Wristwatch Battles! 3...2...1...FIGHT! (Deel 2)

Oh lekker :yum:

1 like
  • Seiko SRPG13K1 “Land Turtoise”
  • Brew Metric Green

0 stemmers

3 likes

11 likes

Jahaa, hoe bevalt ie???

Prima, absoluut de moeite, zeker voor die prijs!

1 like

Heb ook NA-tje gemaakt:

Koffietimer van Brew

1 like

Zo zeg. Op deze foto vind ik de kleur nog gaver. :ok_hand:

1 like

Viel mij ook enorm mee, zelfs een mooie sunburst

2 likes

Is het niet saai alleen maar Rolex.

Pardon, ik was niet duidelijk. De meeste column-wheel chronograaf-uurwerken hebben een verticale koppeling. Dat had die Speedgraf met het Seiko uurwerkje ook. Sterker nog, de in 1969 uitgekomen 6139 was dat al. Een vertical clutch column wheel chronograaf met magic lever winding, maar helaas maar een tikgetal van 21600.

De El Primero was technologisch natuurlijk verfijnder, met een uurwerk wat 1/10 van een seconde kon meten dankzij de 36.000 slagen per uur, maar dat neemt niet weg dat Seiko al minstens 50 jaar automatische column-wheel chronografen bouwt. Als ik een Seiko column wheel roep is vertical clutch impliciet deel van het pakket. :slight_smile:

Die verticale koppeling is juist wat er voor zorgt dat de wijzer niet steigert tijdens het starten. Bij een horizontale koppeling wordt er een tandrad in verbinding gebracht met het lopende uurwerk, waardoor er een schokje ontstaat. Een verticale koppeling mist dat schokje. Nu hebben we het over een schokje van een tiende van een seconde, en dat ligt toch onder de beat-rate van heul veul chronografen, dus het maakt zelfs op korte metingen geen fluit uit. Het is cosmetisch, om dat schokje niet te willen zien.

Maar die verschillen in de koppeling geven je het boter-achtige gevoel aan de pusher niet. Dat is echt aan het cam & lever vs column-wheel verhaal. Bij veel Cam & Lever chronografen worden de re-set hamers gespannen tijdens het aandrukken van de chronograaf-functie. Eerst gaat de rem van de secondewijzer af, en daarna wordt het re-set mechanisme klaargezet.

Bij een Column Wheel chronograaf staat het reset-mechanisme niet direct in verbinding met het torentje (zoals ik het vaak noem, het column-wheel lijkt op de bovenkant van een schaakstuk), en dus voel je de weerstand van het re-set mechanisme niet tijdens het indrukken van de pousseur. :slight_smile:

Grappig genoeg is de heilige graal van de flyback dan wel weer zwaarder aan de knoppen, zeker tijdens de re-set, maar goed.

5 likes

Ik ben benieuwd hoe de verhoudingen liggen bij deze keuze…

• Glashütte Original Panomaticlunar
  • Ketelaars 3D Terra in Motion

0 stemmers

4 likes

Eigenlijk niet. Ik heb daarnaast ook nog andere merken zoals Seiko, Casio, victorinox,

1 like

Glashutte!

Ketelaars mooi gedaan maar te druk voor mij

3 likes

De polaris. Heb m zelf zonder datum, omdat die net iets dunner is. Met datum of zonder beide mooi. Vooral op rubber, maar dat kan weer bij beide

even terugkomend op de mooie verschillen tussen de chronografen techniek.

We zijn het erover eens dat een column wheel iets bijzonders is.
een CW met verticale koppeling en horizontale koppeling is wel nog een verschil.

De JLC heeft dus een CW met verticale koppeling. Even de voordelen van een verticale koppeling:

As its name indicates, with a vertical clutch, the chronograph mechanism’s coupling is positioned vertically, similar to the systems found in cars that connect the engine flywheel with the transmission. While horizontal clutches are visible, simpler and thinner mechanisms, the theoretical advantage of a vertical clutch is that there are no sharp teeth to engage or disengage — a mechanism that can lead to the notorious and ugly jump of the chronograph seconds hand, not to mention excessive wear and tear.

In a vertical-clutch system, the chronograph wheel and the drive wheel are located concentrically, sharing the same axis. The latter, in fact, is constantly running for as long as the watch is working. The vertical coupling clutch employs a pair of levers or arms that keep the chronograph wheel “floating” above the ever-rotating calibre drive wheel. When released, both arms allow the clutch to fall on the seconds wheel, which then starts to rotate, thanks to the friction between them. As an example, think of a vinyl record that is dropped onto a turntable. Inside the watch, when the clutch drops, both wheels begin to turn simultaneously. This offers significant advantages: precise starting and stopping of the seconds hand and the ability to use the chronograph function for long periods without affecting the watch’s accuracy due to minimal wear. Also, there is no loss in the balance wheel’s amplitude. Pressing the stop button causes the clutch arms to be inserted below the clutch to lift it, instantly disconnecting the chronograph wheel from the drive wheel and stopping the running of the chronograph seconds hand.

