Welke vintage draag je vandaag? Deel XXVI

Leuke horloges, Wolter. BRAC 2003 en EB 1553 zijn wél penanker-uurwerkjes, hoor.

5 likes

Nu is het weer tijd van Svalan Sportsman

Het regent flink hier, beter beetje wat binnen gaan staan

Dit was echt een koopje, hoor. op Tradera gekocht voor 41 € dat is niet veel hoor, deze zijn best in trek bij verzamelaars.

10 likes

Echtwaar!, ik heb een heel andere beeld als ik aan penankers denk, ik heb er ook helemaal geen verstand van hé, dit zijn dan zeker modernere uitvoeringen. Ik dacht dat penankers geen jewels had maar van die pinnetjes en gaatjes. Daarom haal ik die niet uit elkaar, ben ik een dag bezig om er 1 in elkaar te zetten, maar toch zal ik er 1 uit elkaar moeten halen, dat is van Kienzle cal. 059 b11 zo’n heel klein lelijk uurwerkje.
Alphons, hartstikke bedankt, als jij er toch niet was om mij te corrigeren zat flink in puree, gelukkig ben je altijd dicht bij en door je uitgebreide kennis van kalibers worden de fouten snel hersteld Respect voor je wat dat betreft. :+1:

3 likes

Ok, dan gaat het rantsoeneren goed, dus.

OK, nog bijzonderderderder!

1 like

Dat is een heel mooi horloge deze Ball,

Ik ben zelf ook begonnen met enkele Hamilton en Illinois railroad horloges en ja ook een Ball maar dan als zakhorloge🤔

Horloges met vrijwel chronometer specificaties
Heel mooi spul met de hand gemaakt en afgesteld

2 likes

Heel apart, dit en parchtige horloges in al hun (Japanse) strakke eenvoud.
Dank voor het showen!

1 like

Een Hamilton staat hoog op mijn verlanglijstje, ik heb er nog geen in de verzameling.
Ball zakhorloge is ook prachtig hè

.

12 likes

Leuk, een wat moderner uurwerk van Brac. Maar Brac maakte toch (vrijwel) uitsluitend penankers?
De 2003 is ook een penanker hoor. Weliswaar van hoge kwaliteit met 17 steentjes, maar die hebben niet altijd een gesteende ankergang. Die EB 1187 in mijn Sisgau heeft ook 17 steentjes, maar heeft toch een penankergang. Gemaakt vanaf 1950.
Leeftijd: van de Brac 2003: ca. 1957 volgens Flume. In de Ranfft lijsten vind je 'm niet, die gaat met zijn nummertjes niet verder/hoger dan de Brac 547. Maar gelukkig hebben we ook nog 17jewels.info.

5 likes

Vanmorgen geen tijd gehad om te posten en de datum goed te zetten, maar hej, het is zondag rustdag, dus nu maar even de keuze voor vandaag: Eterna-matic 2000 Centenaire.

21 likes

Prachtige collectie speciale Citizen! :ok_hand:

2 likes

Van harte, Mark ! :ok_hand:

1 like

14 likes

en vacances!

21 likes

Je kan een penanker gemakkelijk herkennen aan het ankerrad:

11 likes

Vandaag mijn Zweedse Tiger.
Die heb ik al eens eerder laten zien, maar hij heeft een upgrade gekregen. Dat zat zo: de originele kast was van verchroomd messing, maar daar was voor een flink deel het chroom afgesleten. Ik ben dus een paar uur aan het poetsen en polijsten geweest en toen bleef er een redelijk strakke, maar wel geheel messing gele kast over. Ik kon daar mee leven, maar bleef wel uitkijken naar een andere kast, liefst een van staal. Zie hieronder voor het hele verhaal over de Zweedse Kat.

Die gewenste stalen kast diende zich onlangs aan. In een lotje zat een qua kast model vrijwel identiek horloge met een zwaar beschadigde wijzerplaat en eenzelfde uurwerk - een AS 1130 - als in de Tiger. Behalve de wijzerplaat was ook het uurwerk defect - een volledig verwoeste balans en balansveer. Goed voor de onderdelenbak… De stalen kast echter was wel vuil, maar in een zeer nette staat en behoefde slechts een schoonmaak, poets- en polijstbeurt. Het AS1130 uurwerk uit de Tiger paste in één keer zonder probleem (dat is niet altijd zo, want de ene 1130 is de andere niet). Zelfs de asjes met kronen bleken uitwisselbaar. Resultaat: een toch wat nettere Tiger in de originele witmetalen kleur. Weliswaar staal i.p.v. chroom, maar daar lig ik niet van wakker.
Toch ook iets prettiger dragen, want messing aan de huid is niet echt gezond voor je velletje.

Boven: De opgepoetste en van chroomresten ontdane Tiger met messing kast. Best netjes geworden, maar minder goed draagbaar…

Onder: De ‘opgewaardeerde’ Tiger in zijn ‘nieuwe’ behuizing. Naar mijn idee toch een verbetering en omdat kastmodel en metaal kleur vrijwel identiek zijn aan het origineer een verantwoorde aanpassing.

19 likes

Hi die Tim, ja dat weet ik nog wel, maar zo op het eerste gezicht dacht ik niet dat het penankers waren, ik heb gewoon dat andere beeld in mijn kop, zo’n ongezellig uurwerk waar niets mooi aan is, maar deze zijn wel mooi, vooral de BRAC is een mooi uurwerk, ik heb em al een tijd geleden geüpload in het binnenwerk topic, maar of ik toen wel wist dat het een penanker was dat weet ik ook niet meer, ja dat heb je hé, die ouwe knoepers worden vergeetachtig haha.

Op dit moment maak ik van een high dome een low dome voor een revue exclusieve, gewoon wat mm eraf schuren en erin lijmen. Ik heb nog wel een vraagje, ik heb die lijm hier liggen G-S HYPO, na het aanbrengen van de lijm, moet het dat nog even drogen alvorens het er in te leggen?

2 likes

Waarom niet gewoon een grotere maat afschuren en er inzetten zoals het hoort?

Of gewoon een setje low dome halen :sweat_smile:

2 likes

Het is met een kleine seconde wijzer en de kast is 30,40 mijn maten lopen op met 3.40/3.60.3.80
Dus ik heb een 30.50 nodig, dus ik moet toch gaan schuren, maar toen kwam ik op het idee oom de 3.40 te nemen en wat lager te maken en er in te lijmen, misschien wordt dat wel een groot succes, waar ik zo naar hunker, grapje.

Heb jij ervaring met lijmen? Even laten drogen na het aanbrengen van de lijm?

1 like

Ik gebruik voor glazen alleen UV lijm, hypo cement alleen voor minuten indexen etc

2 likes

Vandaag deze King Seiko

22 likes