16234 uit 1991.
Mooi gevonden, Aphons! Een obscuur Frans merk! Dat kan inderdaad haast niet anders bevatten dan een 233. Het hangt een beetje van de productietijd af of dat dan een originele Cupillard is of een latere FE (France Ebauches, de opvolger van Cupillard). Dat hele verhaal over de reis van Cupillard naar France Ebauches is inderdaad terug te vinden op de website Patrimoine Bourgogne Franche-Comtée. Zie ook hier:
Het komt overigens nogal eens voor dat die kleine wat meer onbekende Franse horlogemerken (vaak ook slechts handelsmerken) zo’n 233 werkje bevatten. Simpele maar effectieve werkpaardjes, maar volgens sommige HF leden hier, die regelmatig uurwerkjes servicen (hallo @basvg) een narigheid om te behandelen, vanwege de slechte afwerking en de niet zo hoge kwaliteit van het materiaal. De originele Cupillard 233 werkjes waren nog wel netjes en goed te doen, de latere wat meer blikken en gestanste exemplaren van FE zijn minder van kwaliteit.
Zijn we zo compleet, @chi_kwadraat Alphons? Ik hoop van wel. Samen komen we er qua kennis wel uit! Je expertise is bij mij altijd welkom!
Ik vind die FE 233 uurwerken niet lastig, zelfs makkeIjk te doen en de kwaliteit is best aardig te noemen. De Cupillard vind ik erger. Bij de FE is het wel oppassen dat bij het verwijderen van de balans de spiraalveer niet achter het centrumrad blijft hangen.
Prachtige wijzerplaat
Dankje. Ja, ik vind dit weer zo’n horloge dat bij goed bekijken laat zien hoe mooi en verfijnd het is ontworpen en gemaakt. Topklasse gewoon, in een heel gewoon segment. Waardeer ik enorm.
Dit horloge draag ik met grote regelmaat thuis als ik mijn oude kloffie aan heb.
2 jaar geleden gekocht. Andere kast bij gevonden met strakke bezel. Zelfs een andere wijzerplaat. Band uit Japan, origineel Tissot. Service gehad van de Tissot expert himself. Ik heb er nog eens een NA over geschreven geloof ik.
Laat voor mij altijd zien dat de hobby niet duur hoeft te zijn. Ik vind het een schitterend horloge in zijn eenvoud. De wijzerplaat die van zwart naar groen kan kleuren, no-date, oranje seconden wijzer. Prachtig!
Vorig jaar met koningsdag gekocht maar hij liep niet
Hij komt uit okt 1984 met originele band
NA vandaag, een Tissot Seastar T12 uit 1968.
Bijpassende mesh band van Tissot uit de 70’s erbij gezocht.
Heel tevreden met het resultaat!
Bedankt!
En terecht ![]()
Ha, die heb ik te koop zien staan; daar was je rap bij ![]()
Mooi ding, veel plezier ermee.
Prachtig, vooral de kleur is geweldig ![]()
Haha, dank. Ja een tijd geleden al eens eenzelfde exemplaar gemist, wilde graag deze groene variant toevoegen aan mn verzameling
.
Blij mee!
Ja als je de groene wilt en je ziet er een dan moet je toeslaan, die zie je weinig ![]()
Mooie vangst ![]()