Weet iemand een springbar tool voor aan je sleutelbos??

Ja… precies…

zoals ik het altijd noem: een “you scratch my back, i scratch yours-agreement”
met de leverancier van mijn CNC besturingen heb ik een soortgelijke deal, ik doe ontwikkelingswerk voor ze, en zij voorzien me van de besturingselectronica.

het mooie daarvan is, dat ik daarmee heel veel geleerd heb over hoe CNC besturingen werken, en daar kun je dan weer anderen mee helpen, die jou op hun beurt dan ook weer matsen met’t een of ander…

Kleine klusjes?.. “voor een kist bier of een doos gebak kan veel”, zo ging dat vroeger ook in de Gereedschapmakerij waar ik gewerkt heb… als er iemand van Kantoor met een klusje kwam?.. Doos gebak voor de afdeling…

Dat is aan uw godenlichaam niet af te zien, of waren er weinig van dat soort klussen?
:stuck_out_tongue_winking_eye:

En zo hoort het eigenlijk ook te gaan inderdaad. Ik ben zelf niet echt technisch en als ik linkshandig zou zijn, had ik 2 rechterhanden gehad…maar als ik op één of andere manier iemand even kan helpen, waarom niet. En inderdaad, daar hoef niet altijd iets/veel tegen over te staan.

Wij hadden vroeger buren die het financieel een tijd heel erg krap hadden. Dan brachten we af en toe eens een tasje boodschappen of staken een keer extra de BBQ aan.

Veel bewegen… Naast de vele kilometers door’t bedrijf… ja… 't was een groot bedrijf, 10000m², Zwom ik veel in die tijd, dat wil zeggen wekelijks, en in de zomermaanden ging ik met de fiets naar mijn werk… die 13 Km, daar had ik maar een half uurtje voor nodig… !

Verder binnenlands nieuws:

20210908_194543|690x388

2 “alternatieve beitelhouders” gemaakt vanmiddag.

die 2 andere, die zijn onderweg, maar daar wil ik eigenlijk niet op wachten, ook vanwege het gegeven dat ik morgen overdag niet thuis, of in mijn werkplaats ben wegens bezigheden buitenshuis.

1 like

Tl;dr.

Zijn er al samples?

5 likes

In’t oosten van 't land hebben ze daar zelfs een woord voor… “Noaberschap”, dat wil zeggen… als buren help je elkaar… nou hoef ik daar bij mijn buren niet mee aan te komen, maar goed… (ik zou nog liever de familie Flodder naast me hebben.)

Voor Collega’s geldt “we zitten allemaal in 't zelfde schuitje”, dus help je elkaar… Collegialiteit gaat voor mij verder dan het werk, bij vroegere werkgevers kwam het ook wel voor dat je bij elkaar over de vloer kwam, of in’t weekend uitging, na’t werk wat drinken, of in een vakantie, met zijn allen afspreken om een rondje kleiduiven te gaan schieten.

2 linker, danwel rechterhanden?.. Ik ben rechtshandig, en links ben ik ook handig :rofl:

Om de één of andere reden was het plaatje van de 2 beitelhoudertjes niet goed doorgekomen… geeft niets… ik moest er nog wat aan veranderen… en da’s dus gedaan…

morgen overdag zoals gezegd, bezigheden elders… 'k zal pogen morgenavond de werkplaats nog even in te duiken…

3 likes

let niet op de zooi achter de machine… daar moet ik nog een plek voor vinden (groot deel waarschijnlijk in een grote zwarte kunststof bak op zwenkwieltjes, met een rood deksel, die’s vanmorgen weer geleegd)

maargoed… de machine… hij staat er min of meer klaar voor… want:

Koeling is heel belangrijk bij het boren in Titanium, dus middels een magneetstatiefje, en wat “loodgieterswerk” rechtsboven in de machine heb ik een tweede koelslang aangelegd.

Nou… zo’n boortje krijgt nu dus de volle laag… beter dan dit ga je het niet krijgen, tenzij je inwendig gekoelde boren gaat gebruiken, maar… die kosten 1½ fortuin, en daar moet je gereedschapwisselaar wel voor zijn ingericht. en dat is deze dus niet…

Voor de Body is de gereedschapwisselaar (ook wel Turret of ToolTurret genoemd) “Getoold” dat wil zeggen dat alle benodigde gereedschappen zijn gemonteerd:

1. RuwBeitel, om “grof” voor te draaien, hier haal je de bulk van het materiaal mee weg voor:

2. Mesbeitel, een beitel met een fijnere punt, die alleen de laatste paar tienden eraf draait, slijt daardoor nauwelijks, en houdt daardoor lang “zijn maat vast”

