ik heb een horloge gezien van het merk Waldan
een Waldan de Luxe Swiss made, dat staat op de wijzerplaat.
maar als ik nu dat merk ga opzoeken dan kom ik bij een USA merk uit.
het is wel een vintage horloge, denk ik.
Waldan is een Amerikaans horlogemerk dat in 1979 door een familie werd gerund en waarvan het hoofdkantoor in New York is gevestigd. Het merk wordt beschouwd als het âbest bewaarde geheimâ in de wereld van de fijne horlogemakerij en heeft meer dan 35 jaar aan rijke geschiedenis, waaronder het huiveringwekkende overlevingsverhaal van oprichter Oscar Waldan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zijn opmerkelijke inspanningen in de Zwitserse horloge-industrie die daarop volgden, omvatten decennia van het ontwerpen, produceren en leveren van fijne uurwerken aan bekende merken als Tiffany & Co., Tourneau, H. Stern en Neiman Marcus. Oscar Waldan zocht de beste Zwitserse componenten om tijdloze horloges te creĂ«ren die lang mee zouden gaan en in de mode zouden blijven, hoewel er maar weinig zijn naam op de wijzerplaat droegen. De horloges die hij voor deze leiders in de industrie creĂ«erde, waren exclusief vervaardigd van edele metalen, vaak met verschillende mechanische complicaties en werden in het geheim gebrandmerkt als âWaldan-creatiesâ door een keurmerk op de binnenkant van de kast.
Dus als ik hun verhaal mag geloven, heeft hun oprichter er mee voor gezorgd dat er gewijzigde El Primero gangwerken van Zenith in de vroegere automatische Rolex Daytonaâs kwamen?
Hij toonde die vrijgekomen gangwerken aan Ebel en aan Rolex?
toch bedenk voor je verhaal, al kwamen er best wat reacties op waar van ik dacht
een beetje meer uitleg bij de kritiek zal wel wel kom zijn, maar goed zal wel aan mij liggen, dat ik nog niet alles begrijp en zo.
Sorry, @Aamon, maar ik heb ook zo mijn twijfels bij het âWaldanâ verhaal.
Voorts ziet het horloge er toch uit als een eenvoudige penanker. De tekst âlifetime mainspringâ op de wijzerplaat is al een rode vlag.
De Waldan website is hilarisch ronkend en de fotoâs van de afgebeelde horloges schreeuwen: China!
Dat kan ook niet anders voor Quartz horloges van gemiddeld $250,â. Wat ik danvoor een Chinees horloge ook nog eens veel te duur vind.
De Waldan van OP is waarschijnlijk een klein Zwitsers merk uit de jaren '50. Niet terug te vinden in Mikrolisk. Het huidige Waldan is hoogst waarschijnlijk een Chinese (handels)firma die het merk gekocht heeften er een fraai verhaal bij heeft bedacht. Amerikaans? Ach, misschien een postbus kantoor in de USA?
Het spijt mij maar ik ga mee met de kritische reacties. Alleen vind ik het wel zinnig om daar iets meer onderbouwing bij te geven.
Is er een reden dat je specifiek deze op het oog hebt? Ben zelf geen vintage expert, maar lijkt mij een âgewoneâ vintage van tweede helft vorige eeuw, van een van de ontelbare merken die tijdens de quartz crisis in de vergetelheid zijn geraakt. Daar is niets mis mee, ik heb er zelf ook een aantal, maar dan vind ik de beschadigingen aan de kast wel een dealbreaker. Als er een andere reden is dat je specifiek deze wilt hebben, kan het natuurlijk zijn dat je die beschadigingen voor lief neemt
Als vintage horloge uit die periode mogelijk wel, als je daarin echt geĂŻnteresseerd bent.
Dit natuurlijk los van de cosmetische en technische staat. De waarde is (zeer) gering, want (waarschijnlijk) penanker uurwerkje en een (zo te zien) gehavend verchroomd kastje.
Niet meer dan juweliers of handels (plak) merk.
Dus betaal niet te veel. (max twee tientjes, als ie goed loopt).
Er is voor een paar tientjes meer veel meer interessants te koop.
Succes!
ja hij ziet er niet al te best uit, maar ik vind het gewoon een mooi horloge. Al moet ik wel toegeven dat dit het 1ste horloge was wat mij aan sprak, maar nu ben ik ook al wel verder aan het kijken hoor.
maar goed voor 12 euro lijkt het me niet al te slecht.
M ja ik snap je en denk ook dat je gelijk hebt.
hij loopt wel maar de kroon heeft serves nodig wat ze daar ook mee bedoellen.
en ze vragen er 12 euro voor
Ik lach nog om âtop merken zoals Neiman Marcusâ. Voor wie het niet kent, een soort Amerikaanse versie is van de Bijenkorf⊠Maar goed voor 12 euro kan je er denk ik geen buil aan vallen, als je het een leuk uitziend horloge vindt dat prima werkt zou ik er gewoon voor gaan en laat je vooral niet inpalmen of afschrikken door de idiote âhistorieâ die ze er aan plakken.