Voor mij zou mijn enige horloge toch wel een dresswatch moeten zijn, of iets wat daarvoor door kan gaan. Ik zou niet gauw een duiker of zelfs een sportievere chrono bij een pak aantrekken. Maar wel een dresswatch op een casual bandje bij een korte broek. T-shirts draag ik niet en voor het zwemmen doe ik mijn horloge af, dat scheelt alweer.
Van mijn huidige collectie wordt het de Nomos Metro Update:
Op technisch of uiterlijk vlak niet zoveel, maar dit was een kadootje van mijn wederhelft, dus daar ben ik ook om die reden nog eens extra aan gehecht.
Ik heb daar nog eens langer over nagedacht. Eén horloge om alles mee te doen mag zeer zeker geen duikhorloge zijn. Die kun je met goed fatsoen niet bij nette kleding dragen, dat zijn vrijetijdshorloges pur sang. Ik zou het naar een begrafenis trouwens ook niet doen, dat is smakeloos, en in m’n vorige overweging had ik dat niet mee genomen.
De bovenstaande zijn mijn twee huidige picks als het zo moest zijn. 100m resp 200m waterdicht, GADA, prima op leer, NATO of canvas. Voor wie nu denkt “hee, geen GS quartz”, dat is correct. Dit horloge werkt alleen op staal en is daarmee ook niet geschikt voor nettere gelegenheden en begrafenissen:
De Patek met geïntegreerde band kan sowieso dus al niet. Uit jouw rijtje is alleen de AT een optie, ook al zou ik veel eerder voor een Globemaster gaan.
Ehhh… hopelijk niet te veel uit eigen ervaring ?
Voor de verschillende gelegenheden ter overweging van een one piece collection staat die event niet in mijn top 10.
Wel: werk in pak, smart casual, strand, sporten, motor, zeilen, tuinieren, klussen, uit eten. De enige die het bij alles zou kunnen is mijn sarb033 en die heb ik het minste om.
Als horlogeliefhebber wil ik juist afwisselen en na werk (DJ, Constellation, vintage, of …jawel Sub
of als geintje de Casio 168W) iets om doen wat mijn avond activiteit past. In het weekend of vakantie idem, bij sport en ski de Garmin. En voor echt chicque de Cellini.
Als alles weg zou moeten blijft tocht echt de Sub (14060M) over. Onder een pak dan maar de beste Zwitserse lul op een drumstel.
Ik had de een link tussen een ‘one piece collection’ en een horloge dat onder alle omstandigheden gedragen kan worden nog niet gemaakt. Ik zou m’n enige horloge daar ook niet op afstemmen, dat zal altijd tot een (voor mij te groot) compromis leiden.
Als het er toch maar één kan zijn, dan liever het horloge dat ik écht wil hebben. In alle situaties waarin dat horloge niet kan -> Koos horlogeloos.
Helaas. Ik vrees dat op m’n broer en zus na m’n hele familie inderdaad dood is. Ooms, tante, ouders, grootouders, de hele bubs. Dat krijg je als nakomertje, dan wordt je snel wees. Zelfs m’n broer en zus zijn 17 respectievelijk 13 jaar ouder dan ik.
Verder heb ik collega’s begraven zien worden, en in Israël was een begrafenis een enorme gelegenheid. Een ouder van een collega stierf, het halve bedrijf stond bij de begrafenis, die binnen 24 was, en toen begon de week shiva zitten met de hele familie. Wat overigens erg gezellig was, met heel veel goed eten.
Maak je niet te sappel, de dood is gewoon een deel van het leven, dus ik ben daar wat blasé in geworden, maar als je bij een begrafenis komt vind ik dat je je respectvol moet kleden. En hoe ouder je wordt, hoe meer het er worden.
Een mooie keuze voor altijd.
Gewoon zonder horloge naar de nettere gelegenheid, dan heb je alleen een horloge aan in de vrije tijd, da’s ook een oplossing.
Daar tegenover staat dat je het er verder mee moet doen omdat er naar mijn weten geen aftermarket-banden bestaan voor het snelwisselsysteem van Cartier. Het is geniaal maar beperkt je tegelijkertijd.
Zo kijk ik er inderdaad ook tegenaan. Een horloge met een matige waterdichtheid zou voor mij prima als one piece kunnen fungeren. Ik heb werkelijk nog nooit de behoefte gevoeld om met een horloge om het water in te gaan
Zeker! Een nette chrono is voor mijn gevoel zo’n beetje de enige one piece collection die lekker gaat bij een spijkerbroek met sneakers zonder het incidenteel combineren met een pak uit te sluiten.
De Nomos is inderdaad groot. Misschien overcompensatie na jaren met een iets te kleine dresswatch. Maar bij mijn pols/smaak past hij op dit moment precies.