We of althans een groot aantal van ons, weten hoe het met de horlogebouw van Dumet is gelopen. Een herhaling zou ik willen voorkomen en vandaar mijn reactie. Maar inderdaad zitten we ook op een forum en dan zijn dit soort topics juist leuk om te volgen. Aan Jan wat hij ermee doet.
Ik denk dat het idee gelukkig keurig doorgaat en dat mensen inmiddels commercieel mee beginnen te denken. Deze processen kunnen makkelijk parallel lopen en misschien is dat zelfs wel goed. Verken de markten.
Verder denk ik dan Jan en Ruud zelf mans genoeg zijn om het volgende plaatje in te kleuren maar vind het juist wel mooi wanneer mensen vanuit enthousiasme beginnen mee te denken.
Vooralsnog alle lof voor het instrumentje trouwens, het begint er heel professioneel en solide uit te zien!
Edit: lees na posten deze pas, sorryā¦
Het product bestaat dus kennelijk al, voor een tientje.
Dat ben ik niet met je eens.
Een casio is er ook en toch betalen mensen 10k voor een Rolex.
Dus een extra speciale van Jarie is zeker markt voor
Is dat tooltje wel vergelijkbaar, of is het misschien alleen een schroevendraaier? Dat lijkt me waarschijnlijker voor bij een zonnebril
Weet ik niet. Ach, Arie heeft er nu tijd in gestoken en moet nu gewoon doorontwikkelen. Zorgen voor een goed en stevig product.
Pff, hoop gedagdroom over prijzen. Ik meld Shell elke dag ook weer dat een litertje benzine toch zo ongeveer, redelijkerwijs, alles meegerekend, max ⬠0,63 mag kosten. Maarjaā¦
De mannen komen straks met een prijs, en dan neem je er 1, of niet. Hoe moeilijk is dat?
Iedereen heeft zijn of haar plasje al over de prijs gedaan, op diegene na wie erover gaat. Er gaat maar ƩƩn persoon over wat hij gaat kosten, en die heeft daar nog niets over geroepen. (wel bepalend of ik hem gaat afnemen) gewoon geduld heren!
Ik gun Arie zijn rehabilitatie! Van harte. En dat wil ik laten blijken, door meer te betalen voor het tooltje dan verstandig is. Bij veertig euri houdt het wel op. En!, ook niet onbelangrijk: tijdige levering. Zeg: eind oktober 2021.
Alleen met betrekking tot de vormgevingā¦
En wat de fabricage betreft⦠als er forumleden zijn met zelf voldoende ervaring in het bewerken van Titanium, dan mogen ze daar wat over zeggen⦠(en⦠ik heb via PB wel een tip gekregen omtrent de wisselplaatjes voor de beitels.
Zeg maar Klaas tegen Harryā¦
heb ik wel eens geprobeerd⦠en vervolgens loopt hier in Bakhuizen 't internet vast, door de vele berichten van forumleden die reikhalzend uit zitten te kijken naar nieuwe berichten van mijn hand/kant.
Neeā¦Heel veel mensen hebben daar een mening over, en nemen die zelf voor waarheid aanā¦
Er zijn een paar mensen die weten hoe het zit⦠de rest?.. als ik het nodig vind om daar wat over te zeggen, dan horen jullie het wel⦠Verder wil ik daar geen woorden aan vuil maken, en ik zou het op prijs stellen als anderen dat ook niet doen.
In dit geval is het zo dat ik bepaalde dingen voor dit project snel op orde heb kunnen krijgen, of zelfs al op orde had., en zodoende kom ik heel anders uit de startblokkenā¦
Inmiddels de opzet van de programmaās aan het maken, om in te schatten hoe lang het gaat duren per bewerking, dit om later alles op elkaar af te stemmen.
voor de Bodies duurt de eerste bewerking op de Grote draaibank (machine1) 't langst, maar daās geen ramp.
Voor de dopjes geldt dat ik ze boor , de binnenkant uitdraai voor de precieze diameters (voor de draad en de O-ring), en ze dan afsteek⦠de afronding doe ik op de kleine draaibank (machine2), en die is daar ongeveer even lang mee bezig⦠iets korter zelfs⦠en dat geeft me de tijd om heen en weer te lopen⦠de helft van de dopjes, gaat dan door naar de Freesbank (machine3), voor de platte kantjes en het gaatje voor de sleutelring, en die bewerking duurt ook niet noemenswaardig langer dan de andere 2⦠dus kan ik van de ene naar de andere machine lopen, en zullen ze alledrie bijna continu draaienā¦
't enige dat ik nog wel moet verzinnen is een āBarfeederā achtig ding⦠een ondersteuning van het stuk stafmateriaal dat achter uit de draaibank steektā¦
een āechteā Barfeeder is een apparaat dat achter een draaibank geplaatst wordt, en beschikt over een voorziening om het stafmateriaal automatisch door te schuiven als de machine de klem opent, die luxe heb ik nog niet⦠en bij mij gaan er maar meter lengtes door, in plaats van 6 meter lengtes bij een "echte"barfeeder.
'k moet echter wel iets maken om dat stuk materiaal te ondersteunen.
dit wil ik namelijk graag voorkomen, want geloof me⦠hier wil je niet in de buurt staanā¦been there⦠seen that, have the skidmarks to prove itā¦
Goed bezig, Jan
Wanneer start de Kickstarter?
Lekker laten wachten & niet op reageren tot je klaar bent om een gereed product aan te bieden

niet op reageren tot je klaar bent om een gereed product aan te bieden
Dat is vaak wel beter.
Hoe meer details, hoe meer mensen miepen en hoe minder tijd voor tooltjes maken.
Als Brabo deel ik zelf liefst zo min mogelijk voortgang, want achterkamertjes. Maar Jan is Jan.

Brabo
Ik wist niet dat jij er óók een bent (al woon ik al zo lang in de provincie Utrecht dat ze beneden de rivieren me meer als noordeling zien)ā¦

Iedereen heeft zijn of haar plasje al over de prijs gedaan,
Ik nog niet, dus bij deze
Maak een speciale/redelijke prijs voor HF (& @SuperC ) bv eerste 50 of 100stuks met iets minder winst. Leuk zakcentje en veel in omloop en vanaf daar door met aan de man brengen.

Ik wist niet dat jij er óók een bent
De Brabantse diaspora. Je komt ze overal tegenā¦

Maak een speciale/redelijke prijs voor HF (& @SuperC ) bv eerste 50 of 100stuks met iets minder winst.
Men vergist zich snel in de productietijd. Het zou best kunnen dat Jan 3 van die dingen per uur kan maken. Ja, merendeel is machinetijd⦠maar Jan moet ook eten en moet er dus wel bij blijven.
Dit soort projecten kan je nooit vergelijken met chinese massaproductie. Die winnen het, zeker op prijs, 100% van de tijd.
Zeker, ik heb ook geen prijs genoemd. Alleen wat ik denk hoe je er snel veel in de omloop kan krijgen. Geen idee wat de berekende prijs zal worden maar dat horen we tzt wel. Zal niet lang meer duren volgens mijšš»

Die winnen het, zeker op prijs, 100% van de tijd.
Ervaringen met Chinese bandentools:
Eerste had een veel te lompe uitvoering, onbruikbaar.
Tweede miste een hoekje uit het āVā-tje van de vork; dus ook matig.
Nummer drie was wel okƩ.
Dirt cheap allemaal, maar ik heb een Bergeon gekocht daarna.
Iemand een adres voor goedkope inserts daarvoor? Ik moet er weer een paar bestellen.