Werkelijke prijs?

Zit hier ff de discussie te lezen en ga met alle argumenten die hier worden aangehaald volledig akkoord. Wat ik eigenlijk aan @Matthieu zou willen vragen is in wat voor soort juwelierszaak hij nu eigenlijk werk. Eentje a la Schaap & Citroen of gewoon een juwelier om de hoek die zo wat vanalles verkoopt. Koop persoonlijk enkel horloges bij een AD waar ik in de grijze markt een opleg voor moet betalen omdat er een wachtlijst voor is. Maak daar geen geheim van bij die mensen, ze kennen me momenteel al een tijd. Tijdje geleden een Speedmaster gekocht met niet ingevulde service kaart bij een handelaar. Ben naar mijn AD gegaan om het bandje op maat te laten maken en de service kaart zat nog in het doosje. Deze kaart was voor een verkoper een probleem maar toen de eigenaar van de zaak erbij kwam zei hij van “moest er een probleem zijn dan maken we dat wel ff voor u in orde”. Service is en blijft belangrijk maar je moet als juwelier aka horlogeverkoper bewust zijn wat er gebeurd op het internet en weten wat de prijzen daar zijn en daar zo goed mogelijk op inspelen. Doe je dat niet, dan heb je een probleem.

:joy:

1 like

Er zijn ook juweliers buiten Utrecht

Ehm … ja,en? Bedankt voor de info? :stuck_out_tongue:

Geen dank - ik help graag

1 like

Het heeft misschien niet zozeer te maken met vasthouden aan oude principes, maar gewoon het hoofd boven water houden.

Als ik even snel de kosten per jaar reken:
Pand: 20k
Personeel: 100k
Inkomsten eigenaar; 80k
Overig; 20k

Dan moet ik al zo’n 7 ton omzetten om een beetje uit de kosten te zijn op basis van ongeveer 30% marge (zeg 4 speedmasters per week), en dan heb ik nog geen pensioen opgebouwd…
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat zo’n bovengenoemde juwelier met 1.5 fte personeel omzet, maar als ik zie hoe rustig het er altijd is…

Edit; ben ik de btw zelfs nog vergeten af te trekken :sweat_smile:

2 likes

Jij bent met je grote speedmaster kist naar de winkel gegaan? Geen wonder dat ze je gek aankeken :rofl:

Pand: 20k

Dat betaalde ik per maand in Den Bosch :joy:

4 likes

Je hoeft het pand niet gelijk te kopen
:kissing_closed_eyes:

Ik denk dat de meeste hier niet helemaal goed voor ogen hebben wat een huurpandje in een stadscentra kost…

4 likes

Goh, je lijkt mijn ex wel. Als je commentaar wil geven, doe dat dan op de hele tekst en niet zoals je nu doet. Lees maar wat er aan het begin van die zin staat.

:thinking:

2 likes

Goh. Je lijkt mijn ex wel. Die nam ook altijd aan dat ik commentaar had.

Dat terwijl ik alleen maar iets duidelijker wilde zijn voor, eh, anderen die het idee van omzet niet hadden begrepen. :wink:

2 likes

€1300,00 prijsverschil op mijn favoriete horloge (€4300,00 of €3000,00), is realiteit en stof tot nadenken. Als ik jouw inleiding lees, vraag ik me af hoe je innovatie wilt creëren.
Voor mij is het ontspanning en ook “avontuur” om mijn ultieme horloge-doel: de Speedmaster (Moonwatch) op een zo leuk mogelijke wijze te bereiken. De prijs speelt natuurlijk een grote rol, maar is niet helemaal doorslaggevend. Succes met jouw stage!

2 likes

Helaas is dat gemakkelijk de huur…

ff uit zijn context sleuren…

Excuses voor mijn botte reactie. Ik nam het persoonlijk op terwijl dat dus niet de bedoeling was. Sry.

Geen punt man! Ik heb er smakelijk om zitten lachen. Dat zou jij ook doen als je m’n ex kende. Brrrr… Ik ben zo blij tegenwoordig, het is bijna saai.

2 likes

Mijn vrouw zou oorspronkelijk de Speedmaster voor mij kopen, en liep bij een gerenommeerde juwelier naar binnen. Daar kreeg ze de adviesprijs te horen, waarop ze zei dat dat boven haar budget was. Op haar vraag of daar nog iets vanaf kon was het antwoord simpelweg nee.

Ze heeft gezegd dat ze er even over moest nadenken. Ik heb zelf niet getwijfeld; met zo’n autoritaire houding verdient iemand geen business. Juwelier afgeschreven dus, en ik heb een tevreden stellende deal gedaan met een zogenaamde “grijze handelaar”.

Als die juwelier zich wat minder hautain had opgesteld was het misschien heel anders gelopen. Ik had hem in gedachten al wat meer marge gegund dan op de grijze markt, omdat hij ook meer kosten heeft.

Hij zal ongetwijfeld zeggen dat mijn vrouw niets van onderhandelen begrijpt. Ik zeg dat hij een dief van zijn eigen portemonnee is.

Dit was overigens geen juwelier uit Utrecht :wink:

1 like

Jup, de zaak waar ik werk zit in een goedkope voorstad waar de huur zo’n 25k per maand is (wel voor zo’n 200m2). Huur voor winkelpanden is gewoon torenhoog in vergelijking met een woning.