Welk horloge viel echt tegen en welk horloge heeft je positief verrast

Meh…:woozy_face:


Damn :star_struck:

Die Pelagos koop ik nog wel eens maar dan de LHD

7 likes

Jongens, wat zag die Timex Marlin er tof uit op de foto’s! Zelfs op mijn foto’s was hij aan het shinen!

Maar op de pols was het toch helemaal niets. Klein en blikkerig zou ik 't omschrijven, wat een teleurstelling. Hoe die YouTubers er zo lovend over zijn is me een raadsel. 2x gedragen misschien en weer door.

En dan de blijver: de Tudor BB36! Eén keer gepast, gelijk verkocht. Ik had nog nooit een horloge uit het hogere segment gedragen en was verrast dat de kleine details en afwerking zo’n verschil maakten in gevoel. Nog steeds geweldig op alle soorten banden. De enige 100% zekere blijver in ds collectie, mede omdat hij nu wat life events heeft bjjgewoond. Ik ben gehecht geraakt aan dat ding (ik weet het, het klinkt belachelijk haha)


13 likes

Viel die GS ook zo tegen? Een van de weinige modellen van GS die ik altijd wel tof heb gevonden. Weetje het modelnummer toevallig nog?

Ja was me iets te steriel… en ik zou me er dood aan ergeren dat er krassen op komen op die bezel… ( OCD op dat vlak) :joy:

Ref: SBVG245 als ik me niet vergis

1 like

De Zelos Mako V3 viel me erg tegen de indices te groot en de plaat te groenig.

De Oriënt Kamasu is het horloge dat mij het meest positief heeft verrast. Ik vergeef het hem zelfs dat de bezel niet 100 % goed is uitgelijnd.

O Ja, die koffie. Dat had ik verdrongen :slight_smile:

Een van de redenen, misschien wel de belangrijkste reden, om ‘lid’ te worden van dit HorlogeForum is om mensen te leren kennen die mooie horloges en goede koffie hebben waar ik eens langs kan gaan om te bekijken/passen. Geen allergische reacties van verkopers en een eerlijker oordeel over het betreffende horloge.

Uiteraard met ‘reciprocity’. Iedereen is welkom om bij mij langs te komen als interesse gewekt is voor een bepaald horloge. En ja ik serveer Nespresso :slight_smile:

2 likes

Ik weet niet waar jullie zoal uithangen, maar ik kom vaak genoeg in winkels waar vriendelijke en behulpzame mensen werken. Misschien niet altijd, maar wel vaak met kennis en/of een passie voor horloges, juwelen, mode en kleding, telefonie etc…

Da’s dan wel weer positief :+1:

1 like

In Parijs heb ik de nieuwe Cellini maanfase gepast, ik vond m gaaf, maar niet zo gaaf als geanticipeerd. Zeker geen 25k gaaf.
Vooral de plaat zelf viel me tegen, maar over het algemeen is vintage toch meer mijn ding.

Duikers daarentegen heb ik nooit tof gevonden, op een enkele uitzondering na. Tijdens de jacht naar maanfases online kwam ik onderstaande in een lotje van 3 tegen. De verwachting was dat ie direct na ontvangst het nest weer zou verlaten, maar een jaar later gaat ie nog altijd om.

Speciaal met koffievlek in m’n mouw :smile:

2 likes

Ooit een Hamilton khaki field watch geprobeerd. Voor mij de perfecte kastmaat, maar eenmaal op de pols geen klik. Ik denk dat het met name komt door de 1-12 en 13-24 en kastafwerking. 13-24 had van mij niet gehoeven. Maar ja, hoort een beetje bij field watch.

Een positieve uitkomst is de Newmark. Die met de creme dial dan. Eigenlijk aangeschaft als “vakantie horloge”, maar de kwaliteit heeft mij positief verrast. Ik heb deze nu vaak om.

2 likes

Absoluut mee eens, heb deze ook in Amsterdam bekeken.

Moet wel zeggen dat de Seiko Boutique in Amsterdam qua sfeer en verlichting net zo gezellig is als de wachtkamer bij de tandarts. Flatteert de horloges niet bepaald naar mijn mening.

2 likes

Je hebt gelijk. Ik was te kort door de bocht. Ik wil wel wat ervaringen met je delen – zonder generalisaties.

Uit mijn persoonlijke ervaringen met 10+ juweliers heb ik geconcludeerd dat er grofweg drie categorieën winkels zijn (in Nederland, Duitsland is anders om van Dubai maar niet te spreken):

  • Merkboutiek; hier heb ik alleen maar ongeïnteresseerd personeel aangetroffen

  • High street juwelier i.e. verkoopt horloges aan de bovenkant van de markt (Rolex, AP, Omega). Mijn ‘kritiek’ is vooral gebaseerd op ervaringen met juweliers in dit segment.

  • Juweliers die merken als Lorus verkopen en waar bijvoorbeeld Grand Seiko de duurtste modellen zijn. Meestal een prettige ervaring. In dit verband wil ik ook wel een naam noemen: Bouman.

Wat kennis betreft verschilt mijn ervaring met de jouwe. Opmerkingen als “dit is een eigen uurwerk van de fabrikant dus beter” scoren bij mij slecht. Misschien ben ik te kritisch of stel te moeilijke vragen maar als gezegd wordt dat Rolex beter is dan Grand Seiko en er valt een stilte na mijn vraag waarom die Rolex dan elke 5 jaar een service nodig heeft maar mijn Grand Seiko eens in de veertig jaar dan vermoed ik weinig diepgang. Het lijkt wel hoe duurder de zaak hoe minder kennis, maar dat is met slechts 10 ervaringen moeilijk hard te maken.

Maar ik geef toe dat ik wel een beetje een eikel ben (volgens mij vrouw dan). Vind het heerlijk om zo’n posh zaak binnen te gaan en te vragen naar een 10.000+ horloge. Ondanks mijn grijze haren krijg ik dan geen koffie aangeboden. TODAT ik m’n mouw op stroop en ze de Patek om de pols zien. De houding blijft ‘snooty’ zoals de Engelsen zo mooi zeggen maar krijg dan opeens wel koffie.

3 likes

Leuke topic. Tegenvaller bleek de GMT 2 BLNR Batman van het bekende Zwitserse merk. Had me er lang op verhuigd en in de eerste instantie prima tevreden mee, het was een kandidaat voor ‘die gaat nooit meer weg’. Maar na verloop van tijd begon het horloge me langzaam maar zeker tegen te staan, net te veel bling, te groot en te nadrukkelijk aanwezig. Een liefhebber was snel gevonden, alle twee blij.

Van een heel andere orde is de recent aangeschafte Seiko SPB143J1 Prospex diver watch. Dit horloge heeft me echt positief verrast, ingetogen 1965 ontwerp, 41mm kast, een uurwerk wat na drie weken nog steeds binnen de 10 sec afwijkt, niet per dag, maar over de volle drie weken. De zware rvs band vervangen door een eenvoudige zwarte leren kwaliteitsband, dit horloge heeft alles in zich om een ‘die gaat nooit meer weg’ te worden.

!

7 likes

Ik begrijp wat je bedoelt. Was halverwege dit jaar aan het kijken naar een nieuw horloge en de nieuwe modellen van dat Zwitsers merk vielen bij mij ook af. Een te hoog bling bling gehalte en iets te patserig voor mijn gevoel. Ik blijf voorlopig de vintage modellen (misschien een OP over een maanden) dragen. Valt niet op en lekker low key.

Seiko heeft mij ook positief verrast. De eerste schildpad van Seiko heb ik begin dit jaar aangeschaft van een forumlid. Wat een degelijk horloge. Was toevallig ook de ‘batman’.

1 like

Klopt hoor, vaak prima op orde, maar zeker niet altijd. Soms krijg ik een beetje jeuk, en dan ben ik snel weer weg.

42 mm toch? Hier mijn ex.

1 like

Ik geloof het wel. Maar hij leek wel 38mm

Prachtig maatje 38mm :wink:

1 like

Deze vandaag gepast. In het echt toch wel echt fraai.

(Niet mijn pols)

9 likes

Mooi !!

Ik zit al een tijdje te kijken om mijn huidige daily beater te vervangen door een breitling chronospace. Vind het een heel cool ding. Nu heb ik vorig week bij rikketik een exemplaar omgehad. Of het horloge was een replica, of die dingen wegen niks en het bandje is zo schamel als de heupen van mijn schoonvader. Dat was voor mij toch wel een grote teleurstelling. Hopelijk zie het liggen bij een AD om het ook daar even te passen.

Het horloge dat mij toch heeft verbaasd en blijft verbazen is de Bulova lunar pillot. Heb het nu ongeveer 1 a 2 weken dagelijks om. Super gewicht, mooie dials, zeer nauwkeurig, quartz - wat ook super chill is en het formaat valt irl reuze mee. Ben ergens wel blij dat de deal voor een speedmaster niet doorging en dat ik voor de bulova ben gegaan.

download (1)

1 like