Wristwatch Battles! 3...2...1...FIGHT! (Deel 4)

Lastige keuze waar ik ook voor gestaan heb maar betrof toen een Omega AT quartz vs de BB36. Eigenlijk kun je niet fout gaan maar zelf vind ik een beetje lume toch wel een dikke plus. Ander voordeel voor de BB36 is dat een jubilee band er ook superstrak op staat om af te wisselen.

3 likes

Ik zou wat anders kiezen

Omega Seamaster Aqua Terra
€ 2.493

1 like

Dank voor je advies… Helaas doen deze modellen mij niet zoveel, al is een AT best dichtbij wat mij aanspreekt.

Boven alles is het veelal een emotionele keuze… Rationeel kan je alles afwegen maar de uiteindelijke keuze is op gevoel natuurlijk.

Dat is de juiste benadering. Maar een passessie helpt nog meer.

1 like

Goed, dan vind ik deze GS enorm saai en onbruikbaar voor dagelijks gebruik vanwege de afwezigheid van de microafstelmogelijkheden in de sluiting.

De BB vind ik supercomfortabel en aantrekkelijk om te zien. Past misschien niet 100% overal bij vanwege de uitgesproken kleur maar mij zou dat niet uitmaken.

1 like

En ik vind ongezouten de wijzers van de Tudor dan weer niet zo mooi :crazy_face::sunglasses:

1 like

AT quartz of Tag Carrera zijn ook mooie opties

Ander scenario, stilt de honger naar iets nieuw, geeft je tijd om het juiste te zoeken, en financieel ga je er ook je broek niet aan scheuren:

2 likes

Van deze twee dus zonder twijfel de GS :sunglasses:

1 like

De GS. Geen vergelijk, maar bovenal: no contest.

Hij is platter, verfijnder, mooier afgewerkt en heeft oneindig mooiere indices en wijzers. De kast is dynamischer in plaats van slab sided, het uurwerk is vele malen beter, en hij is nog goedkoper ook.

Blijkbaar zetten je polsen heel erg op. Ik heb geen probleem met de blauwe broer van de GS.

5 likes

Mooie discussie weer… wat betreft de comment van Fate, die snap ik zeker.
Wellicht een goede toevoeging dat ik deze GS in het verleden al eens gehad heb maar dat deze destijds “slachtoffer” is geworden van de principes binnen mijn horloge tocht. Ik weet dus hoe deze zich gedraagt en van alle horloges die ik heb laten gaan blijft deze toch het meest knagen.

Het centrum van mijn “collectie” draait om één horloge… Ééntje die alles moet kunnen, een echte GADA dus.
Momenteel doet de Tudor dat zeer verdienstelijk. Eigenlijk heb je niks meer nodig… De BB36 is comfortabel, ingetogen, rocksolid en bijzonder bruikbaar ik bijna alle omstandigheden. De blauwe plaat is werkelijk een prachtig detail welke precies de juiste uitvoering heeft in mijn bescheiden mening. Blauw genoeg om iets minder saai te zijn maar nog steeds super ingetogen om veelzijdig te blijven.

En toch blijft de GS lonken… Het 9F uurwerk geeft een hoge mate van gemak, het horloge is gewoon prachtig in details en het hebben van een datum is soms toch handig. Dat zijn natuurlijk rationele zaken maar los daarvan merk ik ook dat ik GS gewoon een prettig merk vindt. Geen pretenties en absoluut niemand herkent het wat voor mij een pré is. De Tudor heeft dat eigenlijk ook wel maar aangezien Tudor momenteel aardig aan de weg aan het timmeren is qua marketing gaat die bekendheid bij het grotere publiek wellicht wel wat groter worden in de toekomst.

Dan nog even wat over de GS bracelets… Deze krijgen vaak veel kritiek die ik slechts deels begrijpen kan. Zeker is een microadjust prettig maar in de praktijk hoef ik mijn banden nooit echt bij te stellen… Met de extra links kan je de bracelet goed op maat zetten, al kost dat wel wat tijd. De compacte GS clasp draagt zeker bij aan het comfort. Zet je de bracelet van de BB36 daarnaast dan kan ik alleen niks anders dan concluderen dat deze nét iets beter is. De endlinks passen net wat strakker, de taper is wat mooier en de clasp heeft wel die microadjust.

3 likes

Dat klopt, maar ik ben ook gewoon een beetje de prinses op de erwt wat betreft stalen banden. Iedereen heeft zo zn tics I suppose.

Soms wel maar soms lukt het ook gewoon helemaal niet en blijf ik maar links toevoegen en eraf halen tot ik hem niet meer uit de doos haal omdat ik me dan de hele dag zit te ergeren. Dan is de lol voor mij er al heel snel af.

Ja, dat is wat ik eigenlijk wilde zeggen :smile:

2 likes


Nomos?

Ik hoop in godsnaam dat Grand Seiko nooit naar de kritiek gaat luisteren, omdat ik ze subliem vind. Met name inderdaad ook de clasp. Op één aspect na:

Inderdaad, een millimeter meer taperen zou goed zijn. Of twee. 19-16 is perfect.

Zoals gezegd, dat die bij GS maar zo moge blijven als hij is. Ik zou dit koste wat het kost willen vermijden:

3 likes

Die eerste Nomos was voor.mij de tegenvaller van vorig jaar. Endlinks die totaal kut aansluiten op de kast. Band voelt goedkoop en de sluiting nog goedkoper.

Die 2e vond ik erg vet toen ik hem in Enschede om had.

3 likes

Die dingen horen gewoon niet op staal.

2 likes

Nomos is absoluut fraai… Maar de luglengte samen met de aangeboden kleurkeuzes op de Club Sport geeft dat die het toch niet helemaal gaat worden vrees ik.

Oris (de big crown pointer date serie) is ook zo’n model die ik wel zie zitten… Vooral deze dan.

Helaas is voor deze case nog niet echt een fraaie bracelet beschikbaar. Oris heeft hem niet op staal en ook in de aftermarket is die er niet zover ik weet. Een stalen band is toch wel een must.

5 likes
0 stemmers
1 like

Deze

4 likes


Met de zomer van 2024 ik het vooruitzicht…
1 mag mogelijks vertrekken. Wat is de mening van HF?

  • Bb58 moet blijven
  • Diver 65 glow moet blijven
  • Beide gewoon houden, ze kunnen best naast elkaar in een collectie
0 stemmers
1 like

Hangt eigenlijk af van wat je gaat kopen. Ze kunnen allebei blijven, maar er net zo prima uitvliegen zou ik zeggen.

1 like