Wel of geen horloge dragen?

:joy:

1 like

Ik ben het toch niet helemaal eens met het idee dat een horloge vandaag de dag niet meer nuttig is. Het is zeker zo dat horloges in veel minder situaties noodzakelijk zijn. Maar hier zijn een paar voorbeelden uit mijn leven waardoor ik zelfs een horloge zou dragen als ik ze lelijk vond.

  • Ik zit met regelmaat vergaderingen voor. Dit doe ik bewust zonder laptop voor mijn neus (stukken worden aangereikt, notulen door een ander gemaakt). Om in de gaten te houden dat er een juiste hoeveelheid tijd wordt geschonken aan ieder agendapunt gebruik ik continu mijn horloge.

  • Ik hou regelmatige een-op-een gesprekken waarbij ik de tijd in de gaten moet houden. Ook hier weer liever geen laptopscherm tussen mij en gesprekspartner. Ik wil ook niet mijn telefoon oppakken om de tijd te checken. Een horloge geeft je een nette en snelle manier om de tijd in de gaten te houden zonder dat het afleid voor de persoon waar je mee spreekt. In mijn beleving is dit overigens ook in een niet professionele omgeving van belang. Mensen zeggen dat ze het niet belangrijk vinden, maar denk aan de laatste keer dat je iets aan het vertellen was en diegene de telefoon uit de zak haalde om er op te kijken? Wat voor gevoel gaf dat?

  • Ik rij paard. Vooral als je een buiten-rit doet is het veel handiger (en in veel gevallen veiliger) om op je horloge te kijken in plaats van je telefoon ergens vandaan te toveren.

  • Ik sport. Fietsen doe ik toegegeven met een fietscomputer en zonder horloge. Maar bij rennen en zwemmen is het toch heel handig om een horloge te hebben. Los van dat je tijdens het sporten ongestoord door wil kunnen gaan weet ik niet of er smartphones zijn die je het water in zal meenemen als je echt gaat zwemmen (ook al zijn te tegenwoordig waterdicht).

  • De batterij technologie van de smartphones loopt achter op al onze andere wensen van het apparaat. De gemiddelde smartphone overleeft een dag van intensief gebruik niet. Ik wil er niet volledig van afhankelijk zijn voor de tijd, omdat het zeker een paar keer per maand voorkomt dat hij op raakt en ik geen powerbank bij me heb. Vooral bij lange dagen van aaneengesloten activiteiten komt dit voor (Waar je dus extra hard de tijd nodig hebt).

  • Als student kon ik mij herinneren dat ik geen smartphone mee mocht nemen of gebruiken in verschillende situaties (zoals een examen). Een horloge is dan erg handig. Al moet ik toegeven dat het niet vaak meer voorkomt dat ik mijn smartphone niet kan/mag gebruiken.

  • Ik ga wel eens van huis zonder telefoon :scream::scream::scream:
    Ik ben niet zo telefoon-spastisch dat ik perse mijn telefoon moet meenemen als ik even inkopen ga doen of een wandelingetje ga maken (wij wonen in een mooie omgeving). Soms juist goed/fijn om hem even thuis te laten liggen. Mijn horloge geeft mij die gelegenheid.

Dit is enkel wat mij direct te binnen schiet. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige persoon ben met dit soort voorbeelden.

Verder zou ik ook horloges dragen als ik voor iedere situatie een handig alternatief had. Ik vind ze mooi. Dat is voor mij persoonlijk reden genoeg. Als zie ik het zelf meer als accessoire dan als sieraad.
Het heeft doorgaans voor mij meer weg van een paar mooie leren handschoenen dan een gouden halsketting. Misschien klinkt dat niet logisch. Hmmm. Opeens kom ik tot nieuw inzicht waarom ik altijd duikers draag en dress-watches ongedragen thuis blijven liggen…

16 likes

@GrimFandango, de waag zakt weer wat richting nuttig gebruiksvoorwerp, dank! :+1:

3 likes

Tegenwoordig mogen wij studenten niet eens meer een horloge meenemen naar de tentamens!

Ben het verder eens met de overige reacties hier, ik zie het voor een groot deel als een sieraad maar het is toch ook wel erg handig. Ik was vorige week op vakantie en mijn horloge begon kuren te vertonen (begon stil te staan op willekeurige momenten) en toen merkte ik hoe vaak je toch keek op je horloge.

2 likes

Hij zag er misschien “ redelijk intelligent uit”, maar wat een zwamneus zeg!!
Mooie zaken, sieraden, kleding, schoenen etc., maken het allemaal nét iets leuker!
Als alles alleen maar zinvol zou moeten zijn was ik wel neanderthaler gebleven :wink:!

1 like

Die overigens iets om hun voeten deden en dierenvellen droegen, vermoedelijk omdat het nuttig was. :blush:

En halskettingen maakten van botjes en schelpjes, en tattoo’s hadden etc etc.

De behoefte van de mens om zichzelf mooier te maken (mooier voor te doen dan dat ie is?) is van alle tijden.

2 likes

Simpel. Je hebt stijl, je draagt een horloge. Je hebt geen stijl, je draagt geen horloge…:thinking:

3 likes

Ik snap absoluut niet dat mensen op hun telefoon gaan kijken hoe laat het is en dat dat dan een horloge overbodig maakt. Dat is hetzelfde als een loep pakken even handig vinden als een leesbril dragen.

Zelfs al zou ik niet gefascineerd zijn door horloges (als in dat het geen hobby zou zijn) zou ik nog dagelijks een horloge dragen.

10 likes

Dat dus.

1 like

Horloges zijn voor bejaarde mensen uit een ander tijdperk. :thinking:

Lang leve de technologie en de smartphone!

3 likes

Ja precies, lang leve de smartphone…

5f3792c824697042d3ff0e43888d3ac9e30406b2_0
(Plaatje van Google)

3 likes

On topic: dit is natuurlijk een volstrekt zinloze thread; je gaat ook niet op een auto forum vragen of auto’s overbodig zijn! :sunglasses:

1 like

Bekentenis: ik heb ooit in een balorige bui op een NL Caravanforum geopperd dat men caravanista’s maar 's aan strengere regels op de mooie Europese bergwegen moest onderwerpen -bijv geen NL belastingtechnisch interessant Altootje voor een familiecaravan spannen- omdat ze het rijplezier van motorrijders compleet vergallen. De bagger die ik toen over me heen heb gekregen… :slight_smile: Geen onsje spijt van, overigens :):sunglasses:

8 likes

Och…:blush:

Ehhh…:joy:

Het valt me eigenlijk enorm mee hoe weinig kritiek hier op deze vraag komt en leuk dat er toch wel inhoudelijk wordt gereageerd. Ik had ik het aantal “sieraad meningen” trouwens lager ingeschat.
Namens een mede weggebruiker nog dank voor de poging om tot veilige auto/caravan combinaties te komen, ik heb afgelopen anderhalve week weer vaak het tegendeel gezien…:roll_eyes:

Helaas heb ik de bewuste man van gisteravond overigens niet meer gezien, dus tot een goed gesprek is het niet gekomen.

Dank voor de reacties en ik ga naar een volgend sieraad speuren…:grin::+1:

5 likes

Daar had je dit topic niet voor nodig…:rofl:

1 like

Er gaat een wereld voor mij open…

Gelukkig is dit een heel liev forum :heart_eyes: hier mag je roepen wat je wil, je wordt er nooit op aangekeken!

1 like

Nope :joy::+1:

:thinking:

:joy:

1 like

Edit; ging iets niet goed…