Wristwatch Battles! 3...2...1...FIGHT! (Deel 4)

Je vergeet de nieuwe Américaine.

Maar dat terzijde: Ik snap niet dat de Basculante niet meer liefde krijgt van de stemmers. Het is een uniek mechaniek, de vorm is super cool en super clean, en ik zou het wel weten. Ik sluit me dus graag bij @OmroepMax aan. :slight_smile:

Evengoed vind ik de Medium Américaine mooi.

8 likes

Qua design is het inderdaad een topding, maar ik zie er enkel quartz versies van. Minpuntje dat genoeg was om toch maar op de andere te stemmen.

Met secondenwijzer zowaar! Mooi.

1 like

Waarom maakt het ene reet uit, als je alleen een uur- en minuut-wijzer hebt, of het quartz of automaat is? Sterker nog, quartz is toch gewoon beter? Hier de voordelen op een rijtje:

• Lagere CapEx
  • Lagere TCO
  • Lichter
  • Platter
  • Betrouwbaarder
  • Accurater
  • Schokbestendiger
  • Magneetbestendiger
  • Eenvoudiger in onderhoud

Kun je me één voordeel van een mechanische tweehander geven, zo lang je de aanname doet een dichte kastbodem te hebben?

7 likes

Geen enkele, klopt volledig. Het is puur een gevoelskwestie :slight_smile: net zoals ik een elektrische auto ook een zielloos ding vind dat me nul aan rijplezier geeft, terwijl die hopen efficiënter en bijna altijd sneller is. Ik begin al wat op te warmen voor stemvorken à la Accutron maar mechanische radertjes geven een heerlijk warm en 100% irrationeel gevoel vanbinnen.

2 likes

Er is wel een voordeel van een mechanisch uurwerk, en dat is repareerbaarheid op lange termijn. Een zakhorloge uit 1850 kan met relatief eenvoudige gereedschappen gewoon weer gerepareerd worden, terwijl bepaalde quartz- of stemvorkuurwerken uit de jaren 1970-1980 inmiddels niet meer gerepareerd kunnen worden omdat de er geen onderdelen meer zijn.

Of dat voordeel voor de keuze van een modern horloge van doorslaggevend belang is is wel wat twijfelachtig. Of we nog leven tegen de tijd dat dat relevant gaat worden is de vraag :grimacing: :sweat_smile:
Verder zijn er intussen de nodige mechanische uurwerken die door het gebruik van silicium onderdelen en lasergekalibreerde balansen ook matig reparabel zijn op de lange termijn :face_with_raised_eyebrow:

4 likes

Gelukkig heeft elk analoog uurwerk, hoe het ook maar aangedreven moge worden, mechanische radertjes.

1 like

Wat is de mooiste van de 3?

• 116710LN GMT II
  • 214270 Explorer 39 mm
  • 216570 Explorer II Polar

0 stemmers

1 like

Ik geniet ook altijd van het geluid van een mechanisch uurwerk; “tikketakketikketakke”, maar goed ik ben natuurlijk de uitzondering als horlogeliefhebber op dit forum :joy: en quartz voor een tank solo is helemaal prima, Cartier is all about classy design :ok_hand:t3:

1 like

Ik moet zeggen dat ik de Américaine qua proporties erg lastig vind. Te groot en lomp of te klein.

Er zijn zeker mechanische Basculantes beschikbaar. Alleen volgens mij in de grote variant, die gelukkig erg goed draagt

1 like

Welke maat was dat, uit nieuwsgierigheid? Is dat de Medium? Zo ja, dan is een tandje kleiner inderdaad beter. Geen enkele Tank die ik tot nu toe gepast heb zit zo mooi als de medium Santos of de medium Reverso, dat moet ik bekennen.

Ik weet niet precies welke welke is. Maar ik zou zeggen nummer 1 of 2. De 3e vind ik het minst mooi. Komt, denk ik, door de nogal bijzondere kroon en de ronde vormen van de minutenring. Is 'm niet, voor mij. Succes met kiezen!

Ze zijn volgens mij allemaal uitverkocht……zit er ook al een poos aan te denken deze aan mezelf kado te doen…

1 like

Ik gok dat het de large was want heel veel groter dan dit kan die niet worden geloof ik. Ik moet toegeven dat hoewel de medium santos mooi draagt, ik er totaal geen klik mee heb.

Op foto’s prachtig maar op de pols was er geen vonk. Mooi wel dat die zo goed aanslaat in Nederland

Is inderdaad de Large (dial is iets anders).

1 like
Welke Wolbrook Skindiver?
  • Blauw/wit
  • Zwart/wit
  • Zwart/groen
  • Zwart/fauxtina

0 stemmers

4 likes

Ik heb voor de (blijkbaar hier) minst populaire gestemd: zwart/groen. Omdat ik dat weer 'ns wat anders vond en dat groen wel 'n lekker kleurtje. Tweede keuze zou zijn zwart/fauxtina. Vind ik wel een lekker vintage vibe geven aan dit toch retro model.

1 like

Ja, grappig dat die niet populair is. Ik twijfel zelf nogal tussen blauw/wit en zwart/groen. Fauxtina vind ik in principe meh, maar die gele cijfers staan dit horloge inderdaad wel goed.

Ik heb blauw wit gestemd omdat ik al een zwarte fauxtina duiker heb (Yema) en een zwart witte (Seiko). Dat blauw lijkt me heerlijk fris, alleen jammer van de maat van die wolbrook duikers. Die is mij nipt te groot, eerlijk gezegd. Hoe dan ook, als je de maat fijn vindt: Prima duikertjes. Ook de zwart groene is tof, hoor. Eigenlijk kun je ze alle vier gewoon doen, het maakt mekaar niet veel.

Voordeel van wit en gele lume is dat het overal bij kan. Die groene kleur is net fout voor heel veel soorten leger- en olijfgroene banden, bijvoorbeeld. Ik zou het ook niet snel bij blauw dragen, of oranje. De overige kleuren zijn wat makkelijker te combineren in mijn beleving.

1 like

Eens, en aangezien ik hem waarschijnlijk vooral in de zomer zou dragen is dat helemaal niet gek.

Ik kan het me voorstellen, maar kleiner hoeft van mij niet. Ik verwacht dat 40 x 48 x 13 voor mij perfect is. Zeker met zo’n sexy profiel inclusief voluptueus glaasje.

image

2 likes

:point_up_2:Blauw wit gestemd

2 likes