Wie van degene die een GRAND SEIKO heeft...

Over de bracelets zijn de meeste mensen het denk ik wel eens: dat is veruit het zwakste punt van alle (Grand) Seiko’s. Als ik de keuze heb, kies ik bij Seiko voor rubber of voor leer, maar OEM bracelets staan stijf onderaan…

Wat betreft uurwerken ben ik het niet helemaal met je eens. Spring Drive is mijns inziens echt wel een tandje beter dan bijvoorbeeld het welbekende 3135-uurwerk dat in veel Rolexen zit. Die techniek is vrijwel ongeëvenaard.

Aan de andere kant is het voor mij wel zo dat uurwerken waarbij de datum in één keer verspringt kwalitatief beter aan voelen. De geleidelijke datumverandering van Grand Seiko’s valt dan toch een beetje tegen.

Zo, dat is lang geleden dan zeg :smile: je hebt destijds echt een goede deal gehad hoor! :smile:

En daarna weer wat anders…

Haha, ja dat is zeker alweer een tijdje terug en ik de deal was inderdaad goed :):sweat_smile:. Helaas heeft de volgende eigenaar een nog betere deal gehad daar ze op het strand in Barcelona kosteloos is meegenomen…maar heb nu een SBGJ001 om mijzelf mee te troosten :wink:

Spring Drive vind ik echt fantastische techniek, maar het is appels met peren vergelijken wanneer je het tegenover een ander “gewoon” uurwerk zet. Spring Drive wordt aangedreven door een quartz oscillator en wordt daarom ook in dezelfde fabriek geproduceerd als de quartz Grand Seiko’s.

Een 3135-uurwerk van Rolex is alles behalve sexy, maar is wel ongelofelijk accuraat. De Zwitsers beloven dat het een maximale afwijking heeft van-2/+2 seconden, ook als het exemplaar uit de doos komt.

Veel Seiko enthousiastelingen dwepen met Grand Seiko omdat de waardes gehanteerd bij interne procedures strenger is dan COSC-waardes qua toegelaten afwijkingen. Wat ze er vergeten bij te zeggen (of niet weten) is dat er in de handleiding staat dat er een afwijking is van -1/+9 seconden (uit m’n blote hoofd) wanneer je een nieuw exemplaar uit de doos haalt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Rolex 3135 waar de afwijking van -2/+2 seconden te allen tijde gegarandeerd wordt.

1 like

Ik vind Grand Seiko wel een winner in z’n prijssegment.:ok_hand:

3 likes

9 likes

Even een foto van de upcoming release…

4 likes

Hmm dit vind ik een beetje uit balans…

Dit klopt niet. Het uurwerk wordt net als een traditioneel uurwerk, zoals een rolex 3135, door een veer aangedreven. Alleen waar bij een traditioneel uurwerk het escapement voor de timing zorgt, wordt dit bij een spring drive door een inductierem geregeld. En die inductierem wordt gereguleerd met een kwartskristal. De quartz initieert hier de aandrijving dus niet zoals in een quartz horloge, maar functioneert als escapement.

En in de praktijk loopt mijn sbga001 spring drive ongeveer +1 per 5 dagen. Eat that met je 3135.

4 likes

Beaten in my own game :sunglasses:

De info heb ik gehaald uit https://en.wikipedia.org/wiki/Spring_Drive

Ik heb de info gehaald uit Wikipedia waar staat “The energy produced by the glide wheel is used to power a control circuit and quartz crystal oscillator, which in turn regulates the electro-mechanical braking of the glide wheel.”. De technische details laat ik aan de echte kenners over, maar qua karakter blijft het (volgens mij) nog veel meer quartz dan mechanisch. Maar corrigeer me waar nodig :slight_smile:

Sowieso blijf ik erbij dat Spring Drive niet te vergelijken is met een traditioneel uurwerk gezien de verschillen. Dan kan je quartz ook vergelijken met Spring Drive en komt die eerste als winnaar uit de bus.

Ps. Een spring drive loopt zo nauwkeurig of hij nu helemaal opgewonden is, of bijna leeg. Voor mij een groot voordeel, zo kan ik hem zonder problemen 2,5 dag laten liggen, en hem zo weer om doen.

1 like

Neu, volgens mij niet hoor. De standaard voor een automaat zit op -3 tot +5 wat een strengere eis is dan cosc. Mijn sbgr305 doet slechts nog geen +1 per etmaal. Standaard.

2 likes

Spring drive is gewoonweg betoverend en accuraat als het maar zijn kan!

1 like

Bij deze de correctie. Schematisch gezien is spring drive in een blok schema echt hetzelfde als een traditioneel mechanisch uurwerk. En juist niet zoals een quartz.

Traditioneel:
Veer ontrolt en wordt x keer per seconde tegengehouden en vrijgegeven door het escapement en drijft zo de wijzers aan.

Spring drive:
Veer ontrolt en wordt continu tegengehouden door een inductierem, en drijft zo de wijzers aan.

Quartz:
Chip initieert elke seconde een stappenmotor die de secondewijzer een stap vooruitzet en drijft zo de wijzers aan.

Zoals je ziet is de spring drive opzet gelijk aan een traditioneel uurwerk en juist niet zoals een quartz. Seiko kinetic was inderdaad wel een quartz opzet.

4 likes

Dat is echt helemaal te gek inderdaad, je zei het toen ik de GS net had gehaald. Maar als je het gaat beleven is het inderdaad van ASJEMENOU

Die datum wel, maar die maandaanduiding…wat gruwelijk lillik

1 like

Zonder maandaanduiding inderdaad rustiger, zie verderop foto’s zonder maandaanduiding

Bedankt voor de uitleg! Hoe interpreteer je dan zelf het “karakter” van Spring Drive. Want ik weet dat de Spring Drive horloges uit de fabriek van quartzhorloges komt.

Dit is waar ik naar refereer: “For normal usage accuracy of Grand Seiko mechanical watch,
-1 to +10 seconds (+8 seconds for Cal. 9S86 and 9S85, –5 to +10 seconds for
Cal. 9S25) per day are specified as target values. If the mean value exceeds the
abovementioned target value in the normal usage condition when the watch is
used for a week to ten days, we will adjust it”.

Komt uit de handleiding van Grand Seiko’s met 9S65 kaliber en is te vinden op pagina 20 van de handleiding.

2 likes

Ik heb het er nog even bij gezocht:

1 like