Weinig aandacht voor "echte" dressers of zie ik dit verkeerd?

Waar staat dat dan?

8 likes

Deze voldoet ook! :ok_hand::ok_hand::boom:

17 likes

Uhmā€¦yup! :ok_hand:

Nog een plaatje.

Ik ben echt verzot op deze lookšŸ˜
Maar wanneer besluit ik nou om deze te kopenā€¦ ik vraag het mij echt oprecht al een hele tijd af.

8 likes

oef die is wel erg fraai !

Ik denk dat je bank zich dat ook afvraagt :upside_down_face:

2 likes

HĆØhĆØā€¦

ā€¦Het hebben van de zaak is het einde van het vermaakā€¦

:see_no_evil:

2 likes

Hij is ook gewoon prachtig! :thumbsup:

Wat een dresser is, is ook een beetje aan zeitgeist onderhevig. Mijn ā€˜go toā€™ dress watch is mā€™n Eterna Kontiki 20 (ik mik er dan overigens wel een padded krokodil op ipv de band op de foto).

Maar met zā€™n (voor die tijd forse) diameter van 37mm, schroefkroon, secondenwijzer en datum zou in de de sixties eerder een sportief horloge zijn geweest dan iets voor onder een pak.

1 like

Tja, pak m beet 40 jaar geleden, droeg iedereen een dress watch. De duikhorlogeā€™s en chronoā€™s waren de exoten. Het verschil zat hem met name erin of de kast van edelstaal was en het merk. Handopwinders waren toen de modus, een automaat was bijzonder. Vanaf de quartzhype, is volgens mij de diversiteit pas echt ontketend.

Ik zie hierboven Seiko SARBā€™s en Aqua Terraā€™s genoemd als dress watch., volgens mij formeel sports watches. Ze zijn netjes en voldoen prima, maar ā€œthey donā€™t make the cutā€. Net zoals Engelsen, wat wij een colbert noemen, vaak een sports jacket noemen. We vinden het netjes, maar het is bog steeds casual. Onze wester buren met hun historie en formal attire weten de etiquetten in hun dagelijks leven te verweven: black tie, white tie. Wij Nederlanders, excuus aan de Belgen hier, zijn nuchter, calvinistisch etc. Kortom wanneer zou je een dress watch MOETEN dragen en wanneer helemaal geen pols horlogeā€¦ Als ik eens in het jaar een uitnodiging krijg met een dresscode, dan is dat veel. Totaal niet meer aan de orde! Mag een Submariner bij een pak; volgens James Bond wel. Is een mooie Nomos beter geschikt: volgens mij wel.

Ik vind een dresswatch vaak mooi bij een ander. Mijns inziens minder veelzijdig, maar wel chique mits de juiste maat en zonder complicaties. Waar ik niet aan kan wennen is de afwezigheid van een secondewijzer. De beweging op de wijzerplaat maakt het voor mij een ā€œlevend dingā€.

On topic: de laatse tijd zie ik de nodige Nomossen voorbij komen. Meer dan een pasr jaar terug, voor mijn gevoel. Doe mij er maar een Orion of een mooie Pie Pan, maar wel een duikertje ernaastšŸ˜‰

2 likes

Een klassiek voorbeeld van een simpele dress watch, vintage uit 1961.
De Bulova Alpha Accutron.

1 like

zoiets dus?

2 likes

Sterker nog, veel Nederlanders denken een pak te kunnen combineren met iets bruins. Of dat pakken lichter blauw zouden kunnen zijn.

De Britten zullen dan gaan roepen dat Gentlemen Avoid Brown to Town en NQOCD, oftewel Not Quite Our Class, Dear. Daar is zelfs een bruin horlogebandje ā€œGaucheā€, om van schoenen maar te zwijgen.

Ikzelf vind dat bij een pak geen riem hoort. Je dient bretels te dragen, zwarte schoenen en een zwart horlogebandje. Maar ik verstoot vaak tegen mā€™n eigen regels omtrent zwart omdat wij nu eenmaal een ontspannener cultuur hebben en ik zwart doods vind.

Hetzelfde geldt technisch gezien voor ā€œnetteā€ schoenen. Met ā€œnetā€ bedoelen Nederlanders iedere lederen schoen die er een beetje dressy uitziet. Maar dit is toch echt, omwille van de sluiting die opgelegd is, een casual schoen:

Daar kun je in zakelijk opzicht eigenlijk niet mee voor de dag komen, want daar is een Oxford of Balmoral vereist:

Ik zoek al geruim een half jaar in iedere winkel waar ik binnen loop naar een dress schoen in zwart. En ze hebben ze niet. De gedachte komt simpelweg niet in ons op. En als ik tegen het personeel in schoenenwinkels over Oxford-vetering begin kijken ze me aan alsof ik gillend gek ben. :slight_smile:

3 likes

Jou mag ik hierop wijzen, vind ik. :sunglasses::slight_smile:ļø

Dat mag! Het is acht uur 's ochtends, en ik heb nog geen koffie gehad.

Mijn welgemeende excuses voor deze flagrante verstoring van jouw ochtendrust met mijn ondermaats taalgebruik. :slight_smile:

3 likes

Aanvaard. :sunglasses:

Engelsen hebben mooie uitsprakenā€¦ eentje die we in NL ook heel duidelijk zijn vergeten:

ā€œNever Trust A Man With Facial Hairā€

Met de huidige baardenmode gaat er dan toch iets mis.

Grappig genoeg heb ik een baard. :slight_smile:

Rond 1880-1920 hadden veel mannen gezichtsbeharing. Het zal dus een noviteit zijn, die aversie.

Je schrijft een paar waarheden als koeien maar die tweede schoen is toch echt een brogue en daarmee ongeschikt als dress shoe. Niet zozeer hier - zoals je zegt: hier kan bijna alles - maar toch zeker wel in Londen.

Ik PM je trouwens met alle plezier de namen van een paar zaken waar je die dress shoe prima gaat vinden!