Wennen aan 'te klein' horloge?

Ik draag voor het eerst in lange tijd weer eens een wat kleiner horloge, 36mm op 18,5 cm pols.

Normaalgesproken draag ik tussen de 40 en 42 mm.

36 mm is voor mij prima, mits de kast wat meer “body” heeft. Ik vind de bandjes bij kleinere lugbreedtes, zeker tapered, wel wat iel worden.

36mm Tissot, lugbreedte 19mm

3 likes

37,5mm, draag ‘m vaak en met plezier. Wel losjes, als een armband zeg maar.

7 likes

Of deze, 34mm. Idem een fijne klok.

4 likes

We gaan het zien.

Normaliter ga ik echt niet onder de 43mm, want dat word me echt te klein.

Maar nu heb ik de Seiko SPB383 incoming. 42mm. Is me eigenlijk te klein … Alhoewel …
Ik heb de Hamilton Murphy van 42mm en staat wel vind ik. Maar die heeft dan weer geen dikke / brede bezel.

Ben benieuwd.

Beetje laat, maar wat een prachtige cross hair Koen! Met de correcte kroon. :ok_hand:
Tsja, de mode was in de sixties van de kleinere horloges. Ik heb dat ook wel met oudere Omega’s. Gewoon bij een gelegenheid dragen zou ik zeggen.

De f300 is net wat groter, lug to lug, zou ik zeggen. Maar slanke polsen, dat helpt. :wink:

2 likes

Wrijf het er maar in! :smile:

Maar inderdaad, je hebt helemaal gelijk.

1 like

Bedoelde je nou de twenties, thirties, forties, fifties, sixties, seventies, eighties en nineties? Want laten we eerlijk zijn, die gekkigheid met grote horloges is pas echt in de Noughties en Teenies van de éénentwintigste eeuw ontstaan.

Het gemiddelde horlge was in 1940 nog 35,5mm, wat in 2000 nog eens een keer gemiddeld 37,5mm mocht zijn. Een kleine toename, maar geen exorbitante groei.

Na 2000 begon het echt fout te gaan. Ik kan niet wachten tot die gekte voorbij is.

Je hebt een smallere pols dan ik, en toch draag ik eigenlijk het liefst 36-37mm horloges. :slight_smile: Een duikertje mag maximaal nog eens 39mm worden, bij een normale kastvorm. C-shape draagt wat kleiner.

Die is eigenlijk ook best aan de maat. 40mm is voor mij op het randje. Ze dragen wel comfortabel.

Fixed that for you. Jij moet echt eens een 37mm GSje scoren of zo, en dan over een jaar nog eens kijken wat je vindt. :slight_smile:

5 likes

1960 lady seamaster en jaren 40 omega 30mm

Denk je dat echt? Ik vind de 39mm namelijk echt op het randje :slightly_smiling_face:.
Nu zit ik heel lang te kijken naar een GS slgh013 en naar de ML masterpiece (als final watch ooit).
Ja jij zou me zot verklaren denk ik als ik niet voor de GS kies maar dat even terzijde.
Beiden zijn het prachtige horloge’s en oke GS heeft zijn trackrecord en is technisch een veel beter horloge maar…
Puur op uiterlijk vind ik ze beiden zeer mooi, anders maar elk heeft zijn charmes.
Weet je wat me toch iet meer naar de ML trekt zonder te zeveren?
De grote, de ML is 43mm en de GS 40mm en dat doet me toch echt iets :yum:.
Even om een beeld te scheppen:

De grote:

De grote:

Ja de polsen kunnen verschillen maar ik denk dat je wel ziet wat ik bedoel :slightly_smiling_face:.
Ik snap dat je kleinere horloge’s leuk vind, ze tonen netter of subtieler.
Maar ik vind in your face niet altijd verkeerd zoals bij een astron, die zouden ze mij ook niet verkopen aan 39mm :slightly_smiling_face:.
Laat ons eerlijk zijn, het gaat nog wel even duren voor ik er 1 kan kopen dus wie weet wat vind ik daartegen mooi of welke andere modellen zijn er dan :wink:.

1 like

Haha :joy:, ja in het echt is het een fijn horloge hoor :slightly_smiling_face:.
Of ik heb smalle polsen en mijn astron is serieus te groot voor mij… maar dat zou me niets uitmaken want ik vind hem prachtig :wink:.
43mm:

Jazeker.

Ik zie ook wel met auto’s. Gelukkig zal dat weer voorbij gaan.

We zijn het eens. Ik ook. Je kunt hem nog net hebben, maar hij is wat lomp.

Ook ik heb deze gehad in een andere kleur (stalen kast, zwarte plaat), maar het all dial ontwerp was te groot op mijn 18,5cm pols. Mijn 40mm SBGN013 draagt bijvoorbeeld kleiner wegens de veel bredere bezel, maar beter dan de 38mm SARB033 is het eigenlijk nooit geworden qua maat van een gewone Seiko. Of de 36mm van mijn limited Alpinist.

4 likes

Ik ben naarmate de jaren volgde steeds kleiner gaan dragen:

1e horloge: Meistersinger (52 mm!!)
2e horloge: Breitling Superocean heritage (46 mm)
3e horloge: Omega Seamaster PO (43,5 mm)
4e horloge: Seiko SKX009j (42,5 mm)
5e horloge: Rolex Submariner (40 mm)

Next? IWC pilot (40 mm) of Spitfire? (39 mm) of Tudor Ranger (39 mm) merk dat ik Omega Speedmaster reduced of Chopard Mille Miglia met 39 te klein vind en de Ranger met 39 perfect.

Keuzes, keuzes!

1 like

Deze is 38mm met een lug to lug van 46mm. ( incl male endlinks 50mm ) Dit draagt lekker op mijn 18,5 pols.

Ik merk dat ik tot 36mm kan gaan… dan vind ik het persoonlijk niet mooi meer. Maar groter dan 39mm vind ik bij mij ook niet mooi staan.

3 likes

Jip.

Mijn grote horloges vind ik nu vaak maar groot.

2 likes

Verkopen maar die jlc :sweat_smile:

1 like

Ik neig de laatste tijd weer naar wat grotere (mits niet te dik) horloges. Ik draag al jaren 36-38mm. Noodgedwongen omdat ik een smalle pols heb van 16.5cm.

Je beperkt je echter ontzettend ondanks dat de keuze wat ruimer is tegenwoordig. Met name in de GS catalogus staan veel pareltjes die een 40mm+ meten.

In Azië is het sowieso normaal om met een klein polsje een 40mm + te dragen. In de lens ziet het er niet uit maar van een afstandje prima.

Resume; beperk jezelf niet teveel, draag wat je mooi vindt en comfort is king.

1 like

Ik bedoelde eigenlijk op het randje van ik vind hem juist niet te klein :blush:.
Ik heb smalle polsen maar ik trek me er niets van aan :slightly_smiling_face:

Wat maakt een vrouwenhorloge, een vrouwenhorloge?

Als ik kijk op de website van Tag of Longines definiëren ze vaak de vrouwenhorloges als de kleinere modellen, maar ik vind ze vaak mooier haha.

1 like

Toch blijven veel mensen waarde hechten aan hoe groot iets op foto’s lijkt. Het is al zo vaak gezegd: foto’s vertekenen enorm.

Zelfde horloge, zelfde pols:

En hier idem (44mm):

IMG_9888

5 likes