Welk caliber (uurwerk) is het voor jou en waarom?

Dat dus!

En GS quartz dat geen perpetual calendar heeft…

1 like

:point_up_2:daar heeft men de watchwinder voor uitgevonden Chris

2 likes

1 sec per jaar maar dat is miss zelfs onwaarschijnlijk.
256 meer vibratie als gewone quartz, haalt power uit licht via paneeltjes op de wijzwrplaat.
Ik heb al.gekeken op chrono en voor die prijs zoveel accuratie en finesse, ik ben om. :ok_hand:

1 like

Ook mooi.
Als ik het goed begrijp, als de hands een shock krijgen komt er vanuit de motor een impuls om de handen te klemmen. Hierdoor bljjft de tijdsmeting
Betrouwbaar.
Door de precidrive wordt de motor op een constante temp gehouden tussen 20 en 30 graden.
Power drive draait op 200 Hz dus sterk genoeg om op meerdere manieren te worden geprogrammeerd.

1 like

Hier wordt ik ook enthousiast van, kippenvel toen ik het promotiefilmpje keek en ijskoude rillingen toen ik de prijs op zocht.
Onbetaalbaar voor mij maar ik gun hem degene die deze kan betalen.

1 like

mooi zo :ok_hand:
dan weet je reeds wat je volgende stap gaat zijn :wink:
net zoals toen bij mij dit het geval was :slightly_smiling_face:

1 like

Eco drive of solar! Lang een zwak gehad voor automaten en handopwinders, maar gemak wint het uiteindelijk.

De techniek van radio controlled of GPS horloges vind ik op een andere manier net zo interessant als die van een mechanisch horloge. Best geinig om de gemotoriseerde wijzers te zien ronddraaien.

4 likes

Goed plan. Thnxs voor je topic

1 like

Jaaa deze ook.
Gedragen door 1965 door russische kosmonaut met een ruimtewandeling.
Chronograaf, weer zon pareltje. Mooi :ok_hand:

De El Primero van Zenith.

3 likes

Deze 9f heeft net als de citizen een twin pulse motor maar gebruikt deze om 2x per seconde de handen een impuls te geven onzichtbaar voor het oog, mooie xtra toevoeging aan een uurwerk.
Het axciaal handen systeem heeft citizen ook, correct me if i’m wrong.
Mooi dat ook deze ic de temp 540x p.d checkt.
De 8j heeft een zonder de tijd te stoppen verstelbare uurwijzer das wel apart.
Ook wel een voorloper van de 9f als.ik het goed begrijp.
Thnxs :pray:

Mij beperkend tot de horloges die ik zelf heb, zijn dat ten eerste het A060 uurwerk van de (meeste) The Citzens, dan het 9F uurwerk van de Grand Seiko quartzen en daarna het NP20 Precisionist uurwerk in de 262 kHz Bulova’s.

1 like

Deze is wel apart, een glijwiel die electriciteit opwekt om de kwarts oscillator telaten trillen waarvan de ic gaat werken
De ic stuurt een rem aan om het glijwiel te remmen of versnellen voor bjjna perfecte tijdsmeting c.a 20 p.j.
Mooie automaat, zelf besturend.
Thnxs :pray:

1 like

Ook apart helemaal gemaakt van metaal zodat het uurwerk altijd gereviseerd kan worden.
Mooi hoor volledig servicebaar

Ik heb ze opgezocht.
Het mooie is, bulova is onderdeel vd citizen groep kan dus alleen maar beter worden.
Grand seiko blijf ook evolueren.
Ben benieuwd waar het eindigt.

Zegt genoeg " de eerste " .
Pareltje hoor.!!
Thnxs

Tja, caliber 0100… Prachtig maar probeer er maar eens één te pakken te krijgen. Als ik er ooit één tegenkom stap ik meteen om mijn fiets om hem op te halen :wink:.

1 like

https://www.ablogtowatch.com/citizen-caliber-0100-worlds-most-accurate-watch-review/

3 likes

De El Primero is een heel erg mooi uurwerk. Maar of het daadwerkelijk de eerste was, dat is al jaren een onderwerp van discussie.

https://www.watchtime.com/brands/breitling/chronomania-the-50-year-history-of-the-automatic-chronograph

https://www.onthedash.com/docs/Project99.html

De race tussen Seiko, Zenith, en het samenwerkingsverband Heuer, Hamilton, Breitling en Dubois-Depraz is een mooi verhaal. De El Primero is wel het uurwerk wat het langst in productie is.

2 likes

Deze voor mij… vanwege z’n geschiedenis (eindeloos uitgemolken weliswaar) en omdat mijn opa deze nietsvermoedend kocht en ik ‘m daarom op dit soort familiare dagen kan dragen :wink:

321:

4 likes