Wie gaat er zondag (16 november '25) naar Rikketik, en vooral waarom?

Was een leuk dagje, heb me gelukkig aan m’n eigen voornemen gehouden om geen horloge te kopen. Toch werd mijn doorzettingsvermogen op de proef gesteld :wink:

Leuk om @Cav en Erik ontmoet te hebben! Mijn winst van vandaag is het volgende:

Nieuw bandje voor m’n Flightmaster:

Een kroko bandje in precies de juiste kleur voor m’n Spaceview (die gisteren binnen gekomen is, daarover later meer). En ook een goud kleurig bandje voor dezelfde:

En de watchroll die ik nog nodig hand voor op reis:

Daarnaast nog wat plexiglas standaardjes gekocht om horloges op te zetten maar die liggen nog in de auto :wink:

Tot de volgende!

14 likes

Oef, dat is een súper combinatie. :ok_hand:

1 like

mooi!

1 like

Fraai! Gefeliciteerd! :+1:

1 like

De Surena heeft een beurtje nodig, maar is wel aardig radioactief. Snel weer dichtgedaan.

17 likes

De Buren Grand Prix nog even beter op de foto gezet. Dit vind ik zo ontzettend cool. Deze gaat denk ik op een bund strap, of ik ga er zelf iets voor maken, zodra ik dat kan.

33 likes

Binnenkort lekker in bad

17 likes

Omnia is in 1945 geregistreerd volgens Mikrolisk. Alles lijkt erop dat deze niet veel daarna is gemaakt. Stevige Radiumcijfers, secondenindexen, bulls eye, drilled lugs, een typisch militair horloge. Maar wel in een nette staat.

Het uurwerk ken ik niet, maar ik herken er wat Ebauches Bettlach of BFG in. Hij lijkt goed te willen lopen, op de uren- en minutenwijzer na. Dus deze gaat in de projectbak.

14 likes

Het uurwerk in de Surena is een NF(T) 50, Nouvelle Fabrique (Tavannes), dat opging in ESA. Geinig omdat ik al eens had gelezen dat @chi_kwadraat zo’n zelfde uurwerk had geïdentificeerd hier op Hf en ik daar nu via Google Lens weer terechtkwam. :face_with_monocle:

De fabriek had het moeilijk in de jaren 30. Medio 1941 kwam het onder controle van Ebauches SA, dat het kapitaal verhoogde en de productie opnieuw richtte op ebauches, horlogeonderdelen en kleine mechanische producten. De fabriek, nog steeds “Nouvelle Fabrique” genoemd, bleef decennialang een productiesite van Ebauches SA onder leiding van Eberlé, terwijl het bedrijf steeds strakker werd aangestuurd en nieuwe bestuurders werden toegevoegd.

Eberlé werd in 1960 gepromoveerd tot directeur-generaal. Na zijn overlijden werd de Nouvelle Fabrique stilgelegd. Op 20 december 1966 werden de bestuurders de Coulon en Jeannot officieel uit de leiding verwijderd en werd het bedrijf overgenomen door Tavannes Watch. Een nieuwe groep leiders nam de activa over.

Het gefuseerde bedrijf kreeg de naam Ebauches Tavannes en bleef actief tot in de jaren 1970.

5 likes

Voor het eerst sinds heel veel jaren (ooit 1x geweest en volgens mij in een kleinere ruimte als ik het me goed herinner) weer eens geweest. Leuk voor m’n zoon om eens mee te maken.
Het viel me op dat er veel jongeren liepen die op zoek waren naar een horloge. Ik zag ze wel naar maatje 34 mm kijken. Het is te hopen dat die damesmaat trend gauw over is. Terug naar 40+ mm.

Ik vond het iets te druk maar ja dat is bekend.

Niets gekocht.

1 like

Thanks! Gaaf hè, word er wel heel blij van. Zal in daglicht nog even een fotootje schieten :ok_hand:

1 like

Ik vermoed dat je nog even teleurgesteld zal zijn. Veel jongeren zoeken (aangewakkerd door Social media status) naar dure merken. Als je dan wil beginnen, begin je niet met een grote Rolex. Wel met een kleine :wink:

Ik vind het wel leuk dat de interesse in de oude maten weer leeft.

5 likes

Alsjeblieft niet zeg! Ik vind 40mm+ vreselijk om te dragen. Te groot, te zwaar, te oncomfortabel.
Vanaf 34mm - 40mm, vind ik allemaal prima. Je kan het vergelijken met de telefoons van tegenwoordig. Grotere telefoons lijkt leuk en aardig, maar draag ze maar eens bij je. Je kunt ze niet echt comfortabel in je broekzak dragen. Ik spreek steeds meer mensen, die voor het maatje kleiner gaan.

Less is more… Of in goed Nederlands: Minder heeft meerwaarde.

9 likes

Less is more… Mijn voornaamste Rikketik-aanwinst, naast wat krokobandjes en schuurstokjes.

Een Nomos Orion 35 mm met Alpha (Peseux 7001 met frosted gilding, 3/4 platine, geblauwde schroeven en doppel Sonnenschliff raderen die je niet ziet door de dichte bodem).

34 likes

Leuke Rikketikbeurs, voor het eerst samen met @HorloG een tafeltje om eens wat overtollige horloges uit mijn collectie te verkopen.
Heel aantal HF bezoekers gezienp, gezellig!
Ook nog een horloge gekocht!
Deze 35mm, dunne bezel en lichte plaat dus draagt groter, Fortis gekocht, gauw thuis gepoetst en op een rode allligatorband gezet, nice!

36 likes

Lijkt me heel tof om heen te gaan.

1 like

Ook leuk, diverse dames verzamelaars gesproken, een mooie ontwikkeling.

6 likes

Ja ben ik ook bang voor.
We gaan zien wat de toekomst brengt…

1 like

Niet met 18+ pols….
En een leesbril :joy::joy:

1 like

Voor volwassenen met een pols van 20+cm dan. Of anders voor wie zich nog altijd een beetje Captain America voelt. :joy:

6165c13713fcfae2b6d729d154a24c0f-2250785396

Ziet er potsierlijk uit voor de meeste gemiddelde polsen. Lugs die uitsteken, bandaanzet die in een hoek van 90° staat, zichtbare gaten in profiel. Brrrr.

(al speelt de L2L harder mee dan diameter natuurlijk)

2 likes