wijzerplaat beschilderen, raad is welkom

Misschien bij een horlogemaker vragen of hij iets weet?
Op het forum zijn ook (zo goed als) twee leden die eigen horloges bouwen, waar ook wijzerplaten voor geverfd moeten worden.
Als het puur om gespetter gaat, is latex altijd wel aan te raden :stuck_out_tongue:.

2 likes

Is latex niet op waterbasis? misschien wel een goed idee, ik ga eens nazoeken

Dit is dus die modelbouwverf? Misschien helpt het om voorzichtig te föhnen zodat het wat sneller en harder opdroogt? Weet nog van vroeger als kind dat dat spul nog heel lang plakkerig bleef maar na een paar dagen altijd keihard was.

1 like

Ja klopt, ik heb net een cartier gedaan met photoshop. Misschien iets te grof, maar oefening baart kunst.
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

2 likes

Klopt, heel hard wordt het ook niet, maar het is niet echt een oppervlakte wat veel te lijden heeft.

Ik blijf het nog even volgen. Ben heel benieuwd hoe het gaat worden.

2 likes

Denk je dat de hechting goed gaat zijn.
Bv in de kunst kan olie op acryl maar nooit andersom

Ik ben niet echt een kenner op het gebied van verf, maar denk eerder dat het op het oppervlak droogt dan dat je een mooie hechting krijgt. Wel werkt het in je voordeel dat een wijzerplaat vrij beschermt is.

Als ik me niet vergis, dan had @Arie_Kabaalstra redelijk wat gedeeld over het kleuren van wijzerplaten. Vaak is het wel zo dat deze verf niet helemaal dekkend is, waardoor bijvoorbeeld de slijping te zien is.

1 like

Enamel verf is niet geschikt, het word niet hard en kan zo van de wijzerplaat worden gekrabt. Op zoek naar iets anders.

Ik heb hem ook een berichtje gestuurd. Ben gewoon zo brutaal geweest om direct te vragen naar de verf en hij vertelde gewoon

dat ie dat dus niet ging verklappen :face_with_raised_eyebrow:
En groot gelijk heeft de beste man natuurlijk. Het geheim van de smid blijft nou eenmaal het geheim van de smid.

Ik denk acryl maar graffity acryl, dat word been hard.

Dat dus niet.

Hi, thanks for getting in touch and loving what I do.

I don’t disclosure what paint I use to preserve my methods as many people have tried to copy my work and use my pictures to sell bogus pieces.

By no means am I saying you will do this, i just wanted to give context to my reason for non disclosure.

All i am willing to say is it is not acrylic - avoid that shit like the plague haha.

1 like

Er is een heel verschil tussen acryl verf en acryl spuitbusverf.
Uit die spuitbussen dat word echt beenhard en hecht zich op bijna elk materiaal

Wij spuiten hiermee in een cabine om aluminium, hout etc te verven.
Dat word heel hard en hecht enorm goed.
Om de spatten te bekomen die je met een penseel wilt plaatsen, moet de uit de spuitbus niet sprayen maar zacht drukken, dan komen er dikkere klontertjes verf uit, die opvangen en daarmee werken.
Een andere optie is artisan, een product van winsor&newton, olieverf verdunbaar met water. Wij gebruiken die bij olieverf schilderijen als onderschildering. duurt lang eer ze droog is, maar hecht en hard goed uit.
Volgende optie blijft autolak ( acrylbasis ) ik ga eens naar een spuiterij om te horen.
verf

Ok, misschien was het wel een opmerking om ons op het verkeerde been te zetten🤔
Is dat die verf waar je ook de binnenkant van de kap van een rc auto mee spuit? Dat zou toch ook gewoon moeten werken? Alleen is dat een beetje flexibel zodat het niet gelijk barst als je dat ding tegen een stoeprand ramt.

Geen idee, ik werk alleen als kunstenaar met alle verven. Wij spuiten bijna op alles met liquitex. En het zit erna muurvast en droogt heel snel. Kan in alle kleuren en ook mat.

2 likes

Ok.
Ik ga eens kijken of ik ergens een goedkoop horloge op de kop kan tikken en het eens proberen met die acryl lak voor rc auto’s. Heb geloof ik nog ergens een beetje staan.

Interessant , beetje sloom filmpje, maar de commentaren eronder zijn ook leerzaam.
2 likes
3 likes

http://www.hajimeasaoka.com/hajimeasaoka_EN.html
Bangelijk Mooi!!!

2 likes