Wie van degene die een GRAND SEIKO heeft...

Da’s dan wel grappig, gezien de eisen die ze aan zichzelf stellen.

Tja, ik trok ook grote ogen toen ik het zelf de eerste keer las in een handleiding.

1 like

Dat kan ik me voorstellen. Frappant inderdaad dat de 9S68 dan de GS Standaard zou hanteren maar in de praktijk dus nóg accurater is dan de Special.

Het staat ook op het certificaat inderdaad:

Klinkt als de Japanse bescheidenheid. De GS quartz heeft een afwijking van 10 sec per jaar. In de praktijk blijkt er geen afwijking of hooguit 1 sec te zijn

Hm. :thinking:

1 like

Voor mij is spring drive een fantastisch perpetuum mobile dat volledig mechanische energie reguleert met electrische energie, en de electriciteit die daarvoor nodig is zelf opwekt in een circuit dat rem, en opwekker tegelijkertijd is. En ik vind dat enorm knap. Geen batterij, geen stappenmotortjes, geen actuatoren. Gewoon een mechanische veer die zichzelf met zelf opgewekte stroom in bedwang houdt met een phase locked loop die in sync gehouden wordt met de trillingen van een kwartskristal.

Quartz en spring drive gebruiken beide een kwartskristal. Dat wordt door Seiko zelf “gekweekt”. Maar een spring drive uurwerk heeft alle mechanische aspecten van een traditioneel uurwerk.

3 likes

Ik weet niet wat de redenen zijn, maar Seiko is bij elk uurwerk wel erg royaal in het toedichten van toleranties. Anderzijds doen andere horlogemerken dat ook, dus dat is volgens mij eerder een algemene teneur.

Ik vind het verhaal wat Seiko brengt echter wat contradictorisch. Hun interne procedures gebruiken ze - volgens mij volledig terecht - als marketing, maar na verkoop kunnen/durven ze deze waardes niet garanderen.

1 like

Volgens mij is dat een cultuurdingetje. De Japanse cultuur is een schaamtecultuur. Dus dan helemaal perfect testen, maar voorkomen dat je gezichtsverlies leidt als mocht blijken dat er een 0,25 seconden afwijking in de tolerantie zou zitten. Dus dan maar eerst vaststellen en testen tegen stringente waarden en dan de veilige waarden communiceren.

3 likes

Jammer alleen dat GS geen fijn afstelling op de gesp heeft.
Dat houdt mij tegen

Ik zou die fijnafstelling ook wel gehad willen hebben. Maar in de maanden dat ik mijn SBGA001 nu heb, heb ik er nog geen behoefte aan gehad. Ook mijn eerdere Omega Seamasters hadden geen fijnafstelling, en daar heb ik het ook niet op gemist. Het enige nadeel is dat je niet zonder juwelier (of handigheid) je band versteld krijgt.

1 like

Een spring drive uurwerk is in de basis hetzelfde als ieder ander mechanisch uurwerk. Zoals @amusicar al aangaf zit het enige verschil in de manier waarop het ongecontroleerd afwinden van de opwindveer gecontroleerd wordt. In een traditioneel uurwerk wordt dit gedaan door het escapement. Samenwerking tussen balanswiel, anker en escapement rad. In een spring drive uurwerk wordt hiervoor gebruik gemaakt van een tri-synchro regulator. De opwindveer zet het mechanische deel van het uurwerk in beweging tot en met het glide-wheel, het eerste onderdeel van de tri-synchro regulator. Het glide-wheel draait snel, waardoor de magneet (stator) die eraan is bevestigd, eveneens in beweging wordt gezet. Die rotatie is onderdeel van een elektrische generator, die stroom levert aan het Integrated Circuit (IC), quartz oscillator en elektromagnetische rem. Het IC “detecteert” de snelheid van het glide-wheel en vergelijkt dit met de informatie van de quartz oscillator. Die informatie wordt gebruikt om een elektromagnetische rem te bedienen die precies, maar voorzichtig, 8 keer per seconde remkracht op het glide-wheel uitoefent. Daarmee wordt de snelheid waarmee het glide-wheel draait nauwkeurig gecontroleerd en krijg je de perfecte beweging van de secondenwijzer.

Het enige onderdeel wat in een spring drive uurwerk overeenkomstig is met een quartz uurwerk is de quartz oscillator. Deze krijgt in een quartz uurwerk stroom van de batterij, en in een spring drive uurwerk stroom van de electrische generator.

De spring drive is een (zeer geslaagde) poging van Seiko om de krachten van quartz, vooral nauwkeurigheid en stabiliteit, te combineren met de schoonheid van een mechanisch uurwerk.

10 likes

Ik denk niet dat er bij mij snel een GS komt. Het design spreekt me veelal gewoon niet aan (vaak steriel? Saai?), dat de indices door elven bij maanlicht zijn gepolijst is heel indrukwekkend maar vooral op macrofoto’s.

De keren dat ze dan wel iets gaafs doen (zoals die blauwe dial hierboven) krijgen ze het voor elkaar het design compleet te verzieken met een Springdrive indicator op de voorkant. Waarmee je het complete design verpest. Als je al denkt dat zo’n complicatie nodig is, doe het dan aan de achterkant van de kast toevoegen.

Zoals hier:

1 like

Dat is een tevreden zwevende secondewijzer !

Grand Seiko.
Ik weet het niet. Ik vind de ‘standaard’ GS die je hier veel ziet eerlijk gezegd helemaal niks aan.
Ik heb er een aantal mogen passen, bij geen enkele een klik.

Ik vind de kasten saai.
Ik vind de banden niet mooi.
Ik heb een hekel aan leer, dus dat ik ook geen oplossing.
Ik vind dat gruwelijke springdive wijzertje echt verschrikkelijk.

Maaarrrrrr… Er zijn ook een aantal GS’en die ik waanzinnig vind. Die van @koetsjh bijvoorbeeld.
Een aantal kastvormen die ik wél heel erg mooi vind. Jammer alleen, dat we die hier zo weinig zien.
Voor mij dus de keuze op de poll; Geef mij maar al die andere merken. In diverse prijsklassen meer variatie te vinden. Bij GS is het bij de mooiere gelijk stevig kassa.

2 likes

Uiteindelijk is het veel meer een kwestie van smaak dan dat het een wedstrijd is.
Niemand zal de kwaliteit en het hoge niveau van afwerking ontkennen. En of het nu beter of minder is afgewerkt dan Rolex of Omega, het gaat erom wat jou meer aanspreekt.

3 likes

Of hier

1 like

Een hele of halve schakel vind ik toch echt te mager om goede fit te krijgen.
Dat heb ik ervaren met de 2531.80 Seamaster.

1 like

Ze kunnen het dus wel. Nu consequent doorvoeren.

Een juiste fit krijgen is echt geen probleem. Er is over nagedacht.

Twee halve (0,5) schakels is namelijk geen hele (1), maar ongeveer 1,2. En daar zit de verrassing.

Dus met even puzzelen met de juiste combinatie van hele en halve schakels is de band top op maat te maken is mijn ervaring.

4 likes

Mmm … Oké :thinking: dan

1 like

hij is zeker niet de eigenaar, hooguit de bezitter :man_judge:

2 likes

Ik moet zeggen, ik heb er zelf geen en ook geen gehad.

Ik heb wel een keer ene mogen bekijken, ik vind hem prachtig… zelfs de wijzers zijn prachtig afgewerkt.

Ik kan me wel voorstellen dat het voor sommige mensen waarvoor vooral “status” een belangrijke rol speelt een Grand Seiko nooit gelijk zal staan aan een Rolex bijvoorbeeld… helaas.

2 likes