Tot €20 is ook wel mooi, daarboven ga ik nadenken of ik het nodig heb.
En aangezien bij mijn bandjes nu mijn Bergeon tooltje ligt, weet ik eigenlijk niet wanneer ik er buitenshuis nodig zou hebben, anders dan de pin om je bracelet (als je die om hebt) een microverstelling te wijzigen (als je bracelet die heeft) wanneer hij te strak of te ruim zit (als er temperatuurwijziging is).
Maar het is een leuk ding en ik volg het met interesse. Ik hoop vooral ook dat het met zo’n bedrag realistisch is. Qua materiaal zou het makkelijk moeten kunnen lees ik zo, maar hoeveel uurwerk (padoemmtssjjj) erin zit, geen idee.
Dat is altijd een mooi uitgangspunt voor een potentiële koper. Materiaal plus een bescheiden vergoeding voor de uren. Maar de overige productiemiddelen zijn ook niet gratis (machines, tooling, locatie).
Bij of grijze wolf krijg je ook niet een horloge voor enkel inkoop plus een paar stuiver voor de tijd van de verkoop medewerker.
Rijk gaat niemand hieraan worden, dat is wel duidelijk. Overigens hoop ik ook op een zo laag mogelijke prijs, maar ik haak niet snel af. Ik gun de maker ook enige vergoeding en verdienste, zeker bij een kwalitatief goed en fraai eindresultaat. Het zou daarnaast super zijn wanneer het project ook als uithangbord kan dienen, zoals hierboven ook al genoemd. Dat is ook van waarde.
Met deze resultaten kun je goed zien bij welke prijs je de winst kunt maximeren. Uitgaande van een kostprijs van €10 (ontwikkelingskosten, materiaal, uurloon, onkosten) kom je met deze cijfers bij een vraagprijs van €20 (en 66 kopers) op een winst van €660. Een vraagprijs van €30 (en 48 kopers) levert een winst op van €960.
De kostprijs hierboven is een uneducated guess en ik denk dat het ook wel loont om even in gesprek te gaan met Jaap voor welk bedrag hij instapt met een monsterorder.
Jij bent duidelijk niet werkzaam in de horloge industrie…
De resultaten uit deze poll vertellen enkel dat je een standaard tool moet maken zonder inzetjes voor €20,-
Een versie met inzetjes voor €30,-
Een limited edition voor €40,-
Een limited limited edition voor €50,-
En een speciale lghbtiqhqy edition met paarse inzetjes voor €75,-
Er ook van uitgaan dat het uit kan voor €10 en dat iedereen stemt ook daadwerkelijk dat zou kopen voor dat bedrag. Ik wil hem wel, maar kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die stemmen van “dat zou ik acceptabel vinden als ik in de markt ben voor een tool”.
Ik denk dat we hier in een wat vertekende wereld op gebied van horloges en accessoires vertoeven. Daar mag een leuke tool wat meer kosten en maar zijn de aantallen (veel) lager.
Breng ze aan de man bij AD’s, op grote horloge sites, etc. en de wereld ziet er anders uit. Hogere aantallen tegen lagere prijzen.
Kwestie van keuze en behoorlijk prijsbepalend, dus eerst de markt bepalen lijkt me verstandig.
Gezien de productiewijze lijkt me de markt duidelijk. Voor hoge aantallen en lage prijzen, moet je de productie uitbesteden. Als Arie ze allemaal met de hand uit z’n bovenfrees laat rollen en met een dremel gaat zitten polijsten, is de de productiecapaciteit beperkt en de prijs navenant.
Helemaal waar en in dat geval weten we dus al, dat het een liefhebber tool gaat worden met een relatief hoge prijs.
Gaat Arie z’n proces echter volledig automatiseren, worden de ontwikkelingskosten over een hoger aantal afgeschreven, kan de kostprijs per stuk naar beneden en kan een veel grotere markt worden bediend. Dan overigens misschien meteen ergens een vlak kantje frezen om merknamen van grote afnemers in te graveren?
Misschien is er wel een potentiële afnemer die een aantal van dit soort tooltjes wil om bij zijn horloges te doen? Als serviceartikel.
Een CvdK, Staudt of wat dan ook. Maar laten we niet een markt bepalen voor Arie en Ruud en eerst eens kijken welke kant zij hiermee op willen. Vooralsnog zie ik het even als een liefhebbersprojectje. Leuk om te volgen en misschien blijft het wel bij 1 exemplaar voor Ruud.
Ik lees al waar dit geen gaat.
Eindstand geen tooltje voor Flipperkast omdat het apparaat te duur is geworden want het is speciaal en voor een kleine markt bestemd
Ik wil niets bepalen hoor, wilde alleen een denkrichting aangeven en daarmee het al roepen van allerlei prijzen wat stroomlijnen. Ik vind het resultaat tot nu toe al geweldig, incl. de gedachten trein van Arie.
Daarom is het ook een klein tooltje
Soort van fleshlight voor de mierenneukers, dit tooltje.
@Ruud zorg je wel dat het af is met kerst, zodat ik een special edition kan weggeven straks met de stripactie. Danku. Zeg maar tegen @Arie_Kabaalstra dat hij die tekeningen uit dit topic in ruil er voor krijgt als het hem lukt.