Welke vintage draag je vandaag? Deel IX

Vostok Druzhba uit 1954, bestemd voor de Chinese markt

23 likes

12 likes

30 likes

Cool ding he, ik heb er ook eentje maar dan met patina, die van jou ziet er hagelnieuw uit.

17 likes

Ziet er goed uit, bijzondere kast dial combinatie :+1:

1 like

‘Titanic’

Stöwer_Titanic
Nee, dat is ie inderdaad niet. En dat was de echte Titanic ook niet, vandaar de naam, denk ik.
Ik dacht eerst dat het een gezellig plakmerk fantasietje was, maar het blijkt toch wel degelijk een geregistreerd merk te zijn.

Titanic registratie bij Mikrolisk verwijst naar Nitella SA

Nitella SA, Tramelan voerde vele merken.

Het uurwerkje wat er in zit is ook interessant: een ST/FHF 97, het ‘verbeterde’ en zeldzamere broertje van de overbekende ST 96 familie. Zelfde opbouw, iets andere specificaties.

ST 97 Ranfft 2
Zoek de verschillen…
ST 96 Ranfft 2

13 likes

Wow, dat je dat durft! Dit is wel hogeschool horlogemaken, Wilko!
image

2 likes

Longines vandaag :wink:

23 likes

Laten we zeggen dat dit niet de eerste keer was :sweat_smile:

Die oudere uurwerkjes vragen vaak wel meer creativiteit. Als je een jaren 70 horloge servicet en je zet hem weer in elkaar dan werkt hij gewoon. Bij dit soort oude dingen moet er vaak nog het nodige gesteld en gecorrigeerd. Ook omdat er meestal al veel aan geknutseld is.

2 likes

Al een wissel van horloge, nog voor de middag, maar het is dan ook een NA…


Meteen even op leer gezet, want die Japanners hebben zo’n dunne polsjes…
Maar het is mijn eerste GS, al moet er nog wel e.e.a. aan gebeuren… Een nieuw glaasje, en ik overweeg nog te laten polijsten in Polen…

15 likes

Gisteren een vrije dag dus even graven in de doos met oude klokjes om iets aparts te vinden. Dit is een Dopsi LCD horloge uit eind 70er jaren. Heeft laptimer, stopwatch wekker en geeft ook nog de tijd, datum en dag aan. Merk is totaal onbekend, maar dat mag de pret niet drukken.
Nieuwe batterij erin en vandaag mag hij mee op pad.

8 likes

'k weet alleen dat er van Pronto, Verdal en andere modellen van de Pronto Watch Co vele zijn met de typische Franse lelie als logo … https://nl.wikipedia.org/wiki/Pronto_Watch_Co.

1 like

Jep.die had ik. Ze hebben onder drie merken horloges gebouwd. Ik heb zelf een chronograaf met een venus uurwerk. Er komt een tweede vinnenlort aan dat is een marine die kende ik nog niet. De tour de france, de sr van pronto en nog eenpaar qat goedkopere varianten van verdal heb ik ook gevonden.

Het lijkt erop dat de vroegere horloges van verdal en de sport versies de beste kwaliteit en details hebben. Juist die ben ik naar op zoek.

Maarja ik ontdek echt iedere drie weken weer een ander model en vroeg me af wat de logica is geweest in de productlijn.

Thanx voor de info en nieuwe info is welkom.

4 likes

11 likes

Dank je! Ik weet er verder helaas niet veel van. Ik vind hem ook prachtig. Draagt heel mooi. Niet te groot maar wel veel ‘presence’.

1 like



Moeilijk te zien op mijn smalle polsen maar super lekker als het bandje goed past qua kleur

13 likes

Deze kwam net binnen :grinning:

Aquastar 63 voor Nemrod Diving in Spanje:

31 likes

De Condor is vandaag mee uitgevlogen.

13 likes

Nu is het wel even mooi geweest😡

1 like

Aha. Duidelijk verhaal Wilco. Het lijkt mij ook extra slijtage geven op tandwielen die met een kleiner contactoppervlak dezelfde krachten moeten overdragen
Dank je wel voor de uitleg :grin::+1:t3:
Dat lijkt me inderdaad een verschrikkelijk priegelwerkje.