Wristwatch Battles! 3...2...1...FIGHT! (Deel 4)

Ik vind die A385 toch echt wel het mooist. Alleen weet ik niet wat ik van die band met die gaten vind. Ik vind hem denk ik op leer nog mooier. En dan blauwe DJ erbij houden.

1 like

TT datejust eruit en de A385 erin.

Longines eruit en nog een mooi (rosé)gouden knaller erin :sunglasses:

1 like

Nou welke erin moet komen is wel duidelijk…. Wat er uit moet is veel lastiger :sweat_smile:

1 like

Moeilijk deze :blush:. Ik zou sowieso voor Zenith A385 gaan. De DJ TT eruit.
Longines en Seiko eruit en een gele of rosé gouden polerouter erin.

1 like

:point_up_2:

Dank voor de input allemaal :slightly_smiling_face:

Nu nog de “output”.

2 likes

De Daytona was vroeger een also-ran in de chronografen-wereld. In de tijd dat Rolex gewoon nog een merk was wat horloge-onderdelen bij iedereen inkocht om ze vervolgens te assembleren hebben ze de Cosmograph/Daytona ooit uitgebracht om ook een chronograaf te hebben. Die waren best saai en run of the mill, en ze waren destijds niet verschikkelijk courant.

De Carrera uit 1963 en Daytona uit dezelfde periode waren redelijk analoog aan elkaar. Ze hadden allebei een Valjoux 72s uurwerk, de wijzerplaten kwamen bij Singer weg, en de vibe was grotendeels hetzelfde.

Vervolgens hebben ze jaren lang Daytona’s gebouwd met het Zenith El Primero uurwerk er in. Zenith, Breitling, Venus, Seiko, Longines, Excelsior Park, Angelus en misschien zelfs Hanhart hebben eigenlijk meer recht om zich een echte chronografen-bouwer te noemen, historisch gezien. Voor wie nu denkt, hee, hij noemt Omega niet… Tja, die haalden hun uurwerken ook maar bij Lemania, net als Patek.

Sinds de verticale integratie van Rolex compleet is, 2004 dus, hebben ze nu ook een eigen caliber voor die Daytona ontwikkeld. Het ding heeft een soort vlucht genomen omdat er weinig van zijn, en omdat geen hond ook maar iets van de geschiedenis van al die vintage chronograaf merken lijkt te weten, terwijl iedereen Rolex kent.

Weinig mensen die kennis hebben van de andere spelers + weinig modellen geproduceerd + grote vraag + goede marketing = hype. Maar historisch gezien totaal oninteressant.

4 likes

Ik heb overigens duo houden gestemd omdat je een stel afgrijselijke Zeniths op het oog hebt, naar mijn smaak. Sorry. Dan duizend keer liever de DJ’s.

2 likes

:slightly_smiling_face::point_up:t2:
Deze Zenith’s zeen het nith.
Mocca is erg mocca, gaat uiteindelijk vervelen.

1 like

Ik vind de Zenith Defy afgrijselijk. En de vintage exemplaren heb je voor een appel en een ei, kan daar zelf geen geld aan uitgeven.

De a385 is wel mooi, maar zie zelf liever geen square-achtige kasten, daarom grote voorkeur voor de traditionele el primero…

4 likes

Wat een BS.

Rolex produceert al sinds 1935 chronografen.

1 like

Ik kies natuurlijk voor de speedy @Brick
Maar dat is dan voor mij dan ook vanaf kinds af aan een horloge wat ik mooi vindt. All time favorite.

Maar de shadow is veel mooier gemaakt. Prachtige wijzerplaat en uurwerk.

Ik vind een speciale speedy wel wat voor jou niet de standaard zwarte. Zo een witte als die van @tompj @Rolopalooza zou je niet misstaan

2 likes

Allebei die Rolexen eruit!
Geen fan van romeinse cijfers en ook het model met arabische cijfers kunnen me niet bekoren.
En dan een Oyster perpetual Datejust ervoor terug…

Bin there done that.

Specials hebben mij niet mogen beklijven.

Verwacht dat van een standaard speedy eigenlijk ook niet. Vind de kast toch iets te groot dragen.
Heb ook andere kasten geprobeerd, maar ook die konden mij uiteindelijk niet troosten.

Ik weet ook wel waarom. Ze zijn eigenlijk gewoon allemaal een beetje mat. Geen sieraad. Geen juweel. :joy:

Misschien die mooie van @Erik11 (zie foto) plexi en patina. Maar ben er bang voor. :sweat_smile:

2 likes

Welke dan?

Want je stuurt 2 Oyster perpetual Datejusts weg en zegt gelijk dat die …. welke…. moet terugkopen?

3 likes

Dus een Oyster Perpetual zonder Arabische of Romeinse cijfers, alleen “streepjes” en evt zoder datumaanduiding.
Dat is de enige mooie Rolex die er bestaat!:smiley:

1 like

Assembleert. “Produceert” is te veel eer, Henk. Da witte gij ook.

Grappig genoeg vind ik de Rolex chronograaf uit de tijd dat ze geen naam hadden en gewoon plakwerk waren veel mooier.

35 en 37mm kastjes die per serie bij verschillende kastenboeren konden zijn gekocht, klassieke wijzerplaten, veel Valjoux 23 en 69 uurwerken… Rolex als plakmerk was leuk. Een soort Pontiac avant la lettre.

Hartstikke mooi, maar historisch gezien zat daar echt nul ontwikkeling in.

2 likes

Hij is gewoon niet voor jou denk ik.

Ik vind de ‘standaard’ Speedy juist zo gaaf omdat het geen juweel is. Zoek je dat wel, dan zou ik bij een Speedmaster wegblijven. Genoeg chronos te vinden die meer sparkle hebben…

6 likes

Zaadsmaak, euh smaakzaak.

Ze zijn niet alledaags en niet voor iedereen.

3 likes

Met deze logica produceerde geen enkel zwitsers merk. Mss jlc.

1 like

@MrMojo wil gewoon liever deze

Is veel mooier

15 likes