Het gaat natuurlijk niet alleen om die techniek. Weleens het polijstwerk gezien op zelfs de basis GS modellen? Dat is zo strak, dat kun je als spiegel gebruiken! Of de prachtige wijzerplaat en de gepolijste wijzers? En die hele aandacht voor perfectie en details geeft mij dus wel degelijk dat gevoel dat ik iets bijzonders in mijn handen heb.
Hetzelfde geldt voor vulpennen; sommige mensen zweren bij Montblanc, en doe mij maar een Sailor or Namiki (overigens heb ik ook een zwak voor Italiaanse pennen, en heb ik wel degelijk ook een Montblanc).
En wat betreft Freude am Fahren? BMW kreeg het terecht aardig benauwd toen Honda met de ST1100 op de proppen kwam (we hebben het nu natuurlijk over tweewielers). Dat was maar goed ook, want de Duitsers waren duidelijk een beetje ingeslapen.
Iedereen zoekt iets anders in een horloge, en het is fijn dat er competitie is, want dat stimuleert vernieuwing. En anders liepen we allemaal met hetzelfde om de pols
Voor alle duidelijkheid, ik stel de kwaliteit van een GrandSeiko absoluut niet ter discussie. Ik ga ook niet roepen dat een Zwitser of Duitser beter is. Overigens vind ik de termen beter/slechter bij horloges in deze prijsklasse ook wat ver gezocht. Zwart wit gezien is elk mechanisch horloge duurder dan 1000 euro overpriced. En iedereen gaat dan argumenten zoeken/aanhalen waarom een prijs van 5000 euro of meer wel gerechtvaardigd is. Maar dat is voornamelijk om de eigen keuze te verantwoorden. Heb je een GrandSeiko en je bent er blij mee? Nou prima toch daar ga ik niet over oordelen. Lekker van genieten want hij geeft jou wel het juiste gevoel.
Hoogwaardige afwerking , sublieme bracelet en een echt manufactuur handgebouwd uurwerk , en ook nog swiss/german made , dat is lastig inderdaad voor pakweg 6K.