Welkom / Bienvenue
Je had ze in verschillende uitvoeringen. Ik had ook maar een foto van internet geplukt. Ik weet niet of die wel origineel is.
Hierbij dan, goedkoop duikertje, in de jaren 90 op een rommelmarkt in voormalig oost-duitsland gekocht voor weinig. Esperanto is volgens mij een Frans merk. Uurwerk niet open gehad maar het loopt prima. Met warm weer prefereer ik horloges die enigszins waterdicht zijn zodat er geen zweet in komt, en met een rubber bandje dat geen zweet opneemt. Leren bandjes gaan dan snel stinken.
Heeeel Mooi
Ook gaaf dat de Arrowheads een paarse gloed krijgen
Zojuist deze (zwaar) toegetakelde omgedaan. Het is een (eind)jaren '70 / (begin)jaren '80 Moranbong, waarvan met 100% zekerheid is vastgesteld dat deze is geproduceerd in Noord-Korea. Het uurwerk is door de DPRK geproduceerd, gebaseerd op de Semag ES95. Over het uurwerk wordt t volgende gespeculeerd:
`The Moranbong movement is different enough that I don’t believe the North Koreans were simply buying parts from George von Burg’s companies. The differences are as follows
- a more robust click mechanism on the crown wheel
- an extra screw on the train bridge (where the inscriptions are usually located on the Swiss-sourced movements)
- a finer balance-wheel than even the best versions of the ES
So did the Moranbong engineers:
a. reverse-engineer the ES95 and adapt it to suit their own manufacturing processes?
b. buy the obsolete tooling from the Swiss in the mid-1980s and modify the design?
c. receive technical assistance from a George von Burg company?`
Wat een geweldig horloge, weinig zenith op het forum of let ik niet goed op?
Net weer gewisseld van de ny0086 naar deze Oriënt. Bleek na een paar spetters van een regenbui vocht in te komen. Dus gelijk open gemaakt, rubbers van nieuwe olie voorzien en al het zichtbare vuil verwijderd. Hopelijk iets bestendiger tegen spetters nu
Yep wat aanslag op het 18k goud gebruikt voor de indices
Ik zit me toch te verlekkeren aan al die mooie chrono’s die voorbij komen. Die staan bij deze op de wishlist. De meeste met een Valjoux uurwerk neem ik aan?