Ja, maar Waddap gaat nu zeggen dat het woord “poor” niet verbatim genoemd wordt.
Ik rij zelf Skoda omdat ik het fijne autos vind maar echt geen extra centen neer wil leggen voor een VW, laat staan een Audi. Zeker wel poor man’s in mijn optiek. En verstandig. Mijn auto is dus ook niet op basis van emotie gekozen, maar op basis van een excel. Zo voelt Tudor soms ook een beetje voor mij. Ander smaakje, iets meer gewaagd, en door de bedenker zelf als een betaalbaar alternatief voor Rolex in de markt gezet.
Gelukkig koop ik mijn horloges niet op basis van het merk maar op basis van de looks en het gevoel bij een specifiek model. Dus er zijn zeker tudors die ik met plezier zou kopen. Verandert niets aan mijn merkbeleving.
Als ik dit goed lees, zijn Tudor horloges dus voordeliger dan Rolex maar voldoen ze wel aan dezelfde kwaliteitsnorm. Dan ben je toch eigenlijk gek om een Rolex te kopen anders dan uit statusoverwegingen.
Ik heb een Tudor BB58 en die blijft. De snowflake wijzer ben ik inmiddels gewend en geen probleem meer mee.
Ik vindt Rolex een mooi merk maar als ik het geld heb voor een Rolex koop ik een Zenith
Ik hoor dat de uurwerken van Tudor vervangen worden voor een refurbished exemplaar bij een service, dus dan is dat niet gelijkwaardig aan Rolex wat mij betreft.
Peugeot
En mooi horloge!
sterker. nooit niet.
De afgelopen 30 jaar voornamelijk Rolex gedragen.
Nu een paar weekjes deze Tudor om.
Kan nou niet bepaald zeggen dat ik stuk kwaliteits verschil ervaar.
Dat zijn een hoop reacties. Dank hiervoor.
Merkherkenning relevant? Ja en nee. Ja, omdat het aan kan geven dat er een historie is. Die kan doorslaggevend zijn ivm een te maken keuze. Nee, omdat ik totaal niet geïnteresseerd ben of iemand het product dat ik bezit herkent als zijnde, in dit geval, duur/luxe/extravagant etc.
Geen ambitie om een Rolex te bezitten. Ik hoe mijzelf ervan niet te overtuigen. Het zijn mijn gedachten die ik gedeeld het op het forum. Hardop denken.
Reactie op “Het boeit mij niet”.
Ik heb bewust gekozen om met merk namen e.e.a. duidelijk te maken. Niet alleen voor mezelf maar ook voor iedereen die dit stuk leest. Dit is veel herkenbaarder dan praten over ontwerpen, designs en andere specifieke eigenschappen die een horloge kan bezitten. Als ik dit laatste hanteer hebben 20 lezers er 20 verschillende beelden ervan op hun netvlies.
Niet één horloge genoemd in het stuk dat ik mooi vind.
Klopt. Maar daar gaat het hier ook niet om. Het gaat om een het maken van een keuze: aanschaf of niet. In dit geval geen aanschaf en de reden heb ik ervan gegeven.
Wat vind ik mooi?
Het zijn niet specifieke merken die hiervoor in aanmerking komen.
Er zijn schitterende uurwerken op het HF te zien en te bewonderen. Ik kan die erg waarderen vanwege hun esthetiek, ontwerp, design, vakmanschap etc ook al zijn ze niet mijn smaak.
Ik bewonder iemand, of een groep mensen, die tijd, kennis en energie gestoken hebben in een product dat kwaliteit uitstraalt. En al überhaupt op het idee gekomen zijn om iets te bedenken, vorm te geven, ontwikkelen en dan ook nog te produceren. Ik hoef dat niet eens mooi te vinden om het te waarderen. Het hoeft niet alleen een horloge te zijn.
Ik kan niet anders dan een diepe buiging voor hen maken en respect voor hun tonen. Ik bezit de eigenschappen niet. Het is dankzij hen dat wij hier op het forum ons ei kwijt kunnen.
Ach, of je nou een uurwerk in één keer vervangt of per onderdeel door de jaren heen… Dat verschil is esoterisch.
