Hoe is deze naast je 44GS?
Allebei toppers - heel mooie en goed afleesbare horloges. De 44GS kast in 40 mm is wat hoog voor mijn (stokbroodvormig,16,75 a 17 cm) pols door de lange lugs en male endlinks. Dat is beter bij deze The Citizen. Plaatje:
En als referentie de Sub (41mm), SKX (42mm?) en Marinemaster 300 (44mm):
Tja we hebben het hier over " one piece" maar jij hebt er twee van ![]()
![]()
![]()
Dat zou deze zijn als ik niet nog 3 meer had gekocht.

Vraag me vaak af of dat moet onderdoen voor een GS. Ik zie het niet echt op foto…
Niet echt: specs zijn beter dan de standaard quartz GS modellen, peciezer uurwerk, Eco Drive en perpetual calender, veelal in duratect titanium. Afwerking is ook top. Verder kwestie van smaak
De afwerking etc zijn in mijn ogen zeker vergelijkbaar, net als de uurwerken. Als gezegd past deze maat mijn pols wat beter dan mijn GS maar dat is persoonlijk - en ik heb nooit een 36,5mm 44GS gehad, wellicht past die me beter.
De platen zijn beide prachtig, waar The Citizen wat punten laat liggen is dat de doorzichtige plaat (glas of plastic) bovenop het papier soms reflecteert en dus onder een bepaalde hoek minder afleesbaar is. Voordeel is dan weer dat je geen batterij hoeft te wisselen maar goed, ooit zijn die pakkingen toch op en moet je iets.
En The Citizen heeft volgens mij maar één trucje voor de platen, geverfd papier, terwijl GS wat meer variatie heeft binnen de collectie.
@Fate_Amenable_To_Change jij aanvullingen?
Zijn ze verkrijgbaar in EU?
Ja.
En silver flakes…
Platinum.
I stand corrected. Ik vind ze prachtig, maar niet mechanisch en geen zichtbodem. Dus ik kijk enkel on te genieten, niet om een aankoop voor te bereiden ![]()
Ik snap dit heel goed. Waarom deze voor jou over je PRX?
Bij The Citizen zijn ze overgestapt op de AQ4100 kast, die ik eigenlijk niet mooi vind. Ik vond de klassieke “Chronomaster” kasten vele malen mooier, maar voor alles wat bij Citizen up market is gaan ze op dit moment op de hoekige toer.
Wat betreft de afwerking: Ja, het Washi papier en ook de oudere Chronomasters met Sunburst hebben een heel erg mooie wijzerplaat, maar ik heb het idee dat wijzers en indices net wat meer schitteren en wat strakker zijn gedaan bij Grand Seiko.
Dan de uurwerken. Op papier doen ze +/- 5 seconden per jaar, maar dat is met de disclaimer dat je ze regelmatig draagt. In werkelijkheid had de mijne meer drift dan mijn Grand Seiko quartzen in roulatie. Grand Seiko belooft +/- 10 seconden, en levert er +/- 2, ook al rouleer je en liggen ze in de kist.
De Citizen heeft dan weer een perpetual calendar en een onafhankelijk verstelbare uurwijzer. Dat laatste is iets wat allen de 9Fx5 serie heeft bij GS, maar die doen niet aan perpetual calendars. Aan de andere kant: een GS tikt gewoon mooier dankzij die anti-backlash motor met die twee tikken per seconde. Dat ziet er veel statiger uit.
De conclusie is dat ik geen enkele Citizen of The Citizen meer in de verzameling heb, maar wel drie Grand Seiko quartz horloges. Ik denk dat dat mijn mening redelijk duidelijk weergeeft.
Jazeker.
Voor mij geen uitgesproken toolwatch esthetic, alsjeblieft. Deze 36mm kleine en onopvallende field watch op leer zou op dit moment goed mijn one and done kunnen zijn. De Nomos is van de troon gestoten, want dit ontwerp is mooier dan hoekig Bauhaus.
- 100m waterdicht
- Plat, klein
- Goed afgewerkt, met waanzinnig saffier
- Afhankelijk van het gekozen bandje doet hij onder de radar beach to boardroom.
Maar eerlijk is eerlijk, dit zijn ook een kandidaat:
Dan doe ik aan het strand m’n horloge wel even af. Want zeg nou zelf, deze kan altijd en overal, en hij is volgens mijn Elma technisch gezien waterdicht, dus zwemmen uitgezonderd kan ik 'm 24x7 om houden.
Een kandidaat die ik niet in de verzameling heb: De Breitling Top Time B31 op staal, leren bandje bij kopen.
Duikhorloges zijn voor activiteiten aan water met pauperkleding. Tuurlijk, ik heb er ook drie, maar ik zou het nooit als enige horloge ambiëren.
Ik weet t maar die is 40mm toch? Staat op het lijstje om te proberen. Hoe is deze om de pols vergeleken met de kleinere broer?
Vind ‘m zelf net mooier staan dan de 37,5 (had een AQ4020-54Y) op mijn 18,5 pols. Maar die misstond zeker niet hoor, laat dat duidelijk zijn. En bij @Piede staat die 37,5 ook erg lekker op zijn ik denk 19 pols.
De crownguards maken het horloge ook net een slagje groter, maar ook net wat vlotter
Telt als 1, en dat is een back up. ![]()
AQ4020-54Y. Dat was de mooiste kastvorm voor mij, op het eind van de rit.
Overigens ook met crown guards. 37mm is de superieure maat op mijn 18.5cm pols. Helaas wel een rehaut voor de minute track, wat ik op de Shunbun ook erg skeer vind. Op het eind van de rit wint dit voor mij:
Maar de AQ4020 (denk ik toch?) van @Anthony speelt mee in die league. Die is fantastisch. Misschien zijn The Citizens wel het mooist met de simpele 37mm kast, een simpele sunburst, en cursief “Chronomaster” op de plaat.