Wijzers terugdraaien slecht?

Hoi allemaal,

Ik heb wel eens gehoord dat als je de wijzers tegen de klok in terug draait om de tijd te verzetten, dat dat slecht voor het mechanisme zou zijn? Kan iemand vertellen of het werkelijk zo is of niet? Ik neem liever geen risico dus daarom al zou ik het vermijden maar ik ben echt benieuwd of het waar is of niet.

Ik heb een Rolex Explorer II en blij als een kind ermee.

Alvast bedankt,

mark

Dat vroeg ik mij eigenlijk ook af. Toen ik mijn Monster terug draaide, ging de secondewijzer mee terug :smiley:

…ben zelf namelijk ook erg nieuwsgierig.

Kan toch niet zo zijn dat er te weinig kennis aanwezig is op ‘Het horloge-Forum’,haha.

groeten Tim.

Heb altijd gehoord, dat dit ontzettend slecht is.

daarom was het ook tot grote onsteltenis dat mijn horlogemaker, vorige week mijn horloge gewoon terugdraaide. Het was dan wel maar een uur, maar toch

Geen probleem indien men het uurwerk achteruit draait.
Is nog iets dat blijven hangen is van " de tijd van toen " , nl bij de oudere klokken met slagwerk, die mogen niet achteruit gedraait worden.

Momenteel hebben de polsuurwerken met datum, bij de eerste stand bij het uittreekken van de kroon, een snel datumcorrectiesysteem. Dit is pas ontstaan eind jaren ’ 70.
Daarvoor moest de datum snel verzet worden door de datum om 00h te laten springen, terugdraaien tot 20u en terug naar 00h.
Daarvoor was nog het zeer oude systeem met 24u ronddraaien.

Freddy

Als het goed is zal bij het uitrekken van de opwindas nr:401 zal de hebel nr:435 het rainurerad nr:407 naar voren duwen en koppelen aan het wijzerverzetrad nr:450 deze grijpt weer in het wisselrad het wisselrad weer in de minuutpijp en uurrad . Nu kan je volgens mij de boel nu gelijk zetten omdat de minuutpijp er slippend opzit en er hierdoor er maar zeer lichte koppeling is met het loopwerk.
Als ik het verkeerd heb hoor ik het graag.

Proficiat Gert, duidelijk technisch zicht. :wink:

Respect!! Zal nog wel ff duren, voordat ik net zoveel weet… :wink:

Heb ik toch nog wat geleerd van M.Kalf, en met dank aan Zadkine.
Groet Gert jan

Ja, indrukwekkend, maar het was geen antwoord op de vraag, toch?

Dank je wel Freddy,

Ik vreesde al dat dit zo´n mythe was van vroeger. Zoals mijn opa nog steeds heilig ervan overtuigd is dat je van tocht griep oploopt. Griep is een virus en tocht brengt geen virussen voort… Oh wacht nu dwaal ik af.

Nogmaals bedankt, kan ik eindelijk mijn Rolex terugdraaien :slight_smile: en ben ik weer overal op tijd :slight_smile:

Mark

Freddy Schreef:

Geen probleem indien men het uurwerk achteruit
draait.

Daarvoor moest de datum snel verzet worden door de
datum om 00h te laten springen, terugdraaien tot
20u en terug naar 00h.

Ik heb vandaag net een Buran chronograaf ontvangen met 31679 uurwerk er in. In de gebruiksaanwijzing staat voor het “snel” verzetten van de datum het “heen en weer systeem” genoemd.
Over het verzetten van de maanfase zullen we het maar niet hebben. Gewoon doordraaien :frowning:

In je Buran zit vermoedelijk een poljot uurwerk en die werkt idd op de ouderwetse manier.

Mvg Dennis.

Dennis Schreef:

In je Buran zit vermoedelijk een poljot uurwerk en
die werkt idd op de ouderwetse manier.

Mvg Dennis.

Klopt. Hoewel er ook vrijwel hetzelfde model is met een ETA 7750 uurwerk er in, maar dat is twee keer zo duur en staat bovendien niet bij Russwatch in de catalogus. Overigens zeer goede service van Russwatch.

Jaaaa, heel leuk allemaal Gert. Maar nu heb je alleen maar de wijzerklemming beschreven… En niet de datumcorrectie :slight_smile:

Dit is niet helemaal van betrekking op wijzers terugdraaien … maar hoe zit het met het opwinden? Kan het daarbij kwaad als je de kroon heen en weer draait? Ik dacht ook altijd dat dat het geval was, maar sinds ik het een horlogemaker heb zien doen kan ik het ook niet meer laten!

Is speciaal gemaakt met een tandwiel dat voorzien is om terug te draaien.
Veel mensen draaien hun horloge verkeerd op, met één vinger onder de kroon en opwinden in één richting en dat terwijl het horloge aan de pols zit. Resultaat, na jaren zo opwinden is het gat in de grondplaat of platine helemaal uitgesleten.
Dus gewoon de kroon tussen duim en wijsvinger en vorruit en achteruit opwinden.

Bedankt. Ik had inderdaad zo’n vermoeden dat eenzijdig kracht uit oefenen (met 1 vinger) wel geen goed idee zou zijn!

Gert,ook een boek gelezen? Niet lullig bedoeld maar zoals je hoort te weten staat het wijzer verzetten los van de radertrein dus is er ook geen frictie op die onderdelen.
Dus, nee wijzers terugdraaien is niet erg voor je uurwerk.
RJVB, het heen en weer draaien maakt ook niet uit, wederom omdat bij terug of heen en weer draaien er geen frictie is en er een soort “vrij stand” is. ( in feite 1 v.d. de functies van je pal )
Als je je horloge opwind moet je hem afdoen, maar een uitgesleten platine heb ik in al die jaren maar 1x gezien, toch, gewoon afdoen bij het opwinden.