Wennen aan 'te klein' horloge?

Ik vind 36 te klein om mijn pols van 19, daarom ook de Rolex Datejust 36 de deur uit. 38 (Heuer) momenteel de kleinste en 42 (Speedmaster) de grootste.

Ik heb meerdere vintage horloges en dat zijn niet de grootste. Mijn huidige favoriete is een 34 mm Tissot.

6 likes

@Rob007, Rob, het blijft óók altijd nog een kwestie van persoonlijke voorkeur en/of smaak.

“Honderd mensen, honderd zinnen en honderd worsten, honderd pinnen.”
Dit is een uitspraak uit het oosten van ons mooie Nederland. :wink: :smiley:

Het zit tussen je oren. Als je lang genoeg met de hobby bezig bent ga je een andere smaak ontwikkelen en kom je tot de conclusie dat 36mm ook gewoon een normale maat is. In de loop van de tijd zijn horloges door mode groter geworden. Maar dat betekend niet dat het stijlvoller is.

9 likes

Wennen? Die dingen dragen als een 38! Ik geloofde m’n schuifmaat eerst niet toen ik zag dat hij 34 was.

‘te klein’ horloge

Ain’t no such thing.

2 likes

Ik droeg in die tijd vooral horloges van 40 tot 42mm. Dus dat was even wennen. :grin:

Liever te klein dan te groot. Ik heb meerdere kleine horloges en voel me daar zeer confortabel bij. Het ziet er ook gewoon netter uit dan zo’n bamischijf op je pols.

7 likes

Ik kom met heel veel weg met mijn bijna 20cm polsen. Wat ik dagelijks draag zit meestal tussen de 38 en 42 mm. Dat komt echter ook doordat ik voor mijn werk graag iets heb dat een stootje en een plonsje water kan hebben, dus vaak is het een duiker- en die zijn gemiddeld wat groter. Ik heb ook verschillende vintage horloges die ik meer in mijn vrije tijd draag en die dus wel wat minder vaak om de pols zitten. Mijn kleinste horloge van het moment is de onderstaande vintage Candino (hier voor de verhouding afgebeeld naast een Casio CA-53w, die een breedte van 34,5 mm en een L2L van ca. 43mm heeft).

Om mijn pols draagt dat dan vervolgens zo:

Te klein? Volgens sommigen misschien. Volgens mij niet, dus ik draag hem gewoon, want uiteindelijk is mijn mening de enige waar ik in dit soort zaken belang aan hecht.

9 likes

Heel erg hekenbaar dit. Ik kwam van een 48 mm (:flushed:). Intussen een 41, 43 en 44 mm Breitling en heb aan alle 3 moeten wennen m.b.t. het formaat. Maar na verloop van tijd veranderde dit zodanig dat (voor mij) de 48 mm nu echt belachelijk groot voelt. Heb geduld zou mijn advies zijn.

Hier een 21,5 pols 40 mm is wel het kleinste wat ik draag. Tijd terug 39 mm Vostok gekocht maar daar kon ik echt niet aan wennen.

1 like

Dan zou ik als eerste de NATO band eraf halen want als er iets belemmerend is voor je mouw schuiven…die lus.

3 likes

En op een nato ligt ze ook nog eens een stuk hoger.

2 likes

Te klein is niet fijn.

19,5 pols, 42mm toch wel het minimale.

1 like

Mee eens. Ik kon daar nooit aan wennen. Vaak gewoon te groot. Altijd dicht tegen de 40mm gebleven en inmiddels eronder. :slightly_smiling_face:

1 like

Waarom? Geld teveel?

1 like

Ik heb de zelfde polsmaat en kan ook niet wennen … soms lukt het een tijdje maar merk dat ik toch liever iets groter draag.
Zijn er zat die roepen dat alles boven 42mm te groot is maar dan blijkt dat ze zelf een pilsomtrek van 17cm ofzo hebben .

Gewoon dragen wat je fijn vind en goed vind staan :blush::+1:

1 like

Eigenlijk zijn al mijn horloges rond de 37/38mm…
Ik heb nog een Fossil van 39,5 mm ongeveer, dat is voor mij te groot inmiddels.

Bij mij went dat niet snel. Als ik een horloge te klein vind, blijft dat gewoon zo en gaat ‘ie eruit.
Zodoende is 39mm voor mij nu de ondergrens, en begint bij 42mm mijn comfortzone.

2 likes

Alles is al gezegd, waarbij persoonlijke voorkeur, smaak en gevoel doorslaggevend zijn.

De vorm van het horloge, de grootte van de wijzerplaat en/of de grootte van de bezel, de vorm van de lugs, de lug to lug maat, kleur van de wijzerplaat alles heeft invloed.

Niet te vergeten ook jouw polsomvang en de vorm van je pols (rond of plat) zijn mede bepalend.

Voor mij persoonlijk op mijn 17cm pols een voorkeur tussen de 38mm en 41mm, waarbij mijn Flieger chrono van 42mm de grootste is en die is alleen te groot in de zon met korte mouwen

kleine horloges staan bij mij echt kut meestal. Gevoelsmatig voelt het bij mij als een vrouwenhorloge. Ik ben ook de grotere chronographs en duikers gewend. Voorkeur gaat wel naar lekker platte chronographs, voelen lekker op de pols liggen. Gaat ook makkelijker onder een overhemd dan zon geribbelde duiker.

Each his own zou ik zeggen.

2 likes