Shit gaat m’n level-2 trust
Alles van Hublot
Rolex.
Zodra ik een vorkheftruckcertificaat haal zal ik het heroverwegen…
Tsja, bij het evolueren van de smaak, stijl, etc. ben ik momenteel in een keuzeproces beland waarbij steeds duidelijker wordt dat ik weinig meer met chronografen heb.
Tenzij ze samen komen met een zinnige en wat bruikbare complicatie (dag, datum, perpetual, whatever).
Vooral een horloge met een bijvoorbeeld enkel en alleen een Tachymeter, heb je niks aan en voor het koken van de eitjes of het laten trekken van de thee, daar heb ik een timer of telefoon voor.
Zeker chrono’s zonder enige zinnige aanduiding, toch inmiddels sorry Staudt, daar krijg ik ook de kriebels van. Da’s dan meer de complicatie om de complicatie.
En dan de in mijn ogen mooiste complicatie, een maanfase, daar word ik wat nerveus van als het geen quartz horloge betreft. Want, als je het horloge niet draagt, en geen winder hebt (of de idiote kronkel hebt dat je het gedoe vindt om telkens zo’n horloge op de winder te moeten plaatsen), dan slaat mijn brein op hol.
Dan wordt het gedoe om telkens die maan op de juiste positie te krijgen als ik het horloge wil dragen. Want hij moet natuurlijk wel kloppen. Het was dé reden om mijn Maurice Lacroix toch van de hand te doen.
Kortom, chronografen om de complicatie, maanfase in niet-quartzen, zinloze, lees wat minder praktische complicaties die niet iets met gewoon bruikbare statistieken te maken hebben, zou ik niet meer zou gauw kopen. Een annual of perpetual calender voegt dan in mijn ogen juist wel iets toe wat ik bruikbaar vindt.
Eenvoud, daar ben ik wel wat aan toe en vooral niet te dik.
O ja, en ik ben afgeknapt op horloges met een dikke en donkere (lees duikers) bezel. Die ga ik niet meer kopen, tenzij ze over-the-top vrolijk zijn, zoals mijn Bulova die zich juist schuldig maakt aan al bovengenoemde criteria die ik vooral niet zou willen hebben.
Doe maar niet John doen maar gewoon niet. Dat zou voor mij het punt zijn om Rolex te heroverwegen.
Ik ben nog ietwat een groentje in de horlogewereld en er is nog veel dat ik niet gezien heb maar ik kan nu al zeggen dat er bij Christopher Ward geen enkel horloge in de collectie zit dat mij aanspreekt (momenteel toch niet).
Oh, en een Moonswatch, niets tegen kwarts maar die kunststof…
Voor dat geld voeg ik liever een Seiko 5 of zo toe aan de collectie…
Rolex, Breitling en alles onder de 42 mm valt af voor mij.
Niks wat niet rond is
Sorry John, even te snel geschreven. Ik heb het al aangepast. Misschien begrijp je het nu beter?
Ik begrijp nu je beïnvloedbaarheid en labiliteit ja.
Ik ben sowieso niet iemand die veel horloges koopt, hooguit eens in de zoveel jaar. Ben wel altijd bezig met bedenken wat leuk zou zijn voor een volgende keer.
Als antwoord op de vraag van TS noem ik wat ik nooit zal kopen maar wel behoorlijke populariteit geniet op het forum.
- Alles van Seiko
- Alles van Squale met het merklogo. Ik vind dat ding vies en lomp.
- Dikke chronografen
Om redenen van budget is er een hoop dat nooit gekocht gaat worden
Qua smaak: op mijn shortlist staan alleen simpele horloges, met hooguit dag/datum erop. Als er te veel gebeurt haak ik snel af, dus chronografen, moonphases, GMTs etc. halen de shortlist eigenlijk nooit.
Inmiddels merk ik ook dat ik mijn horloges zonder datum minder snel pak; ik wil toch graag een datum op mijn pols. Het meest ‘interessante’ horloge op mijn lijstje is de Mido Multifort TV Big Date; boeiend ontwerp, maar toch nog net genoeg rust op de wijzerplaat, en sowieso een goed leesbare datum (plaatje van internet):
Deze vind ik gaaf, maar veel interessanter dan dit hoeft het voor mij nu niet te worden.
Toch vind ik ‘nooit’ moeilijk; ik dacht eerder dat ik nooit een duiker zou dragen, maar inmiddels draag ik deze veruit het meest:
Wie weet verandert mijn smaak vwb complicaties dus nog. Zeg nooit nooit?
Voor mij…iets als Cartier denk ik. Zo’n ‘modemerk’. Zou bij mij waarschijnlijk staan als een vlag op een modderschuit.
Zelfs Rolex overweeg ik te dragen…
Precies, dit soort sowieso niet, nooit niet ook niet voor een euro. En alles wat niet mijn smaak is koop/draag ik niet en wat wel dat wel.
……… geen slechte poging
Niet waar. Een Santos medium zou jou zeker staan.
Is het heel erg als ik dit als antwoord geef op de vraag van dit topic? Veelste klassiek voor mij. Misschien een optie als ik 80 ben of eerder in de adelstand word verheven
Chips…daar ga ik.
Merken haat heb ik gelukkig niet. De meeste merken hebben geweldige, goede, mindere en zelfs lelijke modellen in het assortiment. Daarnaast verandert met de tijd mijn smaak, maar zie ik bij bepaalde merken ook ontwerp ontwikkelingen die positief of negatief zijn. Stijlen veranderen ook met de tijd. Kijk maar naar bijvoorbeeld de seventies en de nineties. Ook andere producten, zoals bijvoorbeeld auto’s hebben daar last van.
Ik kan heel veel stijlen wel waarderen, van Flieger tot duiker en van maanfase tot chrono, etc. Ik heb zelfs een voorliefde voor chrono’s terwijl er genoeg zijn die ik oprecht lelijk vind.
Enige wat ik niet kan waarderen zijn open heart en tourbillon. Gewoon niet mijn ding. Daarnaast zijn er simpelweg merken waar mijn hart niet sneller van gaat kloppen, maar dat is smaakzaak.