meer aan over.
Klopt, maakt de logistiek alleen wel moeilijker en er gaat weer tijd zitten in inzetjes ontwerpen, maken en testen.
Ik zou liefst asap een “finished” prototype hebben en er een paar geleverd zien voor complexiteit toe te voegen.
We kunnen altijd starten met basis incl / excl bergeon en later een optie voor Dumet inzetjes toevoegen… er moet schot in blijven zitten.
FTFY
Wel eens maar…
Er moet natuurlijk helemaal niets.
Die Bergeon inzetjes is euro werk, daarvoor kun je niet zelf produceren lijkt me (niet goedkoper in ieder geval).
Ah geen idee eigenlijk. Ik vond ze altijd vrij prijzig en ging er vanuit dat je (naast kwaliteit) ook voor de merknaam betaalt. Mocht iemand het zelf niet goedkoper kunnen is dat geen optie nee.
Wel even bulk inkopen ivm verzendkosten uit UK.
Kleine aankopen verzenden ze ook via briefpost hoor
Als je er nou ook nog een supermarktkarretje mee open krijgt voorzie ik grote omzet
Ha! De initiatiefnemer begint kriebels te krijgen; een bekende allergische reactie in situaties als deze.
Wat een ontzettend leuk onderwerp om te volgen. Ik heb geen verstand van techniek of horloges. Ik kan genieten van hoe met veel zorgvuldigheid en vakmanschap een nieuw product wordt ontwikkeld. Ik ben net als iedereen benieuwd naar het eindresultaat.
Wat een karwei zeg zo’n gereedschapje daar sta ik wel van te kijken!
Er komt schot in…
Dit zijn de “puntjes op de i”
'k moet vanmiddag even de deur uit, maar zodra ik terug ben, ga ik de werkplaats weer in…,
Net even contact gehad met iemand uit mijn “netwerkje”… de 2 houderblokken die ik te kort kwam, komen deze kant op… kosten?.. “mwah… mats mij ook maar een keer”… nou… ik he wel wat ideetjes waar ik hem mee kan helpen… dat komt wel goed
Heerlijk voorbeeld weer van ‘Wie goed doet, goed ontmoet.’