Ik ook maar ik zou er graag Boctok op willen hebben. In het Cyrillisch dus.
Ik zou niet kunnen kiezen.Er zijn zoveel mooie en bijzondere uurwerken. Manifacture, GMT, chrono, etc. Nu ben ik toch meer van de techniek dan van de buitenkant en werk graag aan verschillende uurwerkjes. Vooral om te zien hoe verschillend ze zijn en voor welke oplossingen de fabrikanten hebben gekozen.
Vintage quartz, het kinetic uurwerk, de vroege
elektronische uurwerken met balans, de vintage KS uurwerken, de diverse chrono’s, enz, enz. Ik vind ze allemaal schitterende stukjes techniek.
Ik heb een tijd geleden aan een heel oud zakhorloge mogen werken. Onderdelen die met de hand zijn gemaakt, in een tijd dat er nog geen elektrisch licht en gereedschap was. Prachtig om te zien dat zo’n uurwerk, met vijlsporen op de onderdelen, bijeen gehouden met spietjes, netjes de tijd kan bijhouden. Heel bijzonder om daar aan te kunnen werken.
Maar een “modern” uurwerk zoals de Unitas 6497 / 6498 is ook een favoriet.
Het absolute basisuurwerk, geen complicaties, supersimpel,doet wat ie moet doen. Niet voor niets wordt dit uurwerk nog steeds gebruikt door gerespecteerde horlogemakers en grote horlogemerken. Ik heb dit uurwerk gebruikt voor een zelfbouw flieger en ik ben altijd weer verbaasd hoe strak deze simpele handwijzer loopt.
Tot slot wil ik de vintage JLC Memovox met het 489 uurwerk noemen. Een heel fraai en technisch bijzonder uurwerk. Het is een genot om aan dit uurwerk te sleutelen en te zien hoe mooi deze is ontworpen.
Waarom zou ik me niet vrij voelen?
Maar de grootste grap is dat Seiko gewoon geïntegreerde chronograaf uurwerken op de plank heeft liggen met een column wheel. Het enige wat GS hoeft te doen is daar op voort borduren.
De unitas 6497 is dus eigenlijk een zakhorloge uurwerk en als ik het goed lees voortaan eta 6497 en eta 6498.
Het verschil zit hem in de plaatsing vd secondewijzer op 9 of 6 uur.
De seagull is zijn aziatische neef 3600.
Ik vind het mooi dat je een foto van een snek hebt bijgevoegd want die zat ook in zakhorloges en uiteraard in de klokken met spillengang.
Ik heb ook nog wel ooit tapgaten uitgeruimd met de hand en nieuwe tap ingeslagen met een hamertje.
Jlc memovox polaris
Welke wordt het dan voor jouw de 489, de 815 of 825.?
Thnxs ![]()
Zie mijn profielfoto ![]()
Jaa mooi hoor peter blake.
Seamaster heb ik ook n oudje .
1120 cal. Modded eta 2892- a2 en pre co axciaal en de 1109 cal.
Welke is het dan voor jouw een 1109 van '93 of die na '96.?
Welk cal is deze de B31
Nieuwste generatie ultra plat, of zit ik er langs.?
Dit is de B01
De 489. Met de andere heb ik (nog) geen ervaring
De 3135. Waarom? Zo solide, betrouwbaar en accuraat. Met dit uurwerk heb ik gevoetbald, geskied, gegolft, gezwommen, gefietst….etc. Een beurtje in de 7 a 8 jaar, nooit problemen mee gehad.
Helaas. Ze waren bij dat horloge vergeten om er een fatsoenlijke volledig dichte wijzerplaat in te zetten. Al zijn die uurwerken verder prima.
Kijk ff bij hetThemaweken horloges:toon je schade stukken waarbij dit echt niet de bedoeling was vanaf post 1565 tot einde vakantie FRed. Lees goed de inleiding Deel 4
Staan er volgens mij enkele tussen.
Ja dat heb ik ook gelezen, 1988.
Welk wordt het dan voor jouw sub date, sea dweller, DJ, of de YM
Er is een hele reeks voor Russische horloges ![]()
Ja klopt.
Niks voor jouw tussen of verkopen ze niks.?
Ik ben daar actief
Dan zal ik me daar ook is inlezen. ![]()