Wordt Omega de nieuwe Rolex ?

Ja, volgens mij ook.

1 like

Khale blijft ook, en die is niet echt groot volgens mij.

Klopt, buiten SC en Gassan nog 2 ā€œ kleinereā€ partijen, Kahle en Pertijs.
Zal een strategische keuze zijn.

1 like

Daar gaat mijn geld eerder naar toe als naar een nieuwe speedy…:+1:

1 like

Weet jij toevallig of Tensen in Antwerpen ad blijft?

Ja, die blijft…… is Rolex AD en daar wil Omega bij liggen.

1 like

Snap ik zeer goed! Ik vind de Polaris een totaal ander horloge dan de Speedmaster. Voor beide wil ik overigens niet de adviesprijs betalen. Dat doe ik alleen bij Rolex. De Polaris bij Amstel is denk ik zeer netjes geprijsd. Snap niet zo goed waarom die bij de AD 2k duurder is.

1 like

Denk dat Omega nu ook wel ziet hoe goed hun concurrent het eigenlijk doet terwijl ze voor list in dezelfde prijsklasse liggen.

1 like

Omega is ook nog wel eens een excuusmodel voor rolex. Ik bedoel, rolex was niet leverbaar dus kocht ik een at want die vond ik ook mooi…

2 likes

Hmm… Dat valt tegen. Had stiekem gehoopt een Hesalite voor 6 mee te mogen nemen. En dat vind ik eig al veel gezien de prijsstijgingen afgelopen 2j.

Maargoed. Andersom geldt ook take it or leave it. Dan niet.

2 likes

15% korting zou een bedrag van rond de 6k betekenen. Ik ben benieuwd wat ze mij bieden als korting.

Zou het eens in Nijmegen proberen.
Lees hier op HF dat deze vrij scheutig is met korting, en hij is per 01-01-23 geen AD meer.

1 like

Hij zal er niet wakker van liggen dat je 'm niet koopt, hij verkoopt de Speedmaster Hesalite toch wel.

Ot:

Ik denk dat omega bepaalde elementen van Rolex probeert te nemen door exclusiever verkrijgbaar te worden en geen kortingen meer aan te (laten) bieden. Het verschil zit hem mijn inziens in dat de Swatch groep beursgenoteerd is waardoor er en enorme druk op winstmaximalisatie zal zitten. Dit staat vaak haaks op exclusiviteit. Rolex is een stichting waarbij met name de familie het voor het zeggen heeft.

Wat ook opvalt is dat Rolex nog niet heeft besloten zelf boutiques openen (om de marges niet af te hoeven staan aan de AD).

Hierdoor denk ik dat omega graag wat meer richting Rolex gaat maar het niet zal worden.

Ik begrijp van @Hollywoodted dat een beetje baller in een Aston Martin rijdt?

2 likes

Volgens mij is Omega, net zoals Rolex, een luxe / premium merk wat niet als doel heeft zoveel mogelijk beschikbaar te zijn, maar om luxe producten te produceren die voor relatief idioot hoge bedragen verkocht worden.

Hierbij hoort een bepaalde strategie waarin alleen de ā€œbesteā€ verkooppunten passen. Dus worden er keuzes gemaakt en hoge eisen gesteld aan dealers om Omega te mogen blijven verkopen. Denk aan het moeten hebben van bijv. presentatie meubels, delen van data en minimale eisen aan marketing.

De dealers die nu afhaken willen waarschijnlijk zelf niet meer voldoend aan die eisen en stoppen de samenwerking. Mijn ervaring leert dat de eisen voor de kleinere dealer gewoon niet te volgen zijn om met de steeds kleiner wordende marge ooit nog geld te verdienen aan het merk.

Initiatief om met de helft van de NL AD’s te stoppen lag bij Omega zelf.
Ze hebben gewoon een brief uitgestuurd een half jaartje geleden met de mededeling dat het dealerschap gaat worden beƫindigd per 31-12-2023.
En ze komen er juridisch blijkbaar mee weg.

FTFY.

Het initiƫle initiatief om te werken aan een exclusief dealer netwerk ligt bij Omega, maar geloof me dat ze er juridisch enkel mee wegkomen door het stellen van de door mij genoemde eisen en het dus feitelijk de keus is van de dealer om niet te voldoen aan de eisen.

Dit kunnen allerlei eisen zijn zoals eerder vermeld en zelfs een minimaal xx aantal m2 vloeroppervlakte wat ingericht dient te worden voor Omega in de winkel etc. Het is voor Omega natuurlijk een makkie om de regels zo op te stellen dat ze >50% van de dealers op basis van de huidige situatie uitsluiten.

Als Omega weet dat deze groep dealers de vierkante meters simpel weg niet hebben bijv. De aanname . gok is dat een dealer niet gaan verhuizen voor het kunnen blijven voeren van een enkel merk als Omega, zeker niet als dit ook nog eens een beperkt deel van zijn omzet is.

Als dealers volgens bovenstaand voorbeeld niet verhuizen en/of aan andere eisen voldoen, zal een dealer dus per 01-01-2023 niet voldoen aan de gestelde eisen voor 2023 en zijn dealerschap verliezen.

Let wel, alle eisen moeten uniform worden toegepast en dus eerlijk zonder discriminatie tussen dealers. De betrokken dealers die hun dealerschap verliezen zullen in hun uitleg altijd Omega aanwijzen als de partij die er mee wilden stoppen en zuur hun verhaal doen.

1 like

En vergeet het merkenpakket niet, Omega eist merken om zich heen als Rolex, IWC, Cartier, Breitling, etc.
Heb je niet een mix van deze merken dan is dat een reden voor ze om te stoppen met je als AD.
Heb je merken als TAG Heuer, Longines en bv Oris dan ben je al niet meer interessant voor ze.