helemaal mee eens en dan nog vind ik een horloge vaak erder te groot dan te klein. Ik moet toch altijd wel gniffelen om de youtubers die een baksteen om hun ielig polsje hebben waarbij de band loodrechtt naar beneden valt en dan nog beweren dat de minimale pols omtrek nog wel een cm kleiner zou kunnen zijn.
Het is even wennen maar het went echt wel
Bij mij ook, maar meer voor de bovengrens bij benadering. De ondergrens ken ik nog niet, denk ik.
Bij mezelf heb ik 2 dingen gemerkt. Wanneer ik een pak/kostuum draag dan heb ik liever een kleinere en primair dunner horloge (zeker in combi met manchetknopen).
Wanneer ik in t-shirt loop heb ik liever een wat forsere horloge om mn pols.
Een kleinere diameter (<=38mm) in combi met een dunnere kast (<10mm) vind ik altijd prettig, fijn dragend en er fraai uitzien. Heb ook een horloge die 38mm diameter is, maar wel 13mm dik is. Aan dit horloge kan ik echter niet wennen.
Een horloge dat 42mm diameter heeft, maar ook 13mm dik is, vind ik dan wel weer mooi staan. Dus los van diameter is het dus ook de verhouding met dikte dat ervoor zorgt of ik aan een horloge kan wennen of niet.
Maar iets dat ik niet direct mooi vond staan is zelden tot nooit een lange blijver geweest…dat dan weer wel.
Nee . Maar ik moet erbij vertellen ik heb nooit n te klein horloge gekocht voor mij zelf .
Ik denk dat het idd wennen is, na mijn Pelagos 42mm vond ik alles te klein maar nu draag ik mijn omega’s van 34 tot 38,5 mm prima om mijn 19cm pols.
Zeker, meerdere vintage watches 37-38 mm. Is een kwestie van wennen. Polsmaat 18,5 cm, vlak 60 mm.
Normaal draag ik meestal 40-41 mm.
@Huzwa, na circa 1 à 2 weken ben je daar aan gewend. Zelf heb ik een 38 mm. Seikootje 5 gehad, op een 20 cm. pols (heb 'm na 5 jaar verkocht). Hij droeg als gegoten en ik vond 't een fijn horloge.
N.B. : ik heb 'm verkocht, want ik wilde een SKX 007 kopen (is uiteindelijk na 3 jaar stuk gegaan, na een val van 2 meter hoog op de tegelvloer van natuursteen).
Diameter zegt eigenlijk niet zoveel. Het ene horloge oogt groter dan het andere. Dat is hierboven ook al aangegeven. Je kunt dat ook heel wetenschappelijk benaderen zoals in dit artikel.
Het gaat om de verhoudingen. Ik heb ooit een nomos gehad van 38,5 die ik weg heb gedaan omdat hij mij te groot oogde. Maar ik heb 42mm modellen waarbij ik me heel comfortabel voel. Ik heb lang 40mm een beetje als richtlijn aangehouden maar neig inmiddels naar kleinere maten.
Nope, nope, nope. Ik heb hetzelfde probleem. Heb al verschillende ‘kleinere’ horloges gehad; van een schitterende GrandSeiko, tot een Yema, tot een Hamilton (alleen 38mm), maar echt telkens weer stink ik erin, prachtige hrologes, maar ze vallen echt te klein op mijn pols (van 19 cm).
Mijn advies: doe het niet meer, blijf bij 40 - 44mm.
Hmm, goede vraag!
Nou ja, als ik zo een beetje door het topic heenscroll, kan ik alleen maar concluderen: zoveel mensen, zoveel meningen. En dat is denk ik ook het punt: er is natuurlijk niet zoiets als ‘te klein’ of ‘te groot’, zolang je horloge maar doet wat het moet doen: je de tijd vertellen. Al het andere is gewoon een idee in ons hoofd en ook nog eens erg tijdgebonden. Ooit was 32mm een heel normale herenmaat. Vanaf de jaren '60 was alles tussen 34 en 40mm vrij normaal voor heren. Waarbij de laatste maat als behoorlijk groot gezien werd. Toen, in de jaren '00 van deze eeuw, kon het ineens niet groot genoeg zijn en zag je horloges van wel 50mm(!).
Maar wat is nou mooi? Ja, ik denk dat je polsmaat uitmaakt. Maar ‘overhang’ van de lugs is nooit mooi, net zoals een gigantische of juist een minuscule wijzerplaat, vind ik in ieder geval. Het moet een beetje ‘in verhouding’ zijn, met de kanttekening dat we gelukkig weer een beetje terug zijn gegaan naar enigszins normale maten, als in tussen de 36 en 42mm. Dat is voor mij ook de sweetspot. Met een enkele uitschieter, iets daarboven of -onder.
Voor mij persoonlijk -ik heb een pols van net effe meer dan 17cm- is een vintage van 34mm echt wel het minimum en dan maakt het nog uit of ik lange of korte mouwen draag. Met korte mouwen draag ik liever een iets forser horloge, zoals een Squale 1521. Maar die meet nog slechts een bescheiden 42mm en dat kan ik, vind ik, goed hebben. (Veel) groter hoeft van mij niet, met als uitzondering dan weer m’n Seiko solar Tuna (47mm). Maar ja, die heeft dan weer nauwelijks lugs en de wijzerplaatdoorsnede is relatief bescheiden.
Nou ja, succes met het nemen van je beslissing en geef 'm nog even een kans. Nogmaals, het zit allemaal in ons hoofd.
Hier wordt alles gedragen tussen 36 millimeter en Sinn UX Ezm 2b.
Maar wel in roulatie van klein naar groot.
Prachtig!