An exploded view of TAG Heuer’s HEUER 02 chronograph movement, which employs a column wheel control and vertical engagement formula.

The ETA-developed L.688.2 caliber, exclusive to Longines, is remarkable for the use of a vertical coupling (hidden below the rotor and the chronograph bridge) and its affordability.

Are there disadvantages to vertical coupling? Firstly, they are usually found on slightly more expensive watches, although there are reasonably affordable options such as the Longines’ watches using the L688 or ETA A08.L01 movement. Secondly, the technical complexity of the vertical-clutch design cannot be visually appreciated by the typical watch wearer since the system — the wheels, the shared axis, the clutch arms — are usually hidden under the chronograph bridge, which in turn is obscured behind the oscillating mass in automatic watches. A horizontal-clutch design, in contrast, is mostly visible and allows the user to clearly see and understand the relationship between the components.

All things considered, though, the vertical-clutch and column-wheel system seems to strike the best balance between haute horlogerie savoir faire and practical use because of lessened wear on the components. But the horizontal clutch, particularly with cam-and-lever activation, offers significant advantages as well — most notably, in terms of costs.

nu heeft de JLC deep sea chrono een afgeleide van het 751 uurwerk:

Zoals gezegd CW met verticale koppeling.

Nu weten we waarom deze chrono echt een ander gevoel geeft als je de pushers induwt :slight_smile:

Een omega (cam lever - niet de 321) of zenith el primero of en Yema-Seiko zijn net zo goed, geven alleen een ander gevoel, letterlijk en figuurlijk.

@myspeedyworld en @Bwatched ook leuk voor jullie als chrono liefhebber

8 likes

FTFY

Ik ben blij dat je het Revolution artikel ook hebt gevonden. :slight_smile:

Voor de overigen hier:

Maar dat zijn allebei ook column wheel chronografen met een vertical clutch. Dus als die een ander gevoel geven dan de JLC komt dat niet door de gekozen motor, want allemaal column wheel met vertical clutch uurwerken. Da’s nou exact wat ik in de post boven aangaf.

Omega maakt veel pauperige cam en lever spullen. Dat klopt wel

Vrijwel alle moderne chronografen met column wheel hebben ook een vertical clutch.

De meeste chronografen in de wereld hebben wel een horizontale koppeling, maar dat zijn dan ook vrijwel altijd cam & lever chronografen. En omdat die goedkoper zijn worden er daar meer van verkocht. Maar mijn statement was correct. De meeste column wheel chronografen hebben een verticale koppeling.

Als er al high end mensen zijn die wat anders doen is het omdat ze het mechanisme mooier willen laten zijn door de case-back. Vacheron doet er eentje met horizontaal, maar ook eentje verticaal.

Seiko heeft het bij mijn weten sinds 1969 nooit meer gedaan, in ieder geval.

Zoals gezegd, Seiko maakt ze al zo sinds 1969. Sterker nog, watch-wiki suggereert dat de 6139 de eerste column wheel chronograaf met vertical clutch ooit is, maar dat zou ik niet durven zeggen:
https://www.watch-wiki.net/doku.php?id=Seiko_6139

Hodinkee gaat zover dat ze de pusher actie van een 6139 verkiezen boven vele andere high end chronografen:

Hier nog een overzichtje van de merken die het nog meer doen:

4 likes

Ik ben wel te porren voor een goede chrono inderdaad :sunglasses:

Zoals in het artikel beschreven, kan je een CW chrono met verticale koppeling onbeperkt laten lopen zonder dat het consequenties heeft voor de gangreserve of zorgt voor extra slijtage. Dat is mooi om twee redenen.

1. Je kan de seconde wijzer laten lopen zodat je altijd “leven in de plaat hebt”
  2. Je kan hiermee een chrono met een 12-uur hand ook als GMT gebruiken. Een functie die ik nooit ergens benoemd zie worden en echt super handig kan zijn.

In het voorbeeld hieronder zou het dus 4:19 zijn in de tweede tijdzone, super handig toch!

4 likes

Ja, dank!

De JLC met vertical clutch is echt heel smooth terwijl de zenith die ik nu heb met horizontal clutch een veel fellere “click” geluid geeft.

Column wheel chrono’s blijven gewoon prachtige stukjes techniek.

1 like

Ah inderdaad bronvermelding inderdaad vergeten.
Wordt ook teveel afgeleid hier :grin:

Was wel een verhelderend artikel.

Dat is niet geheel correct. De jlc is verticaal, de seiko ook, maar de el primero is een horizontale koppeling. :grin:.
Uit praktijkervaring kan ik je zeggen dat die soepel zijn, maar de jlc is veul soepeler. Horizontal vs verticaal is dus gepareerd.

Ja helder. Daar waren we al uit. Het ging om de verschillen tussen de CW’s.

Maar hoe dank ook prachtig stuk techniek. Jammer dat de mooiste techniek het minst zichtbaar is. De verticale CW koppeling. :grin:

1 like