Welke vintage draag je vandaag? Deel XII

Vandaag deze

18 likes

Deze gouden beauty met coin edged bezel uit de USA siert vandaag mijn pols. Vooral de wijzerplaat vind ik erg mooi, maar heel moeilijk op foto vast te leggen. :grimacing:

Fijn weekend gewenst allemaal! :+1::slightly_smiling_face:

24 likes

22 likes

minimale verchroomde dresser ca. 1950

23 likes

cal. 280

9 likes

Je herkent het bijna altijd meteen als je ze ziet. Aluminium, al of niet goudkleurig geëloxeerd ziet er gewoon anders uit als staal of verchroomd of verguld base metal. Alu is heel zacht en krast dus snel en het oxideert als een gek. Bij een vintage horloge van alu zie je dus vaak best veel slijtagesporen.

Geëloxeerd (of geanodiseerd) alu is aan de oppervlakte iets harder maar toch nog steeds veel kwetsbaarder als plated base metal. Staal is natuurlijk sowieso veel duurzamer en krasbestendiger, want veel harder en (vrijwel) roestvrij. Als een kastje van ‘base metal’ is, wordt meestal een messing legering als basis gebruikt. Soms ook ‘Zamak’, een goedkope legering van Z ink, A luminium, MA gnesium en K oper. Dat is ook vrij zacht, maar kan makkelijk gegoten worden, en wordt dus vaak gebruikt voor spuitgiet werk (diecast). De bekendste toepassing is wel die bij de modelautootjes zoals Dinky Toys en Matchboxjes. Als de lak bij de autootjes, of de metaal coating zoals bij horloges slijt. krijg je een lelijk grijs metaal te zien dat al snel ruw oxideert. Bij aluminium geldt iets dergelijks, met dit verschil dat je ‘bloot’ aluminium vaak nog wel mooi glanzend kunt polijsten en omdat het nog zachter is dan Zamak krijg je bij alu ook de putjes en krasjes er nog wel uit. De meestal goudkleurige coating gaat dan wel verloren natuurlijk. Bij messing heb je een vergelijkbare situatie, met dit verschil dat als de chroom- of goudlaag beschadigt, het messing zichtbaar wordt en messing verkleurt vaak tot bijna zwart bij oxidatie en als het heel erg wordt is het groen! (Koperoxide is zwartig, dan oxideert het door en dan wordt het blauwgroen koperbicarbonaat. Giftig!) Messing gaat mooi goudkleurig glimmen als je het poetst, maar dat is meestal maar van korte duur. Daarna wordt het weer donker.

Sommige moderne horlogeproducenten gebruiken ook wel aluminium, maar dan van een veel hardere legering, een van de bekendste is Titanium. Dat kan ook wel van een kleurtje worden voorzien, waarbij zwart de meest populaire is. De gekleurde versies blijven kwetsbaar, goed gepolijst titanium is vrijwel krasvrij.

Ik heb eerder gepost over een aluminium horloge, in dat draadje vind je mogelijk nog meer info:
[NA Villeroy. Een vreemde eend in de bijt op HF in 2015, duikt na 6 jaar weer op bij Marktplaats - Vintage Horlogeforum - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges]

6 likes

Hier vandaag een Pronto die gisteren eindelijk pas goed liep na een grondige reinigingsbeurt. De ETA 2752 loopt nu voortreffelijk.

23 likes

28 likes

19 likes

Heel gaaf die 24u!

1 like

Iets nieuwer. Het kaliber kwam pas in de 60s uit (aangemerkt als bijzonder plat met 2,8mm!). Hele mooie Buren, veel draagplezier!

Mijn tegenhanger uit midden jaren 60 (gedateerd adhv het AS uurwerk en beschikbare Pontiac advertentiemateriaal):

Eindelijk terug van een logeerpartij bij de vakman, die kan er weer enkele jaren tegen!

26 likes

Thanks!

36 likes

31 likes

Nog maar weer eens een Velona; blijven leuke horloges, en het loopt als een tiet😀

36 likes

In een funky mood vandaag:

Seiko Time Corp., Daini Seikosha, Tokyo, Japan – maart 1974 – kaliber 7005A met Seiko’s ‘Magic Lever’ - 38.6 mm excl. kroon – de corrosie van de stalen kast wordt naar ik begrijp ‘pitting’ genoemd en zou komen door langdurig contact met zeewater of gechloreerd zwembadwater

21 likes

Wat een schitterende 12

9 likes

Lekker slank

30 likes

De week afgesloten met mn ouwe speedie om de pols. Zo’n fijn horloge!
Goed weekend allemaal!

28 likes

Ook weer zo’n leuk horloge.
En origineel

1 like