Vandaag binnen gekregen. Gepoetst, het glas gepolijst en er een nieuwe band opgezet. Direct een paar uur om de pols gehad en hij loopt tot nu toe prima. Een leuke aanwinst voor een leuk prijsje.
Vandaag even (nou ja, héél even dan) deze omgehad. Eigenlijk alleen omdat ie in de vitrine al heel lang stond te verstoffen, een beetje dof werd en dus een licht oppoets beurtje nodig had. En dan even om de pols. Niet de moeite genomen om de datum te verzetten.
Even maar, want hij draagt namelijk niet lekker. Er zit een heel apart bandje op; een Tessuflex. Made in Italy en vrij zeldzaam. Deze bandjes worden af en toe wel eens aangeboden op Ebay, maar in het wild ben ik er, behalve deze dan, nog nooit een tegengekomen. Rolled gold (dat wel) op roestvrij staal. Een soort spiraal, dat er dan een beetje uitziet als een mesh bandje maar dan rekbaar. En daar zit 'm dan meteen de moeilijkheid. Net als bij de vermaledijde Fixoflex rek-bandjes gaan de haartjes van je pols er dus tussen zitten, maar dan bij deze nóg erger. Maar ja, wel een leuk vintage horloge. Jaren geleden eens op Marktplaats gekocht.
Een Remova. Blijkt volgens Mikrolisk een handelsmerk te zijn van een juwelier uit Maastricht.
Herr Dr. Andreas Schröter (de maker van Mikrolisk) vond het kennelijk toch belangrijk genoeg om de registratie in zijn voortreffelijke database te vermelden.
Terug naar het horloge, dat nog steeds uitstekend loopt. En dat is niet verkeerd voor een ETA1093 uurwerkje uit ca.1950 (!) Ruim 70 jaar oud en still going strong. De info m.b.t. de leeftijd komt van die andere geweldige database van eveneens een Herr Doctor: de niet alles maar wel veel wetende Dr. Roland Ranfft.

Hieronder nog een paar prentjes van dit leuke klassieke horloge.
Scheren! Of op leer zetten
Ja, maar dat is ook een raar gezicht, zo’n kaal armpje. En bovendien gaat dat ontzettend jeuken… En voor een horloge dat ik eigenlijk nooit draag heb ik dat ook niet over. Ik heb tenslotte veel horloges in mijn collectie helemaal niet zo om te dragen, maar gewoon voor de heb. Om naar te kijken en van te genieten. Omdat ik ze mooi vind. En dat Tessuflex bandje, zeker op zo’n klassiek gouden dressertje als deze, is op zich ook mooi. Gewoon niet dragen is dus de beste oplossing…
Normaliter hou ik sowieso niet van metalen bandjes. De horloges die ik wèl draag zitten dus vrijwel allemaal op leer, een heel enkele op Nato of Nylon en héél soms op een stalen schakelband.
Voor mij niet hoor, alles in de collectie moet voor mij draagbaar zijn. Al krijgt de ene meer draagtijd dan de ander…
Ik vrees dat ik inmiddels op een leeftijd ben dat ik ze logischerwijs niet meer allemaal regelmatig draagtijd kan geven. Het zijn er te veel. Dat is niet erg. Mijn vader had duizenden postzegels en daar zat ie ook niet elke dag aan te likken.
Sommige horloges draag ik regelmatig. Sommige af en toe, en de meeste liggen alleen maar mooi en/of interessant te wezen in hun vitrinekastjes en theedozen. Misschien moet ik er zo langzamerhand maar eens een aantal gaan verkopen. Maar ja, welke dan. Kan niet kiezen.
Tja, wie mooi wil zijn…
Weer een heel leuk horloge, prachtig op die band! Heel fijn dattie even buiten mocht!
Mooi bandje
Absoluut!