Wristwatch Battles! 3...2...1...FIGHT! (Deel 3)

Ergste van quartz is de seconde wijzer die stappen van 1 seconde maakt. Dat ziet er niet uit als je een automaat gewend bent.

Ik zeg niks over de kwaliteit van Seiko, die is top.

Nee, maar begrijpelijke gedachte omdat de simpelste prut horloges ook extreem goedkope en simpele quartz uurwerkjes hebben maar dit is een vergelijking tussen een 1 liter 3 pittertje en een smeuïge V6. Ze lopen allebei maar er zit een wezenlijk verschil tussen hoe.

Verdiep je eens in quartz en dan zal je zien dat het ook mooi kan zijn.

Wat leesvoer:

3 likes

9F quartz eigenlijk 2 stappen per seconde :wink: om backlash te voorkomen.

2 likes

Als je eenmaal een Spring Drive gewend bent die traploos voort glijdt begin je je ook aan dat schokkerige en zenuwachtige gestotter van zo’n ankergang te ergeren. Stelletje paupers, met zo’n povere 2,5-5 Hz lopen klooien. :grin:

Het enige wat dan nog een beetje te pruimen is is de bijna vloeiende wijzer van een 262kHz quartz die tenminste nog eens zestien stappen per seconde doet.

Maar ik merk ook aan je antwoord dat je de Grönefeld One Herz niet op prijs stelt? Ik vind een dead second complicatie wel cool, maar kan er geen betalen. Dead second horloges zitten namelijk in een segment wat mij boven de pet gaat, financieel gezien.

4 likes

Nee

Goeie morgen. Ik heb nog eens nagedacht over wat je zei. Je hebt gelijk. Quartz is inderdaad voor shitters uit het lagere segment. Lelijk kutspul, dat is het.








12 likes

Mooi kunnen ze zeker zijn (die laatste GS is knap! Zelfs met die dauphine wijzers, steljevoor). Wil ik er eentje? Nee. Net zoals ik een elektrische auto ook enkel zou overwegen voor puur transport, en dan zijn de looks zo goed als irrelevant. Het on-precieze, lawaaierige, kwetsbare, inefficiënte van een lompe V8 groenstemmersopdezenuwenwerker is gevoelsmatig zoveel meer dan wat in essentie een opgefokte staafmixermotor is. Zelfde gevoel bij horloges hier :slightly_smiling_face:

7 likes

Inderdaad, niemand WilSeiko :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 likes

Je hebt je punt gemaakt @Fate_Amenable_To_Change en ik moet zeggen dat ik quartz onderschat heb qua technologie. De ene quartz is duidelijk de andere niet en de geschiedenis gaat ver terug. Jacques Curie, die kende ik nog niet… zijn beroemde broer Pierre wel.

Wat betreft Grand Seiko: dat is puur een kwestie van smaak denk ik. Ondanks dat de afwerking smetteloos en kwaliteit zeer hoog is heb ik er persoonlijk niet zoveel mee. Daarom blijft in deze battle mijn stem op de Tudor staan.

4 likes

Over smaak valt niet te twisten maar het ging me ook absoluut niet om de stem, die Tudor is zeker ook mooi. :+1: Merk wel op dat de poll tussen een mechanische Presage met porseleinen handwerk-dial en de Tudor ging. :slight_smile: Ik denk dat de Tudor lekkerder draagt. Die zijn maar 9,3mm dik. Fantastisch.

Ik strijd soms alleen een beetje tegen de notie dat quartz geen prachtige technologie is. In 1972 was quartz zo heet en happening dat ze de prijs van 15 Rolexen of een middenklasse auto verspijkerden aan een LED horloge. Dat was natuurlijk ook pure gekkigheid, maar zo zie je maar weer wat 40 jaar slechte marketing met perceptie kan doen, dat mensen het nu met kruitvat shitters associëren. :slight_smile:

Ik ben motorrijder, en ik kan niet wachten tot ze iets electrisch of waterstof-achtigs uitbrengen wat geruisloos voorbij suist. Want alle mooie routes dreigen gesloten te worden omdat omwonenden (terecht) helemaal gek worden van die stinkende lawaaierige kutmotoren die over hun dijkjes rijden.

Daar komt nog eens bij dat electische auto’s beter rijden. Het zwaartepunt ligt laag omdat de batterij laag ligt, waardoor wegligging in potentie ook nog eens superieur is, maar dat je met een electromotor binnen 4 seconden in een vrij gemiddelde productie-auto op 100 zou kunnen zitten is toch wel een illustratie dat het gewoon de betere motor is.

Maar ja, de horlogewereld wordt bevolkt door luddieten die aangepraat is dat vroeger alles beter was. :slight_smile:

Tja. Ik was de mijne zo kwijt. Ik snap niet waarom het bij de één zo langzaam gaat en bij de ander zo vlot. Misschien is champagne minder courant dan donkerblauw.

3 likes

Ik zou dan eerder voor een Tissot Le Locle gaan ipv de Tudor. Meer dan 1000 euro goedkoper, soortgelijke look, Powermatic80 uurwerk erin. Ben groot Tudor fan maar zou zelf eerder voor de Le Locle gaan dan de 1926. https://www.tissotwatches.com/nl-nl/t0064071103300.html

Op papier misschien wel… alleen voor mij persoonlijk 0 klik mee… waar de Tudor semi sportief oogt in mijn ogen heeft de Tudor een hoog oude mannengehalte imo.
Gelukkig is iedereen anders, anders dragen we allemaal hetzelfde :grin:

1 like

Een elektromotor is inderdaad een ideale krachtbron. Je moet er alleen geen voertuigen mee aandrijven omdat je dan zo’n rotaccu nodig hebt. Zolang er niks beters uitgevonden wordt dan die Lithium gedrochten van nu zul je mij geen elektrische auto zien kopen :face_with_raised_eyebrow:

Ik twijfel of ik mijn ZEP moet houden of voor een andere grail moet gaan: de JLC MUT Moon in blauw. Daar moet dan nog wel 3/4k bij. Wat denken jullie?

ZEP of MUT?
  • Zenith El Primero
  • JLC MUT Moon

0 stemmers

3 likes

Het mooist zou zijn allebei, want de een is sporty en de ander dressy. Maar als de JLC een grail is en je kan ze niet allebei hebben, dan zou ik voor de JLC gaan. Als je over een paar jaar weer een Zenith wilt kan je makkelijk weer terug switchen in plaats van de JLC of hem dan toevoegen naast de JLC.

1 like

Quartz of geen quartz. Een warme uitstraling hebben ze in elk geval niet.

Nee mij te saai. Als spiegel of juweel :sunglasses:

Ik zou zeggen de nieuwe ZEP. maar in dit vergelijk de JLC MUT MOON.

2 likes

Dat vind ik dan toch wel veel. Dat verschil zou ik het denk ik niet waard vinden. Bij gelijke kosten zou ik wel de MUT kiezen

1 like

Ja, dat zou mooi zijn haha, maar zit er helaas niet in.

Ik vind deze mooier. De kast van de nieuwe is beter, maar de chronowijzer, de wijzers van de subdial en de textuur van de subdials zijn voor mij veel mooier op deze!

Dat is ook wel waar de twijfel zit. Blijft toch wel veel geld ja…

2 likes

Ik vind de mut moon voor een dress watch best wel duur. Hij is mooi, maar voor bijna 10K tweedehands of zelfs iets meer nieuw… dat is voor een dress watch veel geld. Daarvoor heb je bij andere merken al opties in (wit)goud of toch nog bijzonderdere stukken.

1 like