Maar nog altijd heeft @Bram3 niet gezegd wat hij eigenlijk zoekt, wat voor ontwerp-elementen hij nou eigenlijk cool vindt, en waar zijn hart sneller van gaat kloppen als hij het om doet. Ook niet in de laatste post. Ik mis, om @Brick maar eens te parafraseren, passie.
Eerlijk is eerlijk, ook merkbeleving is zo individueel dat je 20 antwoorden krijgt als je 20 man vraagt wat ze van een bepaald merk denken.
Ik denk juist wel dat het praten over bepaalde ontwerpen en technologieën meer inzicht kan geven in wat een goede aanschaf voor je zou zijn dan dat oeverloze gedoe over merk.
Zo heb ik ook niks met Rolex, en heb ik meer negatieve associaties dan positieve, maar ik zou geen nee zeggen als ik morgen een moderne roze of turquoise OP 36 kon kopen bij de AD. Ik zou dat dragen, en niet verkopen.
Gewoon omdat ze mooi zijn, en toch nog redelijk voordelig voor wat je krijgt ook, en discreet, maar toch speels.
Ik kan op dit moment geen moderne Tudor bedenken die ik zou willen kopen. Dat is een ontwerp vraag, en geen techniek of merk vraag, want ik vind Tudor eigenlijk een leuker merk.
Mooi ding zo.
Ik heb die ‘ROTOR … SELF-WINDING’ notatie op de wijzerplaat altijd bijzonder gevonden. Een soort uitleg voor de horlogeleek (veel mensen weten immers niet wat een automaat is).
Beetje hetzelfde als op de motorkap van een auto vermelden: “Engine…Drives the car”.
Optie 3 met een Rolex om. #herinneringenmaken
Ik moet wel zeggen dat ik die tekst bij de oudere Black Bay 36 modellen juist heel cool vind, in de vorm van een smiley. Tegenwoordig hebben ze die smiley-vorm niet meer en dat vind ik echt zonde.
Eens!
Nou ja, het was natuurlijk ook even kijken wat de text losmaakt bij mede HF leden.
En dat blijkt nogal wat te zijn.
Ik vind het van belang dat anderen hun mening kunnen spuien, wel binnen de kaders van fatsoen natuurlijk. Het leidt niet zelden tot andere inzichten.
Klopt het wel wat je zegt: 99% ziet niet wat er om je pols zit?
Als dat werkelijk zo is, waarom wordt er dan zoveel geld uitgegeven door consumenten aan dure (>€ 2.000,- neem ik gemakshalve even als referentiepunt) horloges als maar 1% er naar kijkt? Wat nog belangrijker is, waarom wordt er door merken zoveel in geïnvesteerd? Om maar 1% herkenning te genereren? Dit gaat niet om een éénmalige reclame campagne rond de Kerst- of Valentijnsdag periodes. Dit gaat om lange termijn investeringen waar een visie en doelstelling achter zit. Keer op keer moet er herhaling zijn om het de potentiële klant ervan te doordringen dat hij het merk herkent in de winkel en uiteindelijk de winkel ingaat en om het merk vraagt => “uiteindelijk wil je toch een…” of “even Apeldoorn bellen”. Met name de laatste kent bijna iedereen in NL wel. Maar als je vraag van wie de reclame is, blijft het bij velen stil. Typisch geval van niet helder communiceren, maar wel miljoenen investeren.
En met veel geld bedoel ik bedragen >€ 2.000,- Kan dat als referentiepunt dienen?
Er zijn voldoende gezinnen die van dit netto bedrag van het salaris 2 maanden kunnen leven.
En natuurlijk zie ik horloges voorbijkomen op HF van vele tienduizenden Euri. Nu heb ik geen slecht inkomen maar vooraleer ik een bedrag van € 20.000,- overgespaard heb van mijn netto salaris ben ik toch een fors aantal maanden verder. En als ik dat bedrag beschikbaar zou hebben dan nog moet ik eens serieus nadenken en achter de oren krabben of ik dit bedrag dan aan een horloge zou besteden.
Dus ja, zit het dan echt in mijn hoofd? Het zien en gezien worden met een merk item is een zeer essentieel onderdeel waar onze gemeenschap op gebouwd is. Merk herkenning heeft m.i. een hele grote impact op onze samenleving. Dus ik vermoed dat de doelgroep hoger 1% is.