Warom koopt iedereen nu stalen sport Rolexen voor 2x list , omdat ze zo mooi zijn of omdat ze nu geen afschrijving hebben?
Het gross gaat voor optie 2 .
Die dingen zijn anders nog t@ring duur na twee jaar en zelfs na 4 jaar gaan ze nog voor relatief flinke prijzen .
Met de economische veranderingen sinds 2008 is het juist helemaal niet slim om je geld aan ‘‘luxegoederen’’ te spenderen die na verloop van tijd niks meer waard zijn ( buiten de materiaalwaarde)
Mensen die nu zeggen dat ze een sieraad kopen om er puur van te geniet en zich niet druk maken over de restwaarde,zijn of zo rijk dat ze nooit meer voor geld hoeven werken of gewoon heel naief.
Sorry hoor maar ik ben niet rijk of naïef, ik koop wat ik mooi vind. Mijn horloges staan al in een gedeelde Google sheet met mijn broers welk horloge naar welke neefjes en nichtjes gaan als ik er niet meer ben. Ik heb een woordenboek waar afschrijving niet in voorkomt.
Vertel dat de woning en winkel eigenaren eens die ook dachten dat ze hun schaapjes op het droge hadden,maar nu tot hun nek in hun eigen schapenstront zitten door dat probleempje wat nu wereldwijd bezig is?
Aangezien ik niet in een kristallen bol kan kijken zijn mijn keuzes al gemaakt en onomkeerbaar, als horloges verkocht moeten worden met afschrijving vanwege omstandigheden dan is dat maar zo.
Precies en het doet gewoon pijn als blijkt dat je dan maar een schijntje ervan terug krijgt van wat je ervoor betaald hebt. (en ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die daar niet mee zitten)
Ach, je koopt zo’n ding voor 900 euro en wat is het na een ruime twee jaar waard gebruikt en wel, met krassen en een accu die zijn beste tijd gehad heeft? Meijertje of twee…
Aparte conclusie.
Wat is erop tegen om een horloge te kopen dat je supermooi vindt en er jaren en jaren elke keer als het omdoet plezier van hebt.
Het maakt niet uit of het meer of minder waard wordt daar voel je niks van, maar je hebt wel het genot van het horloge dat je oh zo mooi vindt.
En niet het idee “deze is mooi, maar die andere was net wat mooier maar mijn restwaarde hiervan is zoveel beter”
Stel je eens voor dat je een huis koopt “ja de omgeving is te saai voor woorden, maar ik heb zoveel vierkante meters voor mijn geld…”
“Ja mijn vorige vriendin was mooier, gezelliger, slimmer, liever… en deze hou ik niet zo heel veel van maar deze is vermogend…”
Oh ja, ik heb een doodgewone baan in loondienst, ik heb alles behalve een skyhigh inkomen, ik heb ook een gezin dat ook het nodige kost, een huis met een hypotheek.
Èn ik weet hoe de horlogemarkt in elkaar steekt dus ben zeker niet naïef op dat gebied.
En toch koop ik horloges waar ik als ik ze zou verkopen op afschrijf…
Maar wel plezier van hebt omdat ik ze ècht mooi vind!
ik heb intussen een aardige collectie opgebouwd vanaf een horloge van euro 10. kopen/verkopen.ik hou vooral altijd eventuele waarde in mn achterhoofd. gewoon omdat mijn besteedbaar inkomen dit anders totaal niet toelaat. maar op een gegeven moment kan ik zonder iets uit te geven weer een ander mooi horloge aanschaffen als ik dit zou willen. zo af en toe doe ik dat ook en hou het mooiste voor mezelf ! dat is mijn sport en tevens hobby. meer zou ik niet wensen. ik vindt het harstikke leuk ! veel leuker als zo even halen. maar dat gevoel heb ik er bij.
Ik vermoed dat de essentie vh verhaal iets anders is. En dan vermoed ik ook dat je begrijpt wat @AstonMartin hier zegt.
Een horloge hobby wordt een duurdere hobby naar gelang de horloges duurder worden. En dat het geld kost weten we allemaal.
En iedereen koopt een horloge omdat hij/zij dit mooi vindt… maar dan nog: even in het achterhoofd houden hoeveel je erop gaat verliezen als je er weer ‘vanaf wilt’ (en dat gebeurt in 90% van de gevallen bij ons allemaal!), lijkt me best verstandig.
Proberen we niet allemaal een horloge zo goed mogelijk in te kopen?