Welk caliber (uurwerk) is het voor jou en waarom?

Deze voor mij… vanwege z’n geschiedenis (eindeloos uitgemolken weliswaar) en omdat mijn opa deze nietsvermoedend kocht en ik ‘m daarom op dit soort familiare dagen kan dragen :wink:

321:

4 likes

Goed om te zien dat ze eindelijk gedetailleerde info op hun website hebben staan.

Als liefhebber van Russische horloges moet ik haast de Vostok 2809 zeggen. Deze is losjes kuch! gebaseerd op de Zenith 135 en het enige Russische chronometer uurwerk.

https://share.google/OH8czDee3XEyW38cf

1 like

Seiko 35NH caliber, ook wel bekend als 4R35/36.

Ik heb meerdere horloges met dit uurwerk.

Alleen maar voordelen:

Prijs :white_check_mark:

Betrouwbaarheid :white_check_mark:

Accuraat :white_check_mark:

Hackfunctie :white_check_mark:

Ruim 40 uur gangreserve :white_check_mark:

Meest geleverde uurwerk ter wereld. Niet per sé een groot voordeel maar het zegt wel iets.

2 likes

Ik ben nog aan’t denken.

1 like

Wie was nou eerst.?
Hattori feliciteerde heuer, terwijl Zenith claimde de 1ste te zijn.

Ik heb ook eens ergens gelezen dat brequet en john arnold deze race ook tegen elkaar lopen.

Mooi hoor… :ok_hand:
Aan het nr te zien valt ie tussen 66 en 68 dus de echte 321 cal.
Thnxs opa… :innocent:

ik vind deze ook al helemaal prima.

3 likes

Ik heb de eerste gelezen maar door de linkjes die erin zitten raakte ik de kluts kwijt.
Zal vd week nog eens proberen.
Thnxs :ok_hand:

Deze heeft voor een standaard wel 24 jewels en makkelijk te onderhouden.
Voor het merendeel.vd mensen betaalbaar dus.

Voor mij is het de Zenith Cal 135 (heb hem hier ook in mijn NA beschreven).

Ziet er bijzonder uit: :no_entry_sign:
Datum: :no_entry_sign:
Chrono of andere complicaties: :no_entry_sign:
Meer dan 19 jewels: :no_entry_sign:
Hack functie: :no_entry_sign:
Maar doet wat hij doen moet, en hoe…
Accuraat: :white_check_mark:

Zenith 135, Complete movement. – urdelar.se

Was een tijdje geleden betrokken in een blaartrekkende discussie over “stealth wealth”, dit is er echter een mooi voorbeeld van.

4 likes

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Volgens mij toonde Zenith als eerste een prototype (Feb 1969), maar duurde het tot November in dat jaar totdat die op de markt kwam. Later dan de concurrentie.
Naar mijn mening was Seiko de eerste. Prototypes tellen niet.

1 like

Ja, als het goed is is ie van eind ‘66

1 like

Er gaan verhalen rond over het feit dat Zenith snel een show organiseerde met een prototype terwijl mensen claimen dat Seiko de chronograaf al in productie had voor de Japanse markt, terwijl Heuer/Hamilton/Breitling met een productiemodel in Maart annonceerde. Zeg het maar.

2 likes

Grandioos. Echt een mooie topic.
Zo te lezen is de zenith bij de juiste persoon terecht gekomen.
Thnxs :pray:

1 like

Ik geloof die verhalen wel, maar als Zenith fan troost ik me dan met de wetenschap: “Zenith was de eerste die het goed deed” :sweat_smile:

2 likes

Niks tegen 6139 uurwerkjes. Gewoon een capabele column wheel chronograaf met vertikale koppeling. Bomb proof, niet al te duur om te maken, en er zijn iconische horloges mee uitgebracht.

Ik ben fan van geïntegreerde chronografen, en houd niet van modulaire systemen. Waarom Grand Seiko anno 2024 zo dom is om een Pentagraph te introduceren van 15mm dik met een modulaire architectuur is me een totaal raadsel.

Zenith is dus degene die het goed is blijven doen. Dat wel. Alhoewel, de 8R48 en 46 zijn prima uurwerken, zij het een tandje minder slank.

4 likes

ETA2836. Niet omdat het mechaniek nou per se zo mooi is, wel omdat ze betrouwbaar zijn, lekker instantaan omslaan om 00:00 en die van mij allemaal nauwkeurig lopen.

Voor chronografen: 5100. Minuten op het midden :ok_hand:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2:

2 likes

Het 10 dagen uurwerk van ORIS, met name de eerste (110) en de 113 (foto) vanwege de bijna unieke weekkalender complicatie!

6 likes

Dag en datum complicatie met seconde stop en
Etachron systeem voor stellen spiraalveer voor nauwkeurigheid.

1 like