3. Groefbeitel R0.5, een één millimeter breed groefbeiteltje, met een radius van 0.5 mm voor de decoratieve groeven in de body

4. Groefbeitel 1 mm recht, voor de groef waar het O-ringetje in komt te liggen

5. Afsteekbeitel, hij zit op positie 5… maar dit is de laatste beitel die ik nodig heb, om het werk af te steken van het stafmateriaal

6. Boor 2.5, voor het boren van het gat voor de M3 schroefdraad.

7. Boor 3 voor het “opboren” van het gat, zodat het deel van de inzetjes zonder schroefdraad er ook inpast

8. Centerboor, voor je een gat boort, moet je altijd even (bij gewone boortjes in elk geval) een “centergaatje” boren… niet meer dan een “putje” om ervoor te zorgen dat de boor niet gaat “zoeken” en dus netjes recht boort.

Plan de Champagne: Eerst zal ik Tool 3 oproepen, en em dan zo plaatsen dat ik het stafmateriaal er tegenaan kan schuiven, als “aanslagje” dus, dan Tool 1… Voorkant, een half millimetertje eraf… even “schoonpoetsen”.
Tool 8, centergaatje boren, dan Tool 6, inboren 3 mm, gevolgd door tool 7 boren 2.5 mm. dan 't stuk voor de schroefdraad voordraaien, nadraaien met Tool 2, Groefje steken met Tool 4, Decoratiegroefjes insteken met Tool 3
en dan afsteken.

Als ik ze dan allemaal gedaan heb, dan keer ik ze om, en doe ik de resterende bewerkingen aan de andere kant…

de Dopjes… da’s wat dat betreft wat eenvoudiger, Vlakken, gaatje boren, voorste stukje op maat draaien voor de schroefdraad, en een randje erin voor de O-ring… afsteken, en dan gaat ie meteen op de andere draaibank voor een bol koppie.

Vanavond wil ik een poging gaan doen om een titanium body te maken, en als ik nog genoeg materiaal heb, een dopje, Dat zal ik gewoon “stap voor stap” programmeren…

Even kijken of ik nog ergens wat SubD stekers heb liggen… dan kan ik een RS 232 kabel maken… 'k heb een PC in de werkplaats… als ik op de PC kan programmeren, dan gaat dat een stuk sneller.

16 likes

De Boterhammen zijn gedownload… 'k stiefel nog even naar de werkplaats… gereedschappen in de machine zetten is één, maar je moet de machine ook nog even vertellen hoe groot elk gereedschap is, hoeveel ze uitsteken vanaf de Turret, en hoever ze van de Centerlijn van de machine staan, als de machine met een boorhouderblok op de centerlijn staat… (hieruit valt op te maken dat je voor boortjes alleen de lengte hoeft op te geven, er is geen “offset” op de X-as, dus 0 is 0…

gelukkig is dat niet heel moeilijk, maar 't moet wel even gedaan worden, en liefst zo nauwkeurig mogelijk…

8 likes

't is net een stuk in dertien delen, maar wel spannend, @Arie_Kabaalstra !

3 likes

Ik heb dit allemaal eens “even” gelezen. Wat een giga dik plan is dit! Ik ben helemaal geënthousiasmeerd. Dit moet ik hebben!

2 likes

Hoop voor je dat je al een flinke dosis geduld in huis hebt.

@Arie_Kabaalstra: goed bezig hoor

3 likes

Haha, dat komt wel goed.

Iets wat mij persoonlijk in elk geval wel opgevallen is, in vergelijking met vorige topics van mijn hand, is dat dit een opsomming is, niet van dingen die ik nog moet doen of regelen, maar van dingen die ik gedaan of geregeld heb…

Nou zijn er nog dingen die geregeld moeten worden, maar da’s niet zo spannend… zo zag ik vanavond, toen ik mijn gereedschappen aan het kalibreren was, dat er een stukje van ‘t snijplaatje van Beitel 1 afgebroken was… vandaar dat ie wat overmaats draaide… geen ramp, want ik draai toch altijd na, maar… da’ hoort nie!..even een doosje nieuwe bestellen dus, en meteen een doosje voor beitel 2 (da’s een ander model namelijk)

“CCMT 090304”

en DCMT 070204

Die twee mo’k hebb’m… zo maar even in mijn Digitale winkelmandje mikken… ze komen in doosjes van 10 stuks… kan ik weer even vooruit…

Die Coderingen… 't zegt jullie natuurlijk niets, maar voor mij is het net zo helder als de Rolex Referentienummers voor de Rolex kenner, de Eerste letter geeft de vorm aan, de tweede de Vrijloop, C betekent 7°, M is de tolerantieklasse 0.05-0.15 mm maximale afwijking van de nominale maat, en de T tenslotte is de "bevestigingsvorm, enkelzijdig verzonken, de getallen zijn de afmetingen, 09 en 07 zijn de diameters van de ingeschreven cirkel, de volgende 2 getallen geven de dikte van het plaatje weer, en de laatste twee de radius van het puntje…

de plaatjes die er nu opzitten… ja… die zijn op een school gebruikt, en daar draaien ze meestal Messing en Alu (want dat verspaant makkelijk oftewel… als de leerling een foutje maakt. is niet meteen je beitel naar de gallemiezen), en die plaatjes presteren niet zo goed in Staal of Titanium, waar ik toch het meeste van maak…

3 likes

Weet je, het bijzondere is dat mensen proberen af te dwingen dat die tool er binnen de kortste keren is, terwijl die ‘haast’ er nooit geweest was als jij dit niet had opgepakt.

5 likes

“k wil het goed doen, dus neem ik de tijd om alles goed op orde te krijgen, en, daar zijn nogal wat stappen voor nodig… Iemand stelde hier ooit dat een bekende van hem een metaalbedrijf had, en zo’n tooltje er in no-time” uit zou stampen… Ja… als je alles al hebt… dan wel… maar ik had nog niet alles… alleen een draaibank, een freesbank en een idee…
Voor de freesbank moeten er nog wat “verse” Freesjes ø2, 3 en 4 mm komen, want wat ik nu nog heb… da’s niet veel meer… Maar da’s voor de volgende fase…

Ook leuk…ik heb er nog een klein klusje bij… een pasring draaien voor een horlogekast.
Dan komt ook om de hoek kijken: “op welke machine gaan we dat doen”?.. Ik denk dat het’t makkelijkste is om dat op de kleine machine te doen, want daar heb ik wel alle gereedschappen voor liggen… , misschien doe ik het voordraaiwerk wel op de grote, “even uitbaggeren”, dan moet ik wel weer een gereedschapje uit de turret halen, maar… die zet ik dan wel op een ander offset nummer,…

"hoe werkt dat?.. “… als ik een gereedschap oproep, dan doe ik dat met het commando “T” van “Tool”, daarachter de Index (1 tm 8, want er zitten 8 gereedschappen op de Turret), en daarachter de Offset-index.”
Normaliter is Tool 1 dan T0101, Positie 1, ofset 1… maar… stel, ik haal boortje 2.5 (tool 6 eruit, en zet daar een binnendraaibeitel in… , dan kan ik de offset van die beitel opslaan op index 9, en roep ik em op met T0609.

Dat kan ook handig zijn voor bijvoorbeeld een steekbeitel, voor en achterkant kalibreren op 2 verschillende indices, en die naar believen oproepen, dan hoef je de breedte van de beitel niet te verrekenen…

Eerst maar eens een Hertog Jan kalibreren… 't is alweer vroeg laat vandaag… :rofl:

8 likes

Jan ik vind je een held!
Ouderwets vakmanschap, echt heel cool.
Ik houd me graag aanbevolen voor de tool als ie af is!

2 likes

We gaan er alles aan doen om dat mogelijk te maken…
'k heb nog 1 klein stukkie Titanium van 10 mm, om de body te maken, en ik wil één dopje ook nieuw maken, omdat die niet helemaal lekker uit de verf gekomen is… 't deel voor de schroefdraad wil ik toch gaan draaien… da’s gewoon zuiverder dan boren… een boor wijkt al snel 0.1 mm af in de geboorde diameter, en de schroefdraad… is maar 0.25 mm diep… als je daar al een tiende van kwijt raakt… hou je nog maar 0.15 over… even voor het beeld… da’s 5 vloeitjes…

4 likes

Goed bezig! Ik maak meubels, en dan ben ik al heel blij met een tolerantie van 0,1 mm. Preciezer dan dat is met mijn machines echt geen optie.

2 likes

da’s in hout al heel wat… 'k weet wat het is… je bent ongetwijfeld bekend met de Leunstoel van Rietveld?

'k heb em zelf ook… :)… zelf gebouwd… zonder hulp of zelfs maar bemoeienis van mijn vader, een keiharde leermeester.

Dat ie zich er niet mee bemoeit heeft, en ook geen commentaar had op het resultaat, behalve dan “hij zit lekker!”… is eigenlijk het grootste compliment dat ik ooit gekregen heb… 'k zie deze stoel dan ook als mijn “Examenwerkstuk” :D… en… dat gezegd hebbende… ik ga er maar weer eens even plaats in nemen… biertje erbij… schaaltje knabbels… nog even wat domme tv kijken… iets over kwantumfysica ofzo… :rofl:

9 likes

Vakwerk! Geniet van je pilsje!

1 like