Wintertijd: wanneer, hoe laat zet jij jouw horloge(s) dit weekend op de juiste tijd ?

Voor mij ook deze manier.

Hij deed t zelf. Ook fijn.:sunglasses:

1 like

Het terugdraaien van de wijzers over de 12 bij een mechanisch uurwerk met datum (en zeker met datumsnelverzet) zou ik achterwege laten. Doe het gewoon overdag, dan kan er niets fout gaan.
Dat geldt ook voor een dagschijf.

Veel uurwerken kunnen het wel hebben dat ze terug worden gedraaid over de 12 (waar de datum verspringt). Maar dat geldt niet voor alle uurwerken, dus beter alle behandelen als ‘niet doen’.

2 likes

dus rechts is de wintertiet?

Alle kwartshorloges en de klokken in de huiskamer vanochtend gedaan (behalve de Citizen, daar heb ik geen omkijken naar). De klokken stilgezet en de kookwekker op 1 uur, kan ik ze niet vergeten :wink: . De mechanische horloges doe ik zodra ze gedragen gaan worden: die staan nu stil …
De meeste horloges moet ik achteruit naar de goede tijd toe draaien, anders loopt de minutenwijzer niet goed gelijk met de secondenwijzer. Uitzondering daarop is Seiko, daarbij is het precies andersom (althans, bij de exemplaren in mijn bezit).
De Seiko chrono was dit seizoen weer de nauwkeurigheidskampioen: sinds het verzetten naar zomertijd een verloop van niet meer dan + 3 seconden. Precidrive (-13 s), eat your heart out…

Edit: Oeps, de Seiko chrono staat een minuut verkeerd. Even opnieuw…

2 likes

Deze heeft een heel mooi mechanisme om de tijd te verzetten.
Je trekt de kroon uit, de secondenwijzer loopt gewoon verder en met een draai aan de kroon gaat de klok exact 1 uur terug. :+1:

3 likes

Pffff moet 't nog doen, ook weer de gebruiksaanwijzing opzoeken voor de oven

Hoe ging dat ook alweer :no_mouth:

Oh zo herkenbaar :sunglasses:

1 like

Omroep Max?:grin:

Zo de box staat weer optijd :innocent::sunglasses:
Vanochtend lekker op mijn gemakje👍

2 likes

Dat vind ik het heerlijke van automaten. Staan naar een paar dagen stil en als ik ze ga dragen zet ik ze goed. Geen ge-etter meer met Quartz horloges goed zetten met zomer of wintertijd, love it! :sunglasses::+1:
Het enige horloge dat ik nog goed moet zetten is mijn Eterna Sonic Electronic ESA9162 die ooit van mijn opa geweest is, die er helaas niet meer is. En het goed zetten van dit specifieke horloge op zijn tijd vind ik dan ook helemaal niet erg. :blush:

3 likes

Uurverzet van de Aqua Terra is toch wel handig, 2x per jaar…

Haha, nee joh. Dat is een bekende gay-test.
Mannen die zien dat het pijltje verkeerd staat, keken meer naar de tijd dan naar de tiet.

Je bent 100% geslaagd voor de test!
:joy:

2 likes

Wat een werk zeg :sweat_smile::sweat_smile:… blij dat de zomertijd er misschien uit gaat … :grin:

1 like

:grin:

Gisteravond de quatzen gelijk gezet, leek mij het handigst ze een uurtje stil te zetten.

Dat vond de BKF wel grappig:

:flushed: :joy:

1 like

Automaat kan je toch uurtje stilzetten door de kroon uit te trekken
En dan weer op tijd zetten

Niet bij alle automaten, bv niet bij de 7S26.

Voor zover ik weet werkt dit wel altijd bij quartz uurwerken.

1 like

Kroon twee keer uit en Mn horloges stoppen

1 like

Gewoon goedzetten voordat je hem omdoet, ik neem aan dat iedereen met een mechanisch horloge dit wekelijks of maandelijks doet gezien die dingen steeds stil gaan staan na een aantal dagen.

4 likes