Werkelijke prijs?

Omdat iemand vasthoudt aan een prijs is deze autoritair?

Vreemde gedachtengang heb je…

Gezien de wereld om hem heen? Ja.

En het gaat natuurlijk om de manier waarop (ook al heb ik het gesprek uit de tweede hand).

1 like

Destijds mijn winkel
20k per maand huur
35-40k per maand personeelskosten
10-15k per maand vanalles wat kosten denk aan it , marketing , support , gaswaterlicht , ect.
Zeg maar 70k per maand vaste lasten. Dan heb je nog niks ingekocht en of omzet gemaakt.
Er moet serieus wat omzet gemaakt worden wil je je hoofd boven water houden.

1 like

Hoeveel personeel heb je dan…?

Anders komen ze niet van die Breitling af natuurlijk :wink:

1 like

Ha! wat een verhalen , heerlijk!
Bij mij komt hij aan huis leveren tja en dat anno 2018 waar krijg je die service nog… krijgt van mij een heerlijke bak koffie en zelfs een verse verpakte koek erbij van de warme bakker (Lidl) lekker over klokkies praten en dan komt de doos op tafel!!! het MOMENT!! tadaa! uitpakken die hap.

Lichte spanningen door het lijf zijn positief voelbaar een beetje zweten en trillen hoort er ook bij.
Eindelijk het moment om de pols die Omega Speedy compleet met doos papieren en natuurlijk garantie. Genieten , lichte opwinding en uiteindelijk het gelukzalige moment dat je een tevreden klant bent.

Dan komt het onoverkomelijke, het betalen…wat zegt u! ja u hoort het goed even 1100 euries minder aftikken dan bij de AD wat een service bij onze grijze vrienden, ik blijf trouw klant bij ze. :+1: de AD is er goed voor om je neus tegen de etalage ruit te drukken , heb ik ook gedaan in Oberhausen om mijn toekomstige klok te bewonderen. En hop even prijzen vergelijken en dan de conclusie dat de verschillen wel heel erg groot zijn met de grijze dealers. Daar kan helaas geen witte handschoentjes , koffie en entourage tegen op.

1 like

Voorop gesteld dat ik nog nooit een duur horloge heb gekocht en waarschijnlijk ook nooit ga/kan doen,
valt onderstaande mij wel op:

Waarom geeft een AD een (grijze) handelaar wel korting maar de klant niet? Of praten we nu over AD’s in het buitenland?

Om zijn verkoopaantallen te halen zodat hij z’n dealerschap of inkoopkorting kan behouden.

4 likes

Omdat een grijze handelaar veel meer afneemt, en daarmee de AD van een probleem verlost?

Klopt, de mijne komt van een hele grote dealer uit Italie uit het plaatsje Ravenna, prijs aldaar voor de speedy 4400 euro, prijstag geeft dat ook aan. 100 euro meer dan de officiële prijs in ons land, zal wel aan de locatie liggen en het geeft ook aan dat de kosten van de AD aldaar wel erg hoog zullen zijn.

Had er 7(8 soms).

:+1:t4:

600-700 brillen per maand. 12 jaar lang… Dan weet je waar die Patek’s vandaan komen :joy:
(en mijn grijze haren…)

1 like

Het is je gegund…:wink:

1 like

Die mate van ondernemersrisico, ongetwijfeld in combinatie met hard werken, mag ook wel beloond worden wat mij betreft. Het is je inderdaad gegund.

2 likes

Ik was ook best bereid geweest om bij de AD wat meer te betalen dan in de grijze handel. Daar ben ik overigens ook niet voor de laagste prijs gegaan.

Maar:

• mijn vrouw gaf aan dat de adviesprijs boven haar budget lag.
  • ik wist van tevoren dat 10% ~ 15% korting zeker haalbaar moest zijn, en had die prijs ook vooraf met haar besproken. Die prijs lag nog duidelijk boven de prijzen die b.v. William Wien hanteert.
  • met simpelweg “nee” zeggen sla je de deur dicht. Dan is de drang om te verkopen blijkbaar niet zo hoog.
1 like

Ik heb mijn laatste drie Orissen nieuw bij de juwelier gekocht, Ace en spyer. Omdat ik het hen gun. Ik vind het hele fijne mensen met een goede kennis van zaken. Ze kennen mij en als ik een vraag heb wordt ik goed geholpen.

Zelfde bij een grijze handelaar. Ik heb al veel bij William wien gekocht en geruild omdat hij een goede prijs biedt en altijd heel flexibel is. Ik kan altijd bij hem terecht.

Ik denk dat je startvraag moet zijn,
Wanneer kopen mensen bij mij? En wat kan ik doen om dit nog beter uit te nutten?

4 likes

@matthieu Ik koop sierraden ed allemaal bij mijn juwelier. 2 horloges heb ik daar nieuw gekocht…waarom?? omdat ze me allemaal in deze zaak netjes behandelen, maakt niet uit waar ik voor kom. Als ik binnen wip voor 1 pandora kraal hebben ze net zoveel aandacht voor me als toen ik voor en paar k juwelen kwam kijken. Mijn horloges (allemaal oudjes dus online ed) komen soms daar voor een kleine reparatie, ook hier geldt dat ze net zo vriendelijk zijn voor een push pin als voor een uurwerk service…Ik denk dat je het alleen met service en deskundigheid kunt redden als juwelier en met iets bieden wat je online of bij een handelaar niet kunt vinden. Stel dat je iemand als @stefanketelaars aan je zaak kunt verbinden of iemand (ben even kwijt wie dat ook al weer doet hier) die horloge banden kan repareren (gaten ruimen en overmaat pinnen erin, polijsten en matteren ed) en dus een unieke service kunt verlenen dan kun je naam maken en klanten binden!

1 like

Beste Matthieu,

Echt een nieuw concept voor een juwelier/horloge dealer zou ik zo direct niet weten.
Het is hier al veel gezegd, zorg dat je die gun-factor verdiend. Die krijg je op het moment dat de klant zich welkom voelt en zich ook niet verplicht voelt om iets te kopen. Maar dat hij/zij rustig kan rondkijken en geadviseerd kan worden. Biedt de gasten een drankje aan. Een kopje koffie is echt niet zo duur.

Als ze verwachten dat ze het horloge voor dezelfde prijs krijgen als ze op internet hebben gevonden, leg ze rustig uit waarom dat voor jullie niet mogelijk is. Maar vertel daarbij dat ze bij jullie altijd de beste service krijgen. Zorg er vervolgens ook voor dat die service inderdaad uitmuntend is!

Alles wat je zegt moet kloppen!

Er zijn grote juweliershuizen die mooie evenementen organiseren voor hun clientèle. Ik snap dat een kleine zaak daar niet de middelen voor heeft maar je kan wel iedereen uitnodigen voor de presentatie van je nieuwe collectie. Stuur je klanten een kerstkaart. Als iemand een horloge koopt voor zijn verjaardag, probeer deze dag te onthouden en feliciteer diegene op de dag zelf met zijn/haar verjaardag. En niet alleen dat ene jaar. Dan maak je het persoonlijk. Ken je klanten!

Verder is er veel gezegd over social media. En gebruik dat inderdaad ook.

Als ik interesse heb in een horloge wil ik dat horloge in het echt zien. Een plaatje is voor mij niet genoeg, ik moet voelen en aanraken. Dan moet ik dus naar de winkel. En natuurlijk heb ik voor die tijd wel op internet gekeken naar dat horloge. Ik weet dus ook de verschillende prijzen. De winkelier moet op het moment dat ik binnenstap alles uit de kast te trekken waardoor het prijsverschil tussen hem en een aanbieder op internet, voor mij als klant, minder relevant wordt.
En dat is echt niet onmogelijk. De aanschaf van een horloge is immers pure emotie. Je hebt geen horloge nodig. En al helemaal geen duur horloge.

Ik hoorde laatst op een bijeenkomst over hospitality management dat er een autodealer in Nederland is die geen personeel meer aanneemt van het IVA (instituut voor autohandel), maar van de hogere hotel school. De mensen die de showroom binnen stappen weten vaak al veel over de auto. Hebben hun keuze min of meer al gemaakt. Belangrijker dan kennis over de auto is het de gast het idee geven dat deze welkom is. Dus geen snelle handelaar met een mooi praatje maar een lieve glimlach die echt geïnteresseerd vraag of hij/zij de persoon ergens mee kan helpen. En als klant voel je of deze interesse gemeend is of uitsluitend aanwezig is om de deal te sluiten.

Er zijn verschillende boeken over dit thema geschreven. Als je de titels wilt hebben moet je me even een PB sturen.

Succes met je stage!

3 likes

Dan maakt hij nog genoeg winst en dan is zeker de drang niet hoog genoeg. Ik weet zeker dat de tijden gaan veranderen, gaat langzaam maar toch zichtbaar. In mijn woonplaats zie je het al, twee plaatselijke dealers de een verkocht Omega een aantal jaren maar is ermee gestopt. Te weinig verkoop en te duur. De mensen wijken uit naar internet. De goedkopere merken lopen dan wel weer redelijk via de AD ze richten zich meer daarop. Ook zichtbaar trouwens in de etalage Citizen en Seiko lopen wel een stuk beter daardoor.

Op den duur prijzen de AD zich voor een gedeelte uit de markt, fuseren zal dan de toekomst worden.
Zeker om het hoofd boven water te houden. Internet verkoop heeft vele voordelen, lage overhead kosten en minder personeel en dure panden.

Nadeel is het niet fysiek zien en voelen van wat je koopt, dat maakt wel weer de prijs goed erdoor. Maar de meeste weten al wat ze willen hebben en dan is vergelijken en kijken via het net eenvoudig en nee je hoeft niet altijd voor de goedkoopste te gaan, je heb soms al met een aantal een goede band opgebouwd en dan kom je zeker daar weer terug.

Tijden veranderen zo ook het koopgedrag. Als ik naar mijzelf kijk kocht ik 10/15 jaar geleden bijna alles via de winkel en nu voor 90% via internet.
Ik kocht ooit eens een 12 jaar terug een Oakley zonnebril voor 175 euro in de winkel en zat een tijdje erna eens op het net te speuren en vond bij toeval de bril even nieuw voor 75 euro minder! tja de oogjes zijn open gegaan en mijn koopgedrag is daar zeker door veranderd.

Behalve kleding dat haal ik in voornamelijk in de winkel, pasvorm enz enz variëren nog als eens geldt niet voor alles, sommige kledingstukken die ik al heb kan je eenvoudig op het net vinden en dan wordt de koop gesloten via het net… Schoenen hetzelfde , op een paar modellen na die ik al heb staan en die weer tegen een gunstige prijs via het net kan aanschaffen.

Ik zie wel dat steeds meer AD hun waar aanbieden via internet maar qua prijzen niet echt zakken. Je kan goed vergelijken tegenwoordig. En dat is voor ons de consument weer gunstig.