Wristwatch Battles! 3...2...1...FIGHT! (Deel 2)

Vreemd dat daar 10 bar bij die specificaties staat. Horloge is 20 bar.

Uurwerk is inderdaad prachtig en gemaakt voor het horloge.

En de chrono’s van JLC zijn prachtig. Die kunnen alles, dus waarom zouden ze geen chrono’s bouwen?

1 like

Klopt, maar tussen het datumvenster en die duikring zit genoeg ruimte om een anderhalve mm lume plot neer te kwakken. Doe dan een no date of zorg er voor dat die datum daar staat waar normaliter de hele indice was.

Hmmmm… Nu heb ik een column wheel chrono gehad, want Yema met Seiko uurwerk. Die maken al sinds 1969 niks anders dan column wheels. Ik merkte niet veel van een verschil bij het indrukken van de pushers ten opzichte van m’n cam & lever chronografen. Soit, de “stotter bij start” komt de eerste seconde niet voor bij een column wheel. Maar de timing van een cam & lever is net zo goed, en ze zijn makkelijker te servicen.

Ik ben er niet over uit wat nou beter is.

Dat is een grote pré. Als je door blijft praten ga ik m’n stem veranderen.

Sterker nog, ik kijk nog eens terug. Yup. Mening veranderd.

1 like

Mijn favoriet is de blauwe maar dan met gladde bezel en oyster band. :slight_smile:

Die Wimbledon dial lijkt op het eerste oog wat, maar dan zie je die plompverloren streep op negen, en dan is mijn goesting direct weg.

1 like

Ik vermoed een bewuste design keuze om de lume samen met de datum een soorgelijk volume te geven als de markers. Ik vind het mooi, hoewel zonder datum altijd mooier is en zo ook hier.

2 likes

De 126200 heb ik al in mijn collectie :slightly_smiling_face:. Bedankt voor jouw input!

4 likes

100 m is toch 10bar?

We hebben het over de Deep Sea Chrono,
Achterop staat 10bar.

2 likes

Dat klopt. Alhoewel een beetje verschil is er wel.

Maar die jlc heeft een column wheel én een verticale koppeling.

Wie begrijpt hoe dat werkt mag het mij uitleggen. Maar prettig dat dat is…:grin:

Oeps….geen wijn meer voor mij…

2 likes

Oh lekker :yum:

1 like
  • Seiko SRPG13K1 “Land Turtoise”
  • Brew Metric Green

0 stemmers

3 likes

11 likes

Jahaa, hoe bevalt ie???

Prima, absoluut de moeite, zeker voor die prijs!

1 like

Heb ook NA-tje gemaakt:

Koffietimer van Brew

1 like

Zo zeg. Op deze foto vind ik de kleur nog gaver. :ok_hand:

1 like

Viel mij ook enorm mee, zelfs een mooie sunburst

2 likes

Is het niet saai alleen maar Rolex.

Pardon, ik was niet duidelijk. De meeste column-wheel chronograaf-uurwerken hebben een verticale koppeling. Dat had die Speedgraf met het Seiko uurwerkje ook. Sterker nog, de in 1969 uitgekomen 6139 was dat al. Een vertical clutch column wheel chronograaf met magic lever winding, maar helaas maar een tikgetal van 21600.

De El Primero was technologisch natuurlijk verfijnder, met een uurwerk wat 1/10 van een seconde kon meten dankzij de 36.000 slagen per uur, maar dat neemt niet weg dat Seiko al minstens 50 jaar automatische column-wheel chronografen bouwt. Als ik een Seiko column wheel roep is vertical clutch impliciet deel van het pakket. :slight_smile:

Die verticale koppeling is juist wat er voor zorgt dat de wijzer niet steigert tijdens het starten. Bij een horizontale koppeling wordt er een tandrad in verbinding gebracht met het lopende uurwerk, waardoor er een schokje ontstaat. Een verticale koppeling mist dat schokje. Nu hebben we het over een schokje van een tiende van een seconde, en dat ligt toch onder de beat-rate van heul veul chronografen, dus het maakt zelfs op korte metingen geen fluit uit. Het is cosmetisch, om dat schokje niet te willen zien.

Maar die verschillen in de koppeling geven je het boter-achtige gevoel aan de pusher niet. Dat is echt aan het cam & lever vs column-wheel verhaal. Bij veel Cam & Lever chronografen worden de re-set hamers gespannen tijdens het aandrukken van de chronograaf-functie. Eerst gaat de rem van de secondewijzer af, en daarna wordt het re-set mechanisme klaargezet.

Bij een Column Wheel chronograaf staat het reset-mechanisme niet direct in verbinding met het torentje (zoals ik het vaak noem, het column-wheel lijkt op de bovenkant van een schaakstuk), en dus voel je de weerstand van het re-set mechanisme niet tijdens het indrukken van de pousseur. :slight_smile:

Grappig genoeg is de heilige graal van de flyback dan wel weer zwaarder aan de knoppen, zeker tijdens de re-set, maar goed.

5 likes

Ik ben benieuwd hoe de verhoudingen liggen bij deze keuze…

• Glashütte Original Panomaticlunar
  • Ketelaars 3D Terra in Motion

0 stemmers

4 likes

Eigenlijk niet. Ik heb daarnaast ook nog andere merken zoals Seiko, Casio, victorinox,

1 like