Dat ben ik wel met je eens. Duikers kunnen sowieso goed rubber hebben en is leuk om mee te wisselen. Zoals ik hierboven al omschreef ben ik echt van de stalen banden geworden, maar er zijn twee duikers die ik persoonlijk mooier vind op rubber. Dat is inderdaad de SMP300, maar ook de Oris Aquis.
Wat maakt de Santos tot pilotenhorloge behalve dat het gedragen werd tijdens een eerste rondje rond de Eiffeltoren door een een rijke koffieboer die bevriend was met Louis Cartier?
Bedoeld als serieuze vraag want ik vind het een prachtig horloge met vrij unieke kenmerken. Ik heb nooit een Cartier gehad maar wel ooit een Ballon Bleu cadeau gedaan.
Ho… wacht even Alberto Santos-Dumont, was de zoon van de rijke koffieboer
In de luchtvaart was hij een echte pionier en heeft heel wat vliegtuigen en records op zijn naam staan
Het stomme is dat ik zijn naam al kende voordat ik überhaupt me bezig ging houden met horloges, alleen ik heb nooit het verband gelegd tussen hem en Cartier
Wat ik begrepen heb is dat de Alberto Santos-Dumont de opdracht aan Cartier had gegeven om een horloge te ontwerpen waarbij de tijd goed afgelezen kon worden. Dit was overigens in 1904 (het klopt overigens wel dat Santos om de Eifeltoren was gevlogen, maar dit was in 1901). Daarmee was in principe het eerste pilotenhorloge geboren. Het bijzondere was dat er naar de wensen van Santos werd geluisterd. Zo wilde hij een betere afleesbaarheid en wilde niet het horloge iedere keer in zijn zak stoppen.
Cartier had hier naar geluisterd en zo zijn die grote Romeinse cijfers dus op de wijzerplaat gekomen wat oa de Santos de Cartier zo kenmerkend maakt. Ook deed hij een leren band op het horloge, zodat het op de pols gedragen kon worden. Dit laatste zorgde er tevens voor dat de zakhorloges langzaam uit het straatbeeld verdwenen en mannen meer polshorloges gingen dragen.
Dat rondje vliegen om de Eifeltoren klinkt nu niet zo bijzonder meer, maar was toen echt iets revolutionairs, aangezien de luchtvaart toen nog echt in de kinderschoenen stond. We konden nog niet eens echt spreken over vliegtuigen, maar meer over gemotoriseerde luchtballonnen haha. Dat was in die tijd dus heel bijzonder. Wat tevens bijzonder is, is dat Cartier met het maken van het eerste polshorloge pas echt naamsbekendheid kreeg. Dit kwam dus mede door Santos, wat inmiddels door zijn prestaties een gevierd man was geworden.
Prachtig horloge!
Ik vind het ook een plaatje! Vooral deze combinatie van linen dial, fluted bezel, 36mm, brushed face en polished sides…
En dan te bedenken dat ik ze vroeger maar lelijk vond… Smaken veranderen.
Dank voor je uitvoerige antwoord! Ik was reeds bekend met het verhaal van Alberto Santos-Dumont.
Zie hier ook een post waarin ik hem ooit heb vernoemd.
Maar toch worstel ik nog met die zogenaamde aanpassingen. Romeinse cijfers, zelfs grote, zijn nu niet bepaald bevorderlijk voor de leesbaarheid. Als je ziet wat Zenith toen bouwde als pilotenhorloge merk je wel de verschillen. Los daarvan, zou ik vandaag liever een Santos dragen dan zo’n eerste generatie pilotenhorloge van Zenith, al was het maar vanuit esthetisch oogpunt.
Hahaha daar kan ik je geen ongelijk in geven. Sowieso vind ik Romeinse cijfers op een horloge niet echt leesbaar, laat staan op de Santos die helemaal uitgerekt zijn naar de rand. Maar goed dat ons brein inmiddels heeft aangeleerd dat we aan alleen de stand van de wijzers voldoende hebben, anders moest ik alsnog 10 keer kijken hoe laat het nou is
Wellicht waren Romeinse cijfers toen meer gangbaar om te gebruiken dan Arabische cijfers? Of was het een modedingetje (geen idee of Parijs toen al werd gezien als modestad)? Wel eens leuk om me daar in te verdiepen.
Edit:
Wat een leuke NA! Jep zijn naam ken ik ook! Die zenith is ook erg mooi! Heel anders dan de Cartier
Om de een of andere reden werd ik aangetrokken door de Longines Ultra chron omdat ik hem lelijk vond… het irritante aan dit horloge was dat hij me toch altijd om de een of andere manier bleef triggeren. Telkens als ik op YouTuben keek en hij kwam voorbij in het menu, keek ik het filmpje (wat een lelijk ding dacht ik dan) totdat…… ik hem in het echt zag en hem toch wel erg mooi vond. Nu is het een van mijn fijnste horloges welke ik met veel plezier draag, mede om zijn precieze tijds aanduiding.
Idem hier 🫣
Voor mij is dat deze Explorer II. Vond het jaren lang maar een gek ding, heb meestal niets met een witte wijzerplaat, en die stalen bezel vond ik (als duikhorologe liefhebber) ook maar maf.
Wat het is weet ik niet, maar tegenwoordig vind ik ‘m supergaaf. Denk niet dat ik ‘m ooit ga kopen, maar iets dat er in concept op lijkt zonder fantasieloze hommage te zijn wellicht.
Vroeger vond ik alle klassiekers saai en lelijk. Had niks met de Speedmaster en vond van de Submariner het aller ergste
Mijn eigen presage. Toen ik deze uitvoering voor het eerst aag vond ik het niks maar na een tijdje

Niet zozeer een horloge maar een merk waar ik eerst helemaal niets mee had…Rolex.
Naarmate de jaren verstreken en ik diverse modellen van binnen heb mogen zien, met name de hoge kwaliteit en afwerking, is de interesse gegroeid.
Inmiddels erg tevreden met deze aanwinst via een forumlid
en wat later broertje erbij, een lang gewenste 114300
sorry voor de wat slechtere foto maar het is al laat/nog vroeg…

Speedmaster.
Voorheen saai maar nu ligt er eentje in de kluis.
Mag in geen verzameling ontbreken.
Ding wordt af en toe zelfs gedragen.
Altijd een hekel aan dit soort “horloges” gehad, totdat ik eens met carnaval een bakkie teveel op had en 'm voor een vriendelijk bedrag over kon nemen van een andere bezopen feestganger. Sindsdien het kroonjuweel van mijn collectie.
And on a more serious note, hij is hier al een paar keer voorbij gekomen [tromgeroffel…] Panerai, een “hate it or love it” merk waar ik met dit exemplaar (de Submersible) toch wel zoiets heb van; WANT ONE!
Leuk topic Julian, @juko
Toen ik begon vond ik Rolex hélemaal niks. Beetje te koop lopen met je rijkdom.
Ben ze steeds meer gaan waarderen, de kwaliteit en heritage gaan inzien, vooral bij de oudere modellen. En uiteindelijk door een mooie inruil deal bij @SuperC er eentje binnen bereik gekregen en zelf ook voor de bijl gegaan met een neo-vintage Datejust.
Wel een under-de-radar type, maar toch… nu draag ik dit horloge het liefst als nette naar mijn werk. Ook de enige waar ik in zekere mate zuinig op ben, wat stiekem ook wel leuk is; waardering/zuinigheid voor een horloge. En daardoor heeft ie nu een vaste plek in mijn collectie.
Wellicht komt er nog een keer een 5-digit Sub of een Explorer in 36mm bij zelfs.
Die is erg mooi! @Tijner!
Over Rolex kan ik niet heel veel zeggen, want ik heb er nog nooit eentje kunnen passen. Een oude Submariner aluminium bezel kan ik wel heel erg mooi vinden, maar sinds ze een keramische bezel hebben, doet het me eigenlijk helemaal niks.
De Explorer 124270 staat bij mij ook op het lijstje haha.
Speedmaster vond ik saai en Luminor raar.
Nu zijn ze interessant, mooi.
Ook de X2, eerst afschuwelijk maar nu zó fascinerend!