Dank allen!
Het is een genot om te dragen. ![]()
Dank allen!
Het is een genot om te dragen. ![]()
Inderdaad, het merk blijft me toch verbazen. ![]()
Ja, dat is eigenlijk het enige “dingetje”. Dat is denk ik wel een krassenmagneet.
Aan de andere kant is het ook weer een “gebruikevoorwerp”.
Dat is inderdaad denk ik wel het gevoel bij dit horloge. Het had zomaar een een drukke on-overzichtelijke wijzerplaat kunnen hebben.
Mooi citaat overigens, lang geleden dat ik die voorbij hoorde komen. ![]()
Overigens sluit het aan bij mijn gedachten zoals in de titel. Ik ben even kwijt van wie het citaat was. Was dat Einstein?
Exact! ![]()
Op termijn doen! Ik heb het merk altijd wat genegeerd in in het verleden ooit een Nomos Orion in de collectie gehad. Jammer dat het de grijze variant was, maar qua afwerking, distinctie en draagplezier toch ongeëvenaard. Ik sluit niet uit dat er in plaats van mijn GS Quartz toch nog een keer een Orion, Metro of Tangente bij komt.
Ik ben nog een beetje aan het verzinnen welke componist ik bij deze worldtimer kan vinden. Met het citaat van @horlogista in gedachten: ordnung braucht nur der dumme, das genie beherrscht das chaos, zou ik Bruckner of toch Bach verwachten. ![]()
Maar ben er nog niet uit. ![]()
Hele mooie foto’s van een van de mooiste kleurstellingen van dit model.
Dank!
Ja, anders is de prijs helemaal niet meer te doen natuurlijk, dus ik snap dat wel.
Ik heb al een mail gestuurd met de vraag of ik zo’n klein mini confiture potje, je weet wel die van hotels, erin kan schroeven ter bescherming.
Je moet toch wat. ![]()
Voor de foto’s heb ik die maar weggelaten.
Ha, daar is wat voor te zeggen natuurlijk.
Wat een schitterende NA Jaco!
Heerlijke Worldtimer in een wonderschone verpakking. Genieten. All over the world.
![]()
Dank!
Mooie aanwinst nooit gezien trouwens
@horlogista Ik heb mijn topic-titel en (inderdaad) het citaat van Einstein eens gekoppeld aan het begrip worldtimer in ChatGPT.
Toch soms wel smullen hoe het er dan uitkomt:
ΝΟΜΟΣ (νόμος) betekent wet, regel, ordening – het principe dat richting geeft aan wat anders uiteen zou vallen. In een worldtimer van Nomos krijgt dat woord een subtiele, bijna ironische lading. Want waar de wereld zich uitstrekt over meridianen en tijdzones, waar dagen beginnen terwijl elders de nacht valt, lijkt chaos het natuurlijke uitgangspunt.
En toch – de stedenring schuift, het uur verspringt, alles blijft in evenwicht. Hier wordt orde geen dwang, maar beheersing. Zoals Einstein het formuleerde: „Ordnung braucht nur der Dumme, das Genie beherrscht das Chaos.“
De worldtimer temt geen wanorde door haar te ontkennen, maar door haar te begrijpen. Hij draagt het wereldse ritme niet strak in het gareel, maar beheerst het met vanzelfsprekende precisie. Zo wordt Nomos geen starre regel, maar het stille genie achter de wijzers — een kosmos om de pols, waar chaos en orde elkaar ontmoeten in tijd.

Schitterend horloge en mooi geschreven. Ik snap dat u daar blij mee is.
Dit past veel beter, als interpretatie, bij de Nomos… Chaos maar dan wel op een beheerste manier. Geniaal!
![]()
Laten we het eens uitbreiden met de link naar Bach. @GustavM
ΝΟΜΟΣ (νόμος) betekent wet, regel, ordening – het principe dat richting geeft aan wat anders uiteen zou vallen. In een worldtimer van Nomos krijgt dat woord een bijna muzikale betekenis. Want waar de wereld zich uitstrekt over meridianen en tijdzones, waar ochtend en avond elkaar kruisen, lijkt chaos het vertrekpunt.
En toch beweegt alles volgens een verborgen partituur. De stedenring draait, het uur verschuift, continenten wisselen van licht — zonder dat het systeem zijn kalmte verliest. Zoals Einstein schreef: „Ordnung braucht nur der Dumme, das Genie beherrscht das Chaos.“
Dat is geen starre orde, maar beheerste complexiteit — zoals in een fuga van Johann Sebastian Bach, waarin stemmen ogenschijnlijk vrij door elkaar bewegen, maar samen een mathematische harmonie vormen. De worldtimer is zo’n compositie in staal en saffierglas: geen dwangmatige regel, maar een levende structuur. Een kosmos om de pols, waarin tijd zich gedraagt als muziek — streng, vrij en volmaakt in balans.
Ik had het zelf niet beter kunnen verzinnen. ![]()
Mooi horloge ![]()
World timer vind ik meestal te druk en te prominent maar bij deze is het te doen. Gefeliciteerd met de aanwinst!