Mooi man.
10 daags uurwerk inhouse als ik het goed begrijp.
Idd 110 normale model.en 113 dag datum week.
Moet ik zeggen 115 geskeletteerd lijkt me wel wat.
Thnxs ![]()
Die skeleton (Oris Propilot X 10 Days open worked) is verrassend goed afleesbaar en een van de weinige skeleton watches die ik echt mooi vind.
Plaatje voor de sfeer:

Eerste systeem met torque return system en hand opgewonden.
In oplages van 25 stuks p.j vrij uniek dus.
Thnxs ![]()
Alles in house gemaakt door oris.
Terwijl oris geen high end merk is.
Zowel als.
Als je een chronograaf op de markt zet in hetzelde prijssegment als een Daytona en een El Primero-en-een-half dan vind ik het een godsliederlijke schande dat je als uitvinder van de automatische chronograaf (of één van de drie, dan toch) met niks beters kunt komen dan een anderhalve centimeter dikke modulaire setup.
Dat doet Grand Seiko echt ongelofelijk kut. Zo kut dat ze zich moeten schamen, in mijn optiek. Los van de maat heb ik ook slechte ervaringen met modulaire chronografen omdat ze onderhoudsgevoeliger en moeilijker zijn.
Als je geen fatsoenlijk uurwerk onwikkelt of inkoopt moet je wat mij betreft gewoon geen chronograaf maken. Hoezeer ik de Daytona ook afgrijselijk vind qua ontwerp, je moet Rolex nageven dat ze altijd de juiste uurwerken inkochten, en later ontwikkelden.
Mooie vraag…
Zelf geniet ik wel van de “wobbel”
De Valjoux caliber 7750.
Heerlijk levendig uurwerk.
Er gebeurd tenminste iets onder de kap.
Je hoort de vrij loop, je voelt hem zelfs en soms zie je hem zelfs wiebelen op de pols.
Leg je hem op je nachtkastje nadat je hem een zwier hebt gegeven hoor je hem overduidelijk whoops. Whoops whoop doen. Mooi man.
Zijn getik is ook zo lekker duidelijk.
Vind het karaktervol
Alle twee high end quartz uurwerken van GS.
3230 rolex zit in best veel horloges en als ik het goed zag verbeterde precisie en grotere gangreserve als.zijn voorgangers.
Thnxs ![]()
Edmond Capt.
Ik kwam ook nog oude topic tegen uit '11, meteen gelezen.
Ben nu wel benieuwd of de wobble goed voelbaar is.
Thnxs ![]()
Ik vind het fijn dat je, jezelf vrij voelt om frustraties te uiten over grand seiko t.o. mij.
Miss is de OP 36mm dan toch dichterbij als je denkt. Eigenlijk zo’n groot merk als GS zou meer moeite kunnen nemen om de module te integreren of dat verwacht je ervan.
Het blijkt nog niet al te makkelijk te zijn om er 1 te kopen en dan is mijn portemonnee een stuk kleiner als die van menigeen op t forum…
![]()
Longines L888! Betrouwbaar en zeer accuraat, met een gangsreserve van 72 uur. In de basis een ETA 2892-A2.
Silicium spiraalveer.
De l888 is er in meerdere versies las ik tot aan chronograaf toe.
Uurwerk wordt gebruikt voor veel modellen
Omega Co-Axial. Een uniek en iconisch caliber. METAS gecertificeerd, ik vind het een ingenieus staaltje engineering.
Klopt. Niet eens een show, een persconferentie in hun vestiging in Le Locle, Januari 1969, met als enige doel om el primero te zijn.
Van alles wat er over de El Primero te vertellen valt vind ik “de eerste of niet” ook eigenlijk het minst belangrijk. “De dunste” daarentegen dan weer wel.
Ja mooi. Omega maakte dankbaar gebruik van deze uitvinding. Ben ik volledig met je eens.
In welke wil jij hem dan dragen.?
Weing verschil met de 135.
De russen hebben een centrale seconde wijzer toegevoegd, meer jewels en minder fraai afgewerkt
Ik snap je wel als.je van russiche horloges houdt is dit wel het hoogst haalbaar.
Heb je deze ook in bezit…??
Er is ook maar weinig verschil.
Helaas niet. Ik zoek nog een fraai exemplaar.
Ik vind dit wel een plaatje…

Plaatje van Ebay
Ik ook maar ik zou er graag Boctok op willen hebben. In het Cyrillisch dus.
Ik zou niet kunnen kiezen.Er zijn zoveel mooie en bijzondere uurwerken. Manifacture, GMT, chrono, etc. Nu ben ik toch meer van de techniek dan van de buitenkant en werk graag aan verschillende uurwerkjes. Vooral om te zien hoe verschillend ze zijn en voor welke oplossingen de fabrikanten hebben gekozen.
Vintage quartz, het kinetic uurwerk, de vroege
elektronische uurwerken met balans, de vintage KS uurwerken, de diverse chrono’s, enz, enz. Ik vind ze allemaal schitterende stukjes techniek.
Ik heb een tijd geleden aan een heel oud zakhorloge mogen werken. Onderdelen die met de hand zijn gemaakt, in een tijd dat er nog geen elektrisch licht en gereedschap was. Prachtig om te zien dat zo’n uurwerk, met vijlsporen op de onderdelen, bijeen gehouden met spietjes, netjes de tijd kan bijhouden. Heel bijzonder om daar aan te kunnen werken.
Maar een “modern” uurwerk zoals de Unitas 6497 / 6498 is ook een favoriet.
Het absolute basisuurwerk, geen complicaties, supersimpel,doet wat ie moet doen. Niet voor niets wordt dit uurwerk nog steeds gebruikt door gerespecteerde horlogemakers en grote horlogemerken. Ik heb dit uurwerk gebruikt voor een zelfbouw flieger en ik ben altijd weer verbaasd hoe strak deze simpele handwijzer loopt.
Tot slot wil ik de vintage JLC Memovox met het 489 uurwerk noemen. Een heel fraai en technisch bijzonder uurwerk. Het is een genot om aan dit uurwerk te sleutelen en te zien hoe mooi deze is ontworpen.