Welke vintage draag je vandaag? Deel XIX

Wauw!! Mooie :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Mooi horloge, goed gecombineerd op die band! :+1:

1 like

Haha, aan de achterkant staat ook nog “Diamond tooled”. Dat zegt ook al genoeg.

Dat toeternietoe! Ik vind hem beeldschoon!

:heart_eyes_cat:

Verdient een grotere foto met meer detail. Misschien kandidaat voor een extra postje in ‘Vintage & Vierkant’?

2 likes

Net klaar, ref. 42568 Seastar.

30 likes

Je hebt helemaal gelijk, Don.
Ik wil er als nuancering graag aan toevoegen dat je een onderscheid kunt maken (en serieuze verzamelaars doen dat denk ik ook wel) tussen ‘Militaire’ horloges en ‘Military Style’ horloges. Militaire horloges hebben (vrijwel) altijd een zwarte wijzerplaat, een stalen kast en fixed bars. Om een nog beter onderscheid te maken zou je bij dat type horloge ook nog kunnen spreken van ‘Militairy issued’ horloges, waarbij in typenummer of modelcode een speciale door de militaire autoriteit van een land als opdrachtgeven meestal op de caseback als zodanig herkenbare aanduiding is te vinden. Bekend is bijvoorbeeld de ‘broad arrow’, ook wel ‘kraaienpoot’ genoemd, bij de Britse militaire horloges.

image
Een van de in opdracht van de Britse regering vervaardigde beroemde ‘Dirty Dozen’ exemplaren. (Plaatje van het web)

Hoewel die kraaienpoten er door kopiïsten of ‘hommage’ makers er ook vaak ten onrechte worden opgezet. Zie hier onder.

Mijn eigen op zich authentieke Indiase HMT, maar als Militairy Issued Watch natuurlijk een
‘Militairy-Belaser’ horloge met die Britse Broad Arrow. Voor Brits Indiase Militairen? Na de dekolonisatie? Ja hoor, natuurlijk…

De echte militaire artikelnummers zijn vaak wel te verifieren. Bij de originele Duitse Flieger horloges ( A - B - of C Uhr) staan de opdracht of militaire typenummers vaak aan de zijkant en de onderkant van de kast.

imageimage
(ook plaatjes van het web)

Hieronder vind je nog wat uitleg op de site van Laco, die in die duistere periode horloges voor de Luftwaffe produceerde. Ook na WOII bleven die horloges populair en worden nu, in vrijwel ongewijzigde staat, o.a. door Laco nog steed geproduceerd.
Original German Pilot Watches from Laco Watch Manufactory.

Een heel andere categorie, maar ook leuk en vaak aanzienlijk minder duur en minder moeizaam te verzamelen zijn de ‘Miltairy style’ horloges. Die lijken er wel op, maar zijn het niet echt. En daar zijn ook veel meer varianten in uitvoering mogelijk. Met name in de jaren '40 en '50 waren die -meestal voor heren bedoelde- horloges enorm populair. (Hoe zou dat nou komen?). Er zijn ook nu voor die vintage exemplaren nog steeds liefhebbers. Ik vind ze zelf ook nog steeds leuk en verzamel ze dan ook gaag. Al eens eerder heb ik al eens een postje geplaatst over die miltairy style horloges, in relatie tot - en als alternatief voor - de gezochte en verzameltechnisch vaak overgewaardeerde ‘Dirty Dozen’ horloges.
Lees hier:

Zo, dat scheelt me weer het schrijven van een heel verhaal. Omdat het in dit draadje ook om de plaatjes gaat toon ik nog wel even een groepsforto van die zeven ‘soldaatjes’, zoals ik ze meestal noem.

Jawel, allemaal lichte wijzerplaten, maar die waren bewust zo bij elkaar gekozen, ter onderscheid van het beroemde zwarte ‘vuile twaalftal’.

In mijn collectie zitten ook nog wel wat zwarte ‘soldaatjes’. Daarvan dan nu nog maar even een groepsfotootje ter afsluiting van dit wat lang uitgevallen commentaar op de opmerkingen van horlogevriend @Domega. Maar daarvoor zitten we hier op dit Forum… zo niet, dan toch, Don?

Ik eindig met het citeren van Don’s opmerking, waar ik het van harte mee eens ben en wat ik in mijn eigen verzameling ook terugzie:

En zo is het maar net!

:boom: :boom: :boom: :boom:

16 likes

Fraaie kast van jouw cosmic 2000 Tim. Niet eerder gezien zo

1 like

Mooi geworden. Bijzonder bandje!

1 like

Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd, Jeroen, maar ik geloof het graag. In ieder geval ziet het horloge er heel luxe uit. Mooi ding, prachtige goud/bronzen wijzerplaat. En met de centrale secondenwijzer sowieso een ander uurwerk dan de gebruikelijke Wehrmachts uurwerken die je in veel Leijona’s gemonteerd ziet, want die hebben (altijd) een kleine seconde subdial.

5 likes

Op MP ben ik ze ook niet eerder tegengekomen, maar op C24 staan er wel een aantal, maar voor flinke prijzen…

Hij mag vandaag weer om :grimacing:

22 likes

Dank je :+1:

Een tot op de draad versleten Tissot bandje uit de jaren 80/90. Had even niks anders liggen in 17 mm :sweat_smile: Maar het staat niet eens heel verkeerd :innocent:

3 likes

Vandaag een brok Nederlands glorie, mooi van lelijkheid… Nu wel met een passend glaasje…

30 likes

Goedemorgen,

Mooie dag iedereen!!:watch:

23 likes

28 likes

29 likes

Goedemorgen,

Gezien de tekst waarschijnlijk eind 80er jaren:

En voor de mensen met de goede ogen: ik geloof dat het hele Russische volkslied er ook nog op staat:

:ukraine:

18 likes

:star_struck:

1 like

Dankjewel Lex! Inspirerend!:grinning:

1 like

Weer goed, dankzij een donor van de Rikketik!

(Het downloaden gaat al veel beter, uploaden nog niet?..)

24 likes

Treinen met de KonTiki :slightly_smiling_face:

20